Češi kupují pátý nejlevnější chléb v EU. Spotřeba výrazně klesla, pekaři nemají šanci investovat


Praha – Cena chleba v českých obchodech je pátá nejnižší v Evropské unii. Kilogram mohou nyní spotřebitelé koupit v průměru za necelých 22 korun. Nejlevnější (zhruba o polovinu) je v Bulharsku, před Česko se pak dostaly už jen Rumunsko, Maďarsko a Litva.
Vyplývá to z údajů Eurostatu, na něž u příležitosti Světového dne chleba upozornil český Svaz pekařů. Naopak nejdražší chléb mají v Rakousku, Itálii a Finsku, z nečlenských zemí EU jsou vysoké ceny v Norsku a jednoznačně nejvyšší pak na Islandu.

Velkoobchodní cena, za kterou dodávají pekárny chleba do obchodů, v Česku od roku 2008 klesá a pekaři tvrdí, že neodpovídá jeho skutečné hodnotě. Podle Českého statistického úřadu byla v roce 2008 výrobní cena jednoho kilogramu chleba 16,80 korun, letos v srpnu už jen 14,94 korun.
"Nízká cena neumožňuje pekařům investovat do rozvoje, řádně odměňovat své zaměstnance, řemeslo ztrácí atraktivitu pro mládež," říká předseda Svazu pekařů Jaromír Dřízal. Pekaři proto apelují na obchodní řetězce, aby mezi sebou nesoutěžily ve snižování cen základních pekařských výrobků, ale kvalitou chleba či pečiva a komfortem nákupu.
Český spotřebitel loni utratil za chléb v průměru necelých tisíc korun. Spotřeba se po dlouholetém poklesu v posledních letech ustálila na úrovni 40 kilogramů na osobu ročně. V roce 1960 přitom průměrný Čech spotřeboval více než dvojnásobek chleba (téměř 90 kilogramů) a ještě v roce 1990 se spotřeba pohybovala kolem 55 procent.

Podle Dřízala postupně nahradily chléb v jídelníčku jiné druhy pečiva, ale také těstoviny, potraviny z fastfoodů či automatů. Opačným směrem šla po roce 1990 spotřeba pšeničného pečiva. Nabídka chleba je přitom široká – v Česku dnes vyrábí chléb přes 700 klasických pekáren, každý den vyprodukují okolo jednoho milionu kusů.

S rostoucí kupní silou se spotřebitelé začínají orientovat na speciální a dražší druhy chleba. Nejoblíbenější však stále zůstává klasický pšeničnožitný Konzumní chléb či jeho pomoučněná varianta Šumava. "Nekupují se velké bochníky chleba, ale jejich dělené části. Téměř třetinu chlebového sortimentu však dnes tvoří speciální druhy, celozrnné a vícezrnné chleby,“ upřesňuje Dřízal. Lidé také více začínají nakupovat regionální výrobky od lokálních pekařů.
Podle agentury GfK Czech jsou pekařské výrobky třetí největší kategorií čerstvých potravin v nákupním košíku českých domácností s podílem 17 procent. Prodej chleba roste zejména v malých a specializovaných prodejnách, které tvoří již 44 procent celkového prodeje.
Pro 30 procent populace je při nákupu motivující informace, zda se jedná o čerstvý výrobek, či dopečený ze zmrazeného polotovaru.

Vyhledejte si ten nejlevnější Hotel se slevou až 80% !

Nejčtenější zprávy