Olympijské hry jsou pro nás největším problémem, připouští šéf ČT Sport. Po Riu drží práva Eurosport


Praha - Velký krok pro televizní digitalizaci i televizní sport. Před deseti lety se na startu olympijských her v Turíně rozběhlo vysílání kanálu ČT Sport.
Mnohým přijde jako samozřejmost, že nám letos nabídne veškeré domácí sportovní dění, mistrovství světa v hokeji, fotbalové Euro, pak olympijské hry z Ria vysílané paralelně na dvou programech. A jako bonus pak v září i Světový pohár hokejistů z Toronta.
Aktuální informace o zakoupení vysílacích práv na tuto akci najdete ZDE.
Jenže do budoucna to zase až taková jistota být nemusí. "Prostředí se mění, vznikají nové subjekty, které sport vysílají. A pořadatelé jednotlivých událostí by chtěli stále víc a víc peněz," říká Jiří Ponikelský, šéf ČT Sport.
"Nebudu zastírat, že největším problémem jsou pro nás olympijské hry," říká Ponikelský. Ty v Riu, které přijdou letos, ještě poběží podle starého modelu, vedle volně šířené České televize má na ně pro placený segment práva skupina Nova, Jenže do budoucna jsou kostky vrženy trochu jinak.
"Na OH v rozmezí let 2018-2024 drží pro české území práva na olympijské hry společnost Discovery Communications," konstatuje Ponikelský.
Zmíněná společnost provozuje dobře známé kanály Eurosport. Smlouva ji zavazuje, že přinejmenším 200 hodin z letních a 100 vysílacích hodin ze zimních olympijských her musí poskytnout k vysílání na daném území i pro "free to air", tedy volně šířenou stanici.
Není to zase až tak moc, když si uvědomíte, že letní olympiáda trvá 17 dní a sportuje se takřka celodenně.
O čtyřech olympiádách se bude licitovat
Jiří Ponikelský zdůrazňuje, že Česká televize dělá maximum proto, aby diváci veřejnoprávní televize dostali i z těchto olympiád všechny zážitky, tak, jak jsou na to léta zvyklí. Ve hře je pochopitelně možnost nákupu sublicence a vše je otázkou obchodních jednání.
"Variant je mnoho, nelze samozřejmě vyloučit, že získáme jen část vysílacích práv, v minimální variantě těch 100 nebo 200 hodin. My ale samozřejmě usilujeme o to, abychom získali pro naše vysílání a naše diváky maximální nabídku. Snažíme se uplatnit naše dlouhodobé vztahy s olympijským výborem, významně se v celé věci angažuje náš generální ředitel Petr Dvořák, který působí v orgánech EBU (organizace veřejnoprávních stanic), i odtud cítíme velkou pomoc a zastání," popisuje Jiří Ponikelský komplikovanou situaci.
Majitel Eurosportu drží práva na ZOH 2018 v korejském Pchjongčchangu, OH 2020 v Tokiu, ZOH 2022 v Pekingu a letní OH 2024, které dosud nebyly žádnému pořadateli přiděleny.
Blížící se olympijské boje v Rio de Janeiru (5.-21. srpna) proběhnou z hlediska vysílání ČT Sport způsobem, na jaký jsme uvykli třeba při OH 2012 v Londýně. "Budeme mít k dispozici dva kanály, na ČT2 poběží zejména turnaje míčových sportů, věřme, že i s našimi basketbalisty, na ČT Sport hlavní sportovní dění, včetně vysílání olympijského studia, které v Riu otevřeme. Vysílat budeme také z Lipna, kde ČOV připravil olympijský kemp," rekapituluje Ponikelský.
"Na Rio počítáme se zhruba padesátičlennou výpravou České televize. Mimo to bude do Brazílie cestovat i štáb, který bude připravovat přenosy z vodního slalomu, ale ten si najali pořadatelé na komerční bázi, to jde mimo náš rozpočet. Je to obvyklý postup, řada národních televizí dodá tým pro pokrytí některého sportu, který umí dělat dobře," doplňuje Ponikelský.
Richterova svačinka se prodražila
ČT Sport vysílá denně záplavu sportovních přenosů především z domácích soutěží. Zatímco za vysílací práva na fotbalovou či hokejovou ligu ale veřejnoprávní televize platí, v řadě jiných případů je situace opačná.
Když Jiří Ponikelský slyší rovnici "kdo chce být na ČT Sport, musí si za to zaplatit", ostře reaguje: "Takové formulace striktně odmítám. Je to takhle: I sporty, které se nehřejí až na takovém výsluní diváckého zájmu, mají u nás garantovaný určitý prostor, který jim z našeho pohledu náleží. A když chtějí něco navíc, nebráníme se tomu," říká šéf programu.
"Hledáme pak cesty. Není to tak, že by nám nosili peníze na externí výrobu, ale pro jejich marketingové partnery se tu nabízejí možnosti ve formě sponzorských vzkazů, injektáží, product placementu. Když už se nějaký sponzor rozhodne podporovat sport, má k tomu nějaký budget na profinancování. Nabádáme proto sportovní svazy, aby se svými sponzory na této úrovni komunikovaly. A všechny tyhle cesty se snažíme marketingově propojovat. Komerční stránka sportu už se dneska promítá všude, marketing je standardní nástroj, na tom není nic špatného," říká Ponikelský.
Naježí se, když připomenu scénku z loňského MS v hokeji, kde si moderátorka Darina Vymětalíková s expertem Pavlem Richtrem pochutnali v přímém přenosu na svačince z jednoho řetězce rychlého občerstvení. Celé představení před nepřehlédnutelnými reklamami této firmy je k videní ZDE. Byl snad tohle zmíněný pokus o product placement? Hledání hranice, kam až se dá dojít?
"Ne, v žádném případě ne. To byla chyba, osobní selhání, to se vůbec nemělo stát. Svou chybu jsme přiznali a byli jsme za ni právem potrestáni," podotkne Ponikelský k pokutě 350 000 korun od Rady pro rozhlasové a televizní vysílání.
Nicméně limonády konkrétní značky na stolcích moderátorů jsou podle něj v pořádku. "Product placement je povolený zákonem, vidíte to dneska všude, i ve filmech," říká Jiří Ponikelský.
Fotbal na placenou TV? A co sponzoři?
Už padla zmínka o tom, že lepší výtěžnost svých televizních práv by očekávaly tuzemské fotbalové kluby. Takzvaná první volba, tedy nejatraktivnější přenos z každého kola Synot ligy, už se přesunul na placenou O2 TV. A Miroslav Pelta, předseda FAČR, se nechal slyšet, že jen plný přesun ligy do placeného sektoru časem českým klubum umožní zisky výrazně větší než ty, jichž dosahují dnes.
"No vidíte. A týden nato stejný Miroslav Pelta před našimi kamerami prohlásil, že on osobně by si přál, aby fotbal zůstal na České televizi," usmívá se Ponikelský.
"Já osobně si nemyslím, že české prostředí je stejné jako to od nás na západ. Náš divák nechce plně za sport platit, vychází to z tradice zdejšího vysílání. Při těch finančních nárocích klubů a při očekáváních, jež musíme plnit na mnoha dalších frontách, nejsme sice schopni všechno ufinancovat sami, nicméně asi je na místě vyjednat s chladnou hlavou nějaký kompromis," nabízí Ponikelský.
Upozorňuje také na to, že placenou televizi dosud sleduje jen velmi nízký počet diváků. Jak informoval nedávno na Aktuálně.cz Marek Kindernay, šéf O2 Sport, největší ligové šlágry sleduje na této stanici zhruba 70 000 lidí - více zde. Česká televize umí přivábit ke sledování těch nejatraktivnějších přenosů, většinou hokejových, doslova miliony.
"A pak vám vstupují do hry i sponzoři, partneři jednotlivých fotbalových klubů, které pochopitelně zajímá, kolik lidí vidí jejich logo na dresu. Placená televize nabízí jen omezený dosah této komunikace, naše možnosti jsou větší. To jsou věci, kterých jsme si všichni vědomi, a na jejich základě by se měl do budoucna hledat kompromis," nabádá Jiří Ponikelský, šéf kanálu ČT Sport.
Facebooková stránka autora: Luděk Mádl - Aktuálně.cz