Potraviny z e-shopu? Kaufland startuje v Německu, tuzemskou jedničkou zůstává Tesco


Praha – Zařídit si týdenní nákup potravin přímo od počítače? Takovou možnost má zatím – teoreticky – necelá polovina obyvatel Česka. Jediným velkým obchodním řetězcem, který provozuje i e-shop s potravinami, zůstává už od roku 2012 Tesco.
Nyní se probouzí i Kaufland. Alespoň v domovském Německu, kde oznámil plán na spuštění online prodeje potravin od roku 2017. Do dvou až tří let má následovat Polsko. Pro Českou republiku zatím konkrétní termín není. "Časový horizont, kdy a v jakém rozsahu budeme nabízet zákazníkům zboží na webu, zatím není stanovený," říká obecně Michael Šperl, tiskový mluvčí českého Kauflandu.
Také ostatní velké řetězce v Česku hovoří stále stejně: Služba (online prodej) jim sice přijde zajímavá, ale zatím nepadl ani orientační termín jejího spuštění. V minulosti se mluvilo třeba o Aholdu, který v Česku provozuje prodejny Albert a má zkušenost s e-shopem v zahraničí. Ani on ale teď nechce uvést nic bližšího říct. "Budoucí plány nebudeme v tuto chvíli komentovat," reaguje mluvčí firmy Jiří Mareček.

"Do budoucna se možností spuštění internetového obchodu zabýváme. V současnosti jsme ale ve fází zkoumání organizačních, logistických i personálních možností, které by byly pro naši společnost optimální," říká mluvčí Lidlu Zuzana Holá.
Tesco, které s vlastním e-shopem začínalo v Praze, nyní dokáže online obsloužit přes čtyři miliony obyvatel v celkem sedmi krajích. Konkurenci mu zatím dělají jen specializované služby vzniklé přímo pro internet: Rohlík.cz zatím funguje v Praze a v Brně, nicméně do konce roku chce rozvážet ve všech městech nad 30 tisíc obyvatel. Koloniál.cz pokrývá Prahu, část středních Čech a Plzeňsko, rozšíření do dalších regionů chystá.
Proč velké řetězce váhají? "Hlavním problémem bude podle našeho názoru logistika. Doručování potravin je oproti jinému spotřebnímu zboží specifické, navíc specializované e-shopy nabízejí velmi rychlé dodání," mysli si Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci.

Jeho názor potvrzuje řetězec Globus. "Internetový prodej potravin vyžaduje výkonný logistický řetězec. Prodávat například čerstvé potraviny přes internet se ziskem je podstatně složitější než například elektroniku nebo jiné spotřební zboží, které stačí pouze vyskladnit," říká mluvčí Pavla Hoblíková s tím, že Globus spuštění online obchodu v blízké době neplánuje.
Řetězce podle Vetyšky také vyčkávají na další vývoj na trhu. "Dříve nebo později ovšem ke spuštění dalších e-shopů velkých hráčů jistě dojde," domnívá se.
Češi loni podle šéfa Koloniálu (a bývalého šéfa Globusu) Petra Vyhnálka utratili v e-shopech s potravinami zhruba dvě miliardy korun, letos by se obrat mohl zvýšit na dvojnásobek. Rohlík.cz loni utržil 300 milionů korun a letos plánuje čtyřikrát tolik. Tesco výsledky e-shopu nezveřejňuje. "Zájem o službu roste v řádu desítek procent ročně," říká jen obecně Peter Koubek, manažer e-commerce společnosti Tesco. Koloniál je na trhu teprve devět měsíců a výsledky za druhou polovinu loňského roku ještě nezveřejnil.

Vyhledejte si ten nejlevnější Hotel se slevou až 80% !

Nejčtenější zprávy