8 tipů, jak vyzrát na premenstruační syndrom

Téměř všechny dospělé ženy se už někdy s premenstruačním syndromem (PMS ) setkaly, podle statistik jím 50–70 % žen v civilizovaných zemích více či méně každý měsíc trpí. Víte ale, že se s tímto „ženským údělem“ smiřovat nemusíte?


Základem léčení obtíží spojených s PMS je jednoznačně zdravý životní styl. Rozumná fyzická zátěž a pravidelné cvičení často snižují premenstruační příznaky, nejvhodnější je aerobní pohyb. Proti bolestem a zhoršené psychice zabírají dechová cvičení z jógy (například plný jógový dech nazývaný pránájáma), pomohou také dlouhé procházky na zdravém vzduchu. Pokud ale ani to nezabírá, zkuste se inspirovat několika dalšími radami…


1. První volbou v léčbě PMS je dlouhodobé užívání hormonální antikoncepce.


Pokud je vhodně zvolená, umí nežádoucí účinky tlumit. „Moderním prvkem v léčbě obtíží při PMS je přípravek s obsahem hormonu, který zabraňuje zadržování vody a pocitům nafouknutí,“ říká MUDr. Svojanovská. U žen, které antikoncepci nevyžadují nebo mají kontraindikovanou hormonální léčbu, je pak namístě konzultace s lékařem. Kontraindikací je kouření a některé nemoci jako vysoký krevní tlak, křečové žíly, jaterní choroby… Důvody můžou být i osobní a etické. Některé příznaky, jako jsou bolesti hlavy, zad a prsou, potlačíte volně prodejnými léky, diuretika proti zadržování vody jsou jen na předpis.


2. Využijte poznatků například čínské medicíny.


Ta při těchto obtížích doporučuje začít s očistou těla, zajistit správně fungující metabolismus a dostatečný pitný režim.


Podle čínské medicíny jsou hlavním orgánem, který ovlivňuje vznik a průběh PMS, játra. Zodpovídají za plynulý tok energie a její rovnoměrné rozvrstvení v těle a za kvalitu krve.


Shromažďují krev, když odpočíváme, a uvolňují její tok, když se naopak pohybujeme. S tím souvisejí bolesti v pánevní dutině a následné deprese.


3. Vyzkoušet můžete i aromaterapii.


Krevní oběh a tok lymfy reguluje například cypřiš. „Je stahující, protikřečový a posiluje žilní a nervový systém. Uvolňuje městnání v lymfatickém systému a jeho schopnost dát věci do pohybu se projevuje v psychické oblasti,“ říká aromaterapeutka Adéla Zrubecká. 4. K uvolnění psychického napětí pomáhá odpočinek, a tak si zajděte třeba na masáž. Při ní by se měly používat éterické oleje, které ošetřují játra a zabraňují stagnaci krve.


Zklidňující, antidepresivní a harmonizující účinky má například meduňka, která je oblíbená i pro své analgetické a protikřečové účinky, zmírňuje například i migrénu. Levandule pomáhá potlačovat pocity zmatku a hysterii, zmírňuje silné emoce a rozptyluje smutnou náladu.


Proti bolestem břicha si můžete namíchat voňavou směs z éterických olejů – bergamotu, šalvěje muškátové, cypřiše a levandule – ve stejném poměru s rostlinným olejem a potírat podbřišek ve směru hodinových ručiček. „Když budete masáže provádět aspoň dvakrát denně, příznaky ustoupí,“ radí Adéla Zrubecká v knize Aromaterapie v životě ženy.


5. Určitou účinnost u premenstruačních poruch prokázaly i doplňky stravy, vitaminy a minerály. Po dobu 7 až 14 dní před menstruací je vhodné užívat v dostatečném množství vápník (1200 mg), hořčík, vitamin B6 a vitamin E. Je však rozumné se poradit s lékařem nebo lékárníkem. Úleva nepřichází hned, ale po několika měsících by měly být účinky znát.


6. Pomoci může i přírodní léčitelství. Pro podporu psychické rovnováhy se doporučují tzv. „ženské bylinky“: třezalka tečkovaná, drmek obecný, ploštičník, výtažky ze sóji a jetele. Bolestivé napětí v prsou zmírňuje olej ze semen pupalky pro obsah kyseliny gama-linolenové, která se v těle promění v prostaglandiny, látky podobné hormonům. Pupalkový olej nemusíte polykat v jen tabletách, přidávat si ho můžete například do jídla.


7. Britská Národní asociace pro premenstruační syndrom (National Association for Premenstrual Syndrome) doporučuje při problémech s premenstruačním syndromem zavést dietu s nízkým obsahem cukru a soli a pokud možno vynechat alkohol a kofein. Tyto látky totiž mohou špatně působit na psychiku a zhoršovat stavy úzkosti.


8. Je také vhodné odpustit si potraviny, které nadýmají, zadržují vodu v těle a způsobují opuchlost, jako jsou třeba špenát, zelí či kapusta. Ideální je také vypít aspoň osm sklenic vody denně, vypustit sycené nápoje a ochucené vody.


Než se vyrovná hormonální hladina, na talíři by mělo být více uhlovodanů – těstovin a pečiva. Vitaminy, které pomáhají s psychikou, najdete i v jídle. Vitamin B6 je v droždí, játrech, rybách, drůbeži, vejcích, bramborách, hnědé rýži, ořeších, sójových bobech a celozrnných obilninách. Nepřehánějte to s hladověním, ale ani se nepřecpávejte!


Zdroj: dama.cz