Evropský trh v lednu 2016: Top 10 modelů a pořadí značek

Odbyt nových aut v Evropě v úvod u letošního roku vzrostl.


Volkswagen tradičně dominuje značkám i modelům, Škodu Octavia najdeme znovu v první desítce, plná polovina aut z ní ale registrace ztratila.


Trhu států EU a EFTA (Evropského sdružení volného obchodu) se dle statistik asociace automobilových výrobců ACEA v prvním měsíci letošního roku dařilo. V celkem třicítce sledovaných zemí si firemní i soukromí klienti (včetně kupříkladu státních úřadů) koupili přes 1,09 milionu nových osobních vozů. Odbytová čísla dodávek a dalších lehkých užitkových automobilů vede ACEA separátně, zde zahrnuta nejsou. Oproti necelým 1,03 milionům za leden 2015 to znamená zisk takřka 64,8 tisíc kusů, respektive 6,3 %. Číslo je sice mírnější než v jiných měsících, ale pořad plusové. Úrovně z předkrizových let 2007 a 2008 (zhruba 1,28 mil.) pochopitelně zdaleka dosaženo nebylo...


Nejoblíbenější modely


Nejprodávanějším novým osobním autem v Evropě je dle JATO DynamicsVolkswagen Golf, to není žádné překvapení. 37,5 tisíce exemplářů ale značí o 9,3 %, respektive o skoro 3,9 tisíce kusů méně. Polo završilo dvojitý triumf značky, navíc na rozdíl od většího „stájového kolegy“ s nárůstem 1.333 registrací a 5,7 %, má 24,8 tisíce přírůstků. Minusy ale zdaleka nekončí. Ford Fiesta zaznamenal 21,3 tisíce kopií se ztrátou 575 jednotek a 2,6 %. Renault Clio na stupních vítězů chybí, je až čtvrté a rovněž si pohoršilo (-5 %, -1.112 aut). Pětka patří Peugeotu 208, ten pokračuje naopak v krasojízdě a pozitivních výsledcích, konkrétně s 19,2 tisíci auty a skokem takřka o 20 %, respektive 3,2 tisíce. Vysoko, na šestku, se vyšvihl Nissan Qashqai, jenže s poklesem o 0,6 %!



Opel Corsa se vyhřívá na sedmičce (18 tisíc aut), brutálně ovšem meziročně ztratil, o vysokých 15 % a takřka 3,2 tisíce aut. Propadák hledejme právě zde.Octavia je osmá se 17,4 tisíci a minimálním polepšením si, její odbyt zůstal prakticky na stejné úrovni jako před rokem. Titul šplhouna si odnáší větší model s bleskem ve znaku a čerstvé evropské Auto roku: Opel Astra. prodalo se jich o 5,6 tisíce více, celkem přesně 16.900. Znamená to poloviční skok! Pořadí nejlepších uzavírá mini Panda od Fiatu, zaznamenala o jednu jedinou (!) registraci méně než opel, což je v celoevropském měřítku spíše statistická chyba. Klienti jich však odebrali o 3.838 (rovněž výrazných 29,4 %) více než loni v lednu, a to už za ni považovat rozhodně nelze.


Nejprodávanější značky


Absolutnímu žebříčku značek dominuje, jak jinak, Volkswagen s konečným účtem 128.345 nových osobních aut. Nad sto tisíc se už nikdo jiný nedostal. Následují Ford (77.180) a bronzový Opel včetně britské divize Vauxhall (71.612). Žebříček je trochu promíchaný oproti obvyklému stavu, třeba Renault (68.187) obsadil až „bramborovou“ příčku. Top 5 však uzavírá víceméně tradičně Peugeot (65.845). Těsně pod ní zůstalo Audi (62.423), všichni členové německého luxusního triumvirátu se seřadili těsně za sebou. Za čtyřmi kruhy totiž následují další, sedmý Mercedes (56.902) a osmé BMW (54.876). Devátý jen těsně skončil Fiat (54.087), desátá Toyota zůstala pod metou 50 tisíc kusů (48.978). Okřídlený šíp tedy mezi nejlepšími nehledejme, do japonské sokyně mu chybělo 1.812 registrací. 


Meziročně se nejvíce zvedlo Audi (+14 %), Fiat má jen o desetinku méně a „blesk“ také výrazných +12,4 %. Ještě vzpomeňme Ford (+11,4 %). Ze „zbytku světa“ je nejlepší Mercedes s necelými deseti procenty, BMW za ním už má pod šest. Kdo si pohoršil? Překvapivě vedoucí Volkswagen, a to o celá 4 %.


Žebříček koncernů


Velmi zajímavý je žebříček koncernů. Některé značky dohromady ACEA bohužel neslučuje, třeba Hyundai a Kiu, u Renaultu zase chybí Nissan. Pro úplnost alespoň krátce: celá skupina VW prodala v lednu 2016 265,7 tisíce vozů, druhý francouzský PSA 114,4 tisíce a třetí je Renault s 97,9 tisíci. Na čtyřku vyšplhal Ford, ten má na kontě pochopitelně stejnou cifru jako ve značkách, Lincolny se v Evropě oficiálně koupit nedají.



Pátý Fiat Chrysler Automobiles (FCA) vykazuje 72,6 tisíce, s těsným odstupem následuje Opel Group (71,7 tisíce) a BMW (66,2 tis.). Trojcípá hvězda se zastavila nad 63,8 tisíci. Toyota dosáhla necelých 52,6 tisíc, Nissan pak pouhých 42,2 tisíc, tomu meta s pětkou a čtyřmi nulami zůstala zapovězena. Mimochodem, Hyundai s Kiou mají dohromady 65,5 tisíce, po sloučení by se nacházely mezi modrobílými bavory a Mercedesem. Ale Renault po započtení Nissanu zase předstihne PSA.


V tomto pořadí nárůstů vede FCA, který si polepšil o 14,5 %, před Opelem (11,9 %) a Fordem, jehož postup byl již zmíněn výše. Následuje Daimler, jenž má o 9,4 % více. BMW Group hlásí mnohem menší navýšení, o pouhých 4,8 %. Čísla u PSA začínají ještě nižší trojkou, a v případě Toyoty dokonce dvojkou, VW a Renault vykazují rovné procento. Minus má pouze Nissan, a to o 4,6 %. Loňský rok byl pro něj fantastický, ten aktuální zatím nic moc.


Největší trhy


Na pozici lídra mezi zeměmi najdeme víceméně tradiční Německo. Naší západní sousedé si v lednu 2016 koupili 218.365 aut. Obyvatelé Spojeného království obohatili svoje garáže o 169.678 nových vozů, Velké Británii tak patří stříbrná příčka. Třetí je překvapivě trh italský, jenž se zastavil na čísle 155.157, francouzský (rovných 138.400) se umístil až jako čtvrtý, pátí jsou obvyklí Španělé (76.369). Meziroční nárůst zaznamenaly všechny státy z tzv. Velké pětky. Nejvyšší kladnou hodnotu vykazuje Itálie: 17,4 %. Španělsko má také dost vysokých a hlavně dvouciferných 12,1 %. Zbytek zemí hlásí mnohem méně, Francie získala 3,9 %, Německo 3,3 % a Británie 2,9 %.


Česká republika skončila třináctá, ACEA eviduje přesně 17.500 kusů, což značí skok o 11,3 %, z 15,7 tisíc. Z úspěšnějších zemí, než je ta naše, se dařilo ještě lépe Irsku (+33,6 %, 39,8 tis. místo 29,8 tis.). Naopak Nizozemí hlásí strmý pád o 14,7 %, ze 47,6 na 40,8 tisíce. Jinak se v tomto ohledu nic zajímavého v lednu nedělo.


Zdroj: autorevue.cz