Test Volkswagen Touran 2.0 TDI: Golf pro sedm

Nová generace kompaktního MPV značky Volkswagen pokračuje ve stejném receptu jako původní Touran.


Volkswagen Touran, jichž se za necelých 16 let prodalo 1,9 milionu. Hranaté tvary připomínající dodávku sice nevezmou za srdce, ale díky nim je uvnitř opravdu hodně místa.


Sedmisedadlové kompaktní MPV od Volkswagenu přišlo na trh v roce 2003 – a vydrželo na něm v podstatě až dodnes, protože rozsáhlejší modernizace v roce 2010 byla z pohledu konstrukce spíš faceliftem než novou generací. Nový Touran tedy představuje oproti dosavadnímu modelu poměrně zásadní technický skok.


Základem je pochopitelně platforma MQB, na které jezdí už celá řada modelů skupiny Volkswagen s motorem napříč. Po stránce motorů, výbavy, elektronických asistentů, infotainmentu nebo stylingu proto Touran nepřináší nic, co bychom už neznali odjinud. Známé prvky jsou zde ale přeskládané do svébytného modelu. Hlavním prodejním argumentem je přirozeně vnitřní prostor a jeho variabilita.


Touran lze v zásadě považovat za prodlouženou a zvětšenou variantu Golfu Sportsvan (což je v zásadě prodloužená a zvětšená varianta Golfu). Volkswagen ho však prezentuje jako samostatný model s vlastním jménem, zatímco konkurence nejčastěji nabízí delší provedení pod stejným jménem, ale s přídomkem Grand: Citroen Grand C4 Picasso, Ford Grand C-Max, Renault Grand Scénic. Možná trochu k vlastní škodě. Ne všichni potenciální zákazníci se dopátrají, že grandy se liší od svých kratších jmenovců nejenom nastaveným kufrem, ale mívají také delší rozvor náprav a tomu odpovídající podélný prostor mezi první a druhou řadou sedadel. (Tradičním zástupcem této třídy je rovněž Opel Zafira Tourer, která však svůj kompaktnější protějšek nemá – nabízí se se dvěma nebo třemi řadami sedadel, ale vždy se stejnou karoserií.)


Nabídka motorizací zatím u Touranu nevyužívá celého potenciálu platformy MQB. Tvoří ji dva zážehové (1.2 TSI a 1.4 TSI) a dva vznětové (1.6 TDI a 2.0 TDI) čtyřválce. Na jiných trzích lze objednat nový Touran i s motorem 1.8 TSI 132 kW, ale docela chápeme, proč se český importér rozhodl na našem trhu tuto variantu nenabízet…


Všechny motory kromě toho základního lze kombinovat s dvouspojkovou převodovkou DSG. Nejsilnější provedení dvoulitrového dieselu, naladěné na 140 kW (190 k), se dodává výhradně s ní. My jsme však dostali k testu bílý Volkswagen Touran s výbavou Highline a motorem 2.0 TDI 110 kW, spřaženým s klasickou manuální převodovkou.


Pokud máte v paměti náš duel Passatu se Superbem, možná vás překvapí, že Touran schovává pod krytem nad pravým zadním kolem vedle hrdla nádrže také plnicí hrdlo systému SCR. Zatímco v případě Passatu a Superbu se Volkswagen rozhodl montovat vstřikování AdBlue jen k silnější variantě 2.0 TDI a 110kW osadit „denox“ katalyzátorem, Touran dostal účinnější odlučování NO rovnou. (V Passatu by se mělo u 2.0 TDI 110 kW objevit od 22. týdne letošního roku.)


Při příchodu prvních modelů na platformě MQB se hodně řešilo rozdělení zadní nápravy podle motorizace. Slabší varianty se musí smířit s jednodušší vlečenou nápravou a třeba u Octavie je práh nastavený tak vysoko, že na multi-link nemá nárok žádný model s výjimkou čtyřkolek a RS (necháme-li stranou exotickou motorizaci 1.8 TSI). Stejná strategie se vztahuje i na Golf Sportsvan, nicméně Touran má vzadu čtyřprvkové zavěšení vždy.


To by se mělo pozitivně odrazit v kultuře jízdy, ale ještě než stiskneme startovací tlačítko, podíváme se podrobněji na královskou disciplínu nového Touranu: vnitřní prostor.


Zdroj: autorevue.cz