Mercedes umí parkovat sám, přes dálkové ovládání. Vyzkoušeli jsme to na vlastní kůži


Řidiči se občas na parkovištích nebo v garážích potýkají s nepříjemnou situací. Někdo zaparkoval příliš blízko, a tak je málo místa k otevření dveří. Buď se do vozu nedostanou vůbec, nebo se do něj velmi nepohodlně musejí nasoukat. Problém by mělo řešit parkování na dálkové ovládání. To Mercedes-Benz představil poprvé ve své historii u nové generace třídy E, která právě vstupuje i na český trh. Mercedes přitom není první automobilkou, která představila parkování na dálkové ovládání ve svém voze. Jen o pár měsíců ho předběhlo konkurenční BMW se svou vlajkovou lodí řady 7. Přístup obou automobilek je odlišný. BMW nabízí speciální klíček s dotykovou obrazovkou a umožňuje pohyby na vzdálenost maximálně 1,5 krát delší než je délka vozu. Auto se pohybuje pouze rovně.
Mercedes E: Jak funguje parkování na dálkové ovládání.
Ve Stuttgartu se ale rozhodli, že ovládání nechají na chytrých telefonech. K propojení vozu se smartphonem je už k dispozici aplikace Me Connect, přes kterou lze kontrolovat stav paliva v nádrži, zapínat dálkově ovládanou klimatizaci, nebo odemknou a zamknout dveře. Aplikace dálkového ovládání vozu je zatím připravena jen pro operační systém iOS, ještě během letoška by se ale měla rozšířit i na Android. Kromě aplikace je ještě potřeba, aby auto bylo vybaveno 360stupňovou kamerou, která je k dispozici za příplatek minimálně 46 tisíc korun. Lze ji koupit i v kompletním balíčku sady elektronických asistentů za 171 tisíc korun.
Vyzkoušeli jsme zařízení na vlastní kůži a první dojmy z jeho používání jsou spíš smíšené. Předně jde o poněkud zdlouhavý proces, alespoň na první pokus. Pokud chceme vyparkovat auto, nejprve je nutné spojit telefon přes aplikaci s vozem. Pak nastartovat tím, že prstem na dotykovém displeji telefonu objedeme vyznačený kruh. Poté je potřeba zvolit směr – dopředu nebo dozadu. Volíme dozadu, tedy ven z garáže. Nyní se objeví kružnice, po které je nutné pohybovat prstem neustále dokola, aby auto jelo. Rychlost pohybu však neovlivňuje rychlost vozu. Prstem se pohybuje jen proto, aby bylo autu jasné, že jej máme neustále pod kontrolou. Jakmile dojede na požadované místo, přestaneme kroužit prstem, vypneme motor, odemkneme, nasedneme, znovu nastartujeme a můžeme odjíždět.
Na první dobrou jsme to navíc zvládli s chybami, jakmile se bříško prstu jen na chvíli při kroužení odlepí od displeje telefonu, auto se okamžitě zastaví. Jednoduše nasednout a odjet by tak bylo mnohonásobně rychlejší. Jenže na druhou stranu je potřeba pochopit, že Mercedes musí dbát v první řadě na bezpečnost. I proto jede jen stálou nízkou rychlostí a neustále monitoruje prostor kolem sebe. Řidič s telefonem v ruce musí být blíž než tři metry, jinak systém nefunguje. Auto je schopné na dálkové ovládání ujet maximálně 15 metrů. Oproti systému BMW je tu ale jeden bonus navíc. Vůz lze na dálku zaparkovat i mezi příčně stojící řadu aut. Opět to chce ale hodně času. Nejprve jedeme, auto rozpozná volné parkovací místo a navrhne ho k zaparkování. Přes multimediální systém místo potvrdíme a zvolíme, zda má vůz zaparkovat popředu nebo pozadu. Pak je nutné zvolit volbu dálkového parkování, vypnout motor a vystoupit. Poté nastartovat přes aplikaci a krouživým pohybem opět auto nasměrovat na parkovací místo. Změnu vpřed a vzad tentokrát dělá systém sám, stejně tak otáčí volantem. Proces trvá tak dlouho, dokud není auto spokojeno se svou polohou, která má být co nejpřesněji uprostřed parkovacího místa. Stejně tak lze i vyjet. Parkování na dálkové ovládání je užitečná věc. Může pomoci hlavně při pohybu v těsných prostorách podzemních garáží. Jen je potřeba vybavit trpělivostí nejen sebe, ale i ostatní řidiče, kteří místem projíždí. Proces parkování je totiž ještě zdlouhavější než se standardním automatickým parkováním. Jde ale o první krůček do budoucnosti, a dá se tedy očekávat, že se funkce parkování na dálkové ovládání ještě zlepší a zrychlí.