Už čtvrtý rok objíždějí zeměkouli. Penzisté si k tomu pořídili více než stoletou fordku


Cestu autem kolem světa absolvuje kdekdo. Jenže manželská dvojice nizozemských penzistů Trudy a Dirk Regterovi si k tomu účelu pořídila auto, kterému je dnes už více než sto let. Jde o Ford model T z roku 1915.
Na cestu vyrazili v létě roku 2012 V rámci první etapy zdolali za 180 dní vzdálenost 22 tisíc kilometrů a z domovského Edamu se dostali až do Kapského města v Jihoafrické republice.

Rok nato dobrodruzi v penzi dobyli severoamerický kontinent. Urazili při tom 28 tisíc kilometrů. Rok 2014 strávili na jižní části kontinentu a připsali si dalších 26 tisíc kilometrů. Dosud najeli bezmála osmdesát tisíc kilometrů.
Letos a příští rok je čeká Nový Zéland, Austrálie, Indonésie a Indie. Pak se chtějí přes Himálaj dostat do Číny a přes Mongolsko až domů do Nizozemí.
Dnes již více než stoletou fordku si pořídili v roce 1997. Dirk už předtím zdědil po otci a praotci stejný typ vozu z let 1923 a 1928. "V Africe jsme museli u místního kováře spravit prasklé přední kolo. Jinak jsem vcelku zručný a se šroubovákem, kladivem, lepicí páskou a stahovacími popruhy vyřeším většinu defektů," tvrdí majitel konstrukčně velmi jednoduchého vozu.

Regterův Ford model T je poháněn benzinovým motorem o objemu 3,0 litru a jeho konstrukce se od dob, kdy opustil před více než sto lety továrnu, nezměnila. Úprav doznala kola. Manželé si pořídili větší a se dřevěnými paprsky, protože je s nimi jízda pohodlnější.
Sada pneumatik vydrží na běžných silnicích přibližně patnáct tisíc kilometrů, ale na nezpevněných afrických či jihoamerických cestách se jejich životnost samozřejmě výrazně zkracuje. "Na hranici Jihoafrické republiky a Botswany jsme narazli na farmáře, který měl ve stodole starý Ford model T. Věnoval nám pneumatiku jako příspěvek na cestu," líčí Dirk.

Zatím nejkrásnější pasáž celé cesty byla podle něj proslulá Highway 1 z Los Angeles do San Franciska. "Je překrásná. Příkré kopce, hluboké rokle, hory na jedné straně a nádherný výhled na oceán na straně druhé. Bralo nám to dech."
Ford vyrobil v letech 1908 až 1927 více než patnáct milionů kusů modelu T. Auto bez nadsázky postavilo Ameriku na kola. Úspěch mu zajistila kombinace spolehlivosti, příznivé ceny a nízkých nákladů na údržbu.