Načerpejte novou energii a zbavte se únavy

Postavte se na nohy. Vzchopte se. Nedělejte si těžkou hlavu. Nenechte se ovlivnit špatnými zprávami. Jezte maso. Nejezte maso. Zaměřte se na obiloviny. Vyhněte se bílému pečivu. … Taky se už ztrácíte?


Z přívalu informací, kterým nás denně krmí média, už ani nepoznáme, co je vlastně pro naše tělo zdravé, a co mu naopak škodí. A co takhle jednou za čas detoxikace našeho těla?


Odborníci se však shodují, že je každý organismus jedinečný. Proto jsme také jedineční v tom, co naše tělo ozdraví, a co mu přidělá těžkosti. Jedni se cítí plni energie, pokud se ráno pořádně nasnídají, druhým zase stačí pro úspěšný ranní start jeden kousek ovoce. Pokud se tedy nedokážete rozhodnout, jakou cestu zvolit, nechte si poradit opravdovým odborníkem – vlastní zkušeností.


Jídelníček šitý na míru – půst je krok č. 1


Pokud se již delší dobu trápíte s nemocí, únavou a podrážděností, určitě je dobré zamyslet se nad složením stravy. Je velice pravděpodobné, že některé druhy potravin vaše tělo nedokáže správně zpracovat a vydáte tak více energie na získání živin, než finálně ze stravy získáte.


Skvělý postup pro zjištění stavby jídelníčku, který prospívá právě vašemu organismu, je zahájit několikadenní očišťující půst. Po detoxikaci organismu si pak dokážeme postavit jídelníček tak, aby zahrnoval pouze potraviny, které nám nejvíce prospívají.


Detoxikujte organismus týdenním půstem


„Vydržet týden bez jídla? A to jako myslíte vážně?“ Vezměte do ruky jakoukoli knížku o motivaci a dovíte se, že prvním krokem k úspěchu je odhodlání odhodit zábrany, překročit neznámé a vystoupit z vlastní komfortní zóny. U držení půstu tomu nebude jinak. Vydržet první dny bez jídla je pro většinu populace jedna z největších překážek a životních výzev. Odměna je však tak lákavá, že to stojí za to.  Zatněte zuby a vydržte.


„Půst je pokládán za jeden z nejstarších druhů domácího léčení. Ovlivňuje nejen fyzickou, ale hlavně psychickou kvalitu lidského zdraví. Díky půstu se tělo dokáže zbavit odpadních produktů, zvýšit vyměšovací schopnost a zlepšit výkonnou funkci orgánů, zejména jater a ledvin.“, říká odbornice na celostní medicínu. Během postních dní organismus odpočívá a nabírá nové síly. Veškerou energii, kterou by musel vynakládat na trávení potravy, tak věnuje očistě a regeneraci.


Za klasický půst je považováno nepřijímání potravy v žádné formě, s postupným pitím destilované vody (destilovaná voda dokáže tělo lépe pročistit, jelikož neobsahuje anorganické látky).  Skvěle fungujícím půstem je očista, která je založena na pití ovocných a zeleninových šťáv. Jednoduše vyměníte každé denní jídlo za sklenici čerstvě vymačkané domácí šťávy. Samozřejmě je vhodné šťávy prokládat dalšími nápoji – čistou vodou či bylinnými čaji.


Díky ovocným a zeleninovým šťávám je tělo zásobeno důležitými vitamíny, minerály, stopovými prvky a enzymy, které přecházejí přímo do krve, takže nezatěžují trávicí soustavu. Pití dostatečného množství tekutin pomáhá tlumit pocity hladu, a zároveň urychluje čisticí proces. Díky plnohodnotným šťávám dokážete vydržet bez jídla nejen týden, ale i celý měsíc. K našemu účelu detoxikace však sedm postních dní úplně stačí.


Na dlouhodobý půst se důkladně připravte


Pokud jste se rozhodli půst vyzkoušet, určitě se na něj nejdříve připravte. Je dobré získat více informací, v případě dlouhodobějšího půstu konzultovat svá rozhodnutí s vašim ošetřujícím lékařem. Určitě nezapomeňte:



  1. Vytvořit si co nejlepší podmínky, ideálně si vezměte dovolenou, nebo zvolte krátký víkendový půst

  2. Podělte se o vaše rozhodnutí s přáteli či rodinou. Získáte tak psychickou podporu i donucovací prostředek půst opravdu dodržet.

  3. Spojte půst s celkovou péčí o celé tělo. Zajděte si na masáž, zábal, relaxujte v sauně.

  4. Spojte fyzický půst s duševní očistou. Vyhněte se přívalu informací, nečtěte noviny ani nesledujte zprávy. Svět se bez vás na chvilku jistě obejde.

  5. Vytvořte si místo, kde můžete být v klidu a o samotě. Veďte si postní deník.


Začínáme znova a lépe


Po očistném půstu se můžete opět radostně vrhnout do jídla. Nechceme však velké úsilí, které jsme do držení půstu vynaložili, hned zmařit. Proto si dobře vybírejte potraviny, které do svého jídelníčku zahrnujete. Díky metodě „pokus/omyl“ můžete spolehlivě identifikovat druh potravin, které vám vaše tělo nebude nadále trpět. Pokud se váš tělesný stav či nemoc po konzumaci určitého jídla opět zhorší, z jídelníčku ho jednoduše vyškrtněte.


Pokud se chystáte na svůj první půst, vyčkejte do jara, kdy vám napomohou první teplé sluneční paprsky a probouzející se příroda. Tak radí Ing. Jaroslav Kapřík ve své publikaciZvláštní způsoby alternativní léčby, (Entri, 1991), kterou vřele doporučuji jako zdroj kvalitních informací, a to nejen na téma držení půstu.