Češi kupují žravá auta. Chybí jim motivace i chuť pořizovat si ekologické vychytávky


Až sedmnácté místo z 23 největších evropských trhů s novými auty zaujala v roce 2015 Česká republika v žebříčku průměrně vypouštěných emisí oxidu uhličitého na jedno nové auto. Vzhledem k tomu, že CO2 přímo souvisí se spotřebou, znamená to, že si Češi pořizují "žravá" auta.
Nejnižší spotřebu a emise měl loni na evropském trhu Peugeot. Škoda se stala skokanem roku.
Zajímavé přitom je, že Škoda Auto, která českému trhu dominuje a obsazuje na něm přibližně třetinu, patří ke značkám s nízkou průměrnou spotřebou, respektive hladinou vypouštění emisí CO2. Mezi dvaceti nejúspěšnějšími značkami v Evropě jí z tohoto hlediska patří šesté místo.
"Neřekl bych, že by si Češi naschvál chtěli pořizovat žravá auta. Pravdou je, že nás stát zatím nijak nemotivuje k pořizování elektromobilů nebo hybridů, což jsou typy vozidel, které průměr vypouštěného oxidu uhličitého nejvíc snižují," domnívá se tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl.
Chladný vztah Čechů k technickým řešením, která snižují spotřebu, potažmo produkci CO2, dokumentuje i nezájem o takzvaný stop-start systém. Jde o zařízení, které samočinně vypíná motor vozu po zastavení třeba na červených semaforech a pak ho automaticky nastartuje, když se šofér chce rozjet.
Například značka Kia vysloveně láká zákazníky na to, že všechny varianty nového SUV Sportage určené pro český trh budou bez tohoto systému a nenabízí jej ani za příplatek. "Češi ho nechtějí, navíc verze s ním musí mít vlastní homologaci, což pro nás znamená zbytečnou komplikaci," vysvětlil šéf českého zastoupení značky Vlastimil Čepička.
Na čele žebříčku zemí za rok 2015 srovnaného podle nejnižšího průměru vypouštěných emisí oxidu uhličitého u nových aut jsou Norsko a Nizozemsko, tedy dvě země, které masivně podporují pořizování ekologických aut. První Norsko také ze všech sledovaných zemí meziročně nejvíce snížilo produkci CO2 u nových aut - o více než deset procent.
Kompletní pořadí si můžete prohlédnout níže. První údaj znamená množství vypouštěného oxidu uhličitého na jedno nové auto, druhý změnu mezi roky 2014 a 2015:
1. Norsko           100,5 g/km      -10,1 %
2. Nizozemí        101,3                 -5,4
3. Řecko             105,7                 -1,6
4. Portugalsko    105,8                 -3,1
5. Dánsko           106,0                 -4,8
6. Francie           110,9                  -3.0
7. Chorvatsko     112,4                 -3,3
8. Irsko                114,3                 -2,7
9. Itálie                 114,9                 -3,1
10. Španělsko      115,7                -2,9
11. Belgie              117,6               -3,5
12. Slovinsko        118,6               -2,2
13. Velká Británie  121,2              -3,3
14. Rumunsko       122,9              -3,4
15. Rakousko        123,3               -4,7
16. Finsko              124,0              -4,2
17. Česko              125,0              -6,1
18. Slovensko        126,1              -5,0
19. Švédsko           126,2              -4,6
20. Maďarsko         126,9              -4,6
21. Německo          127,3              -4,6
22. Polsko               129,0              -3,7
23. Švýcarsko         134,6              -6,9 
Zdroj: JATO

Vyhledejte si ten nejlevnější Hotel se slevou až 80% !

Nejčtenější zprávy