Půl roku od vypuknutí aféry Volkswagenu: Otazníků přibývá a ani Škoda neví, kdy bude auta svolávat


Už vloni v srpnu tehdejší šéf značky Volkswagen Herbert Diess a člen představenstva společnosti zodpovídající za nákupy Francisco Javier Garcia Sanz údajně věděli, že do naftových aut Volkswagenu ve Spojených státech byl instalován nelegální software a že je firma ohrožena pokutou převyšující 20 miliard dolarů.
Tato informace německého týdeníku Spiegel byla zveřejněna půl roku poté, co americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loňského 18. září obvinila Volkswagen, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen pak přiznal, že v celém světě software instaloval do zhruba 11 milionů aut, včetně asi 1,2 milionu vozů Škoda Auto.
Bývalý šéf koncernu Martin Winterkorn o tom měl údajně vědět ještě o více než rok dříve.
Volkswagen po vypuknutí aféry informoval, že auta zákazníků v Evropě bude možné většinou jednoduše upravit díky nahrání nového softwaru do řídící jednotky. V případě motorů 1,6 TDI plánoval přidat do sacího systému speciální mřížku pro usměrnění proudu vzduchu v motoru.
Jenže zdá se, že ani evropské homologační agentury, kterými jsou pro Volkswagen v Německu KBA a například pro Škodu ve Velké Británii VCA, nejsou zatím zcela přesvědčeny, že motory po úpravě již bezezbytku splní emisní limity žádané normou  Euro 5.

Konkrétně úpravy zhruba půl milionu automobilů typu Passat v Německu jsou odloženy nejméně na přelom dubna a května.
V případě Škodovky také není nikdo schopen zatím říci, kdy majitelé dotčených vozů dostanou zvací dopisy k návštěvě servisů. Přitom ministerstvo dopravy ještě nedávno hovořilo o konci března jako začátku akce v České republice.
Na Volkswagen mezitím dopadají další finanční rány. Téměř 300 velkých investorů z celého světa podalo v polovině března žalobu na koncern Volkswagenu kvůli údajnému porušení povinnosti vůči kapitálovým trhům v souvislosti se skandálem s manipulací emisí. Akcionáři se před severoněmeckým soudem domáhají náhrady škody ve výši 3,256 miliardy eur (88 miliard Kč). Uvedla to podle agentury Reuters právnická kancelář, která žalující zastupuje.
Řešení skandálu v USA je také v nedohlednu. Volkswagen proto "obětoval" generálního ředitel americké divize německé automobilky Volkswagen Michaela Horna (54). Nezískal si totiž důvěru amerických vyšetřovacích orgánů v tom smyslu, že je schopen zajistit, aby auta po opravě ani v provozu nevypouštěla více emisí oxidu dusíku, než výrobce deklaruje v technických údajích. Technická opatření navržená pro Evropu totiž v této zemi vzhledem k rozdílným normám nemůžou stačit ani náhodou.
Přestože Volkswagen v Evropě stále s obrovským náskokem zůstává v oblasti prodeje nových aut číslem jedna, i zde se již aféra projevila. Aut s logem VW se během ledna a února prodalo jen nepatrně více než v prvních dvou měsících loňského roku, zatímco celý trh roste výrazně a daří se například i značkám Audi a Škoda. V tuzemsku během ledna a února dokonce značka zaznamenala oproti stejnému období roku 2015 dvanáctiprocentní pokles v registracích nových aut.
Co říci k této problematice už podle zjištění Hospodářských novin mají také prodejci ojetých aut. Největší česká síť autobazarů AAA Auto totiž zlevňuje vozy značek koncernu Volkswagen s „šidícími“ naftovými motory. Důvodem není to, že by o ně přestali stát Češi, ale to, že je v tuzemských bazarech přestávají kupovat zákazníci z Německa.
„Kvůli poklesu zájmu ze zahraničí jsme snížili ceny naftových  Volkswagenů Passat a Golf o pět až deset procent. Drobný pokles nastal  i u Škody Octavia druhé generace,“ popisuje provozní šéf AAA Auto Petr  Vaněček.