Povinné ručení pro zahradní traktory? Nově i na vozidla mimo veřejné komunikace


Praha - Povinné ručení se od roku 2017 začne platit i za vozidla, která nejezdí po veřejných komunikacích. Tedy především za pracovní stroje nebo menší traktory pohybující se jen v uzavřeném areálu. Počítá s tím novela z dílny ministerstva financí, kterou projedná vláda.
Česko muselo reagovat na rozhodnutí Soudního dvora EU ohledně škody, kterou způsobil slovinský traktorista při ukládání balíků sena do stodoly, když naboural do žebříku a zranil člověka. Pojišťovna odmítla škodu proplatit z povinného ručení, protože se podle ní nevztahuje na použití traktoru jako pracovního stroje při práci v areálu statku.
Podle soudu ale musí pojištění odpovědnosti zahrnovat nejen škodu způsobenou provozem vozidla jako dopravního prostředku, ale i jako pracovního stroje, a to bez ohledu na to, kde k ní došlo – tedy i na soukromém pozemku.

Kvůli tomu se musí rozšířit pojištění i v Česku. Dosud je povinné pro vozy pohybující se na veřejných komunikacích. Ne tedy pro některé traktory, bagry nebo další stroje, pokud jezdí výhradně v továrně, v lomu, na staveništi, na poli a podobně. „Každé provozované vozidlo, které může kdekoli způsobit škodu, teď bude muset být pojištěné,“ říká mluvčí České asociace pojišťoven Aleš Povr.
„Novela nenavyšuje rozsah vozidel podléhajících povinnému ručení, pouze jej rozšiřuje i mimo veřejné pozemní komunikace,“ říká Jakub Vintrlík z tiskového oddělení ministerstva financí. Nově půjde téměř o všechna motorová a jejich přípojná vozidla, která jsou konstrukčně určena k provozu na pozemních komunikacích, přestože nejsou v registru silničních vozidel. Návrh neobsahuje ani orientační odhad, jakého počtu by se měla nová povinnost dotknout.

„Pojištění odpovědnosti lze sjednat na dobu určitou, stejně tak zůstává zachována možnost pojištění přerušit – například u sezónně používaných vozidel,“ upřesňuje Vintrlík. Nepojištěné vozidlo ale musí vlastník zajistit tak, aby nemohlo být provozováno.
Nová povinnost se nedotkne motorových vozíků pro invalidy – ty mají výjimku přímo v zákoně, stejně jako jízdní kolo. Z vyhlášky o schvalování technické způsobilosti pak nepřímo vyplývá, že nepůjde ani o motokáry (použití jen pro soutěže nebo zábavní účely), vozidla s maximální konstrukční rychlostí do šesti kilometrů za hodinu nebo určená pro ovládání pěšími osobami (například Segway).

Povinné ručení ale může nově dopadnout na majitele zahradních traktorů s rychlostí nad šest kilometrů za hodinu. Definice takzvaných zvláštních vozidel v zákoně je totiž jen obecná – „jsou vyrobena k jiným účelům než k provozu na pozemních komunikacích, ale za určitých podmínek mohou být k provozu na nich schválena“.
Jednoznačnou odpověď ohledně zahradních traktorů nedokázala dát ministerstva financí ani dopravy – otázku online deníku Aktuálně.cz si přehazovala navzájem. „I v současnosti musí být pojištěn zahradní traktor, který spadá pod některou z kategorií silničních nebo zvláštních vozidel, pokud je provozován nebo ponechán na veřejné komunikaci,“ říká Vintrlík bez bližších podrobností. O pojištění zahradních traktorů zatím nic neví ani Česká asociace pojišťoven. A jednotlivé pojišťovny se k němu vyjadřovat nechtějí, protože novela zatím nebyla schválena.
-----------
Náš tip: Porovnejte si nabídky havarijního pojištění a ušetřete! =>>