Nová pojišťovna to zkouší jinak. Slibuje lidem podíl na zisku, peníze jí dal miliardář Janeček


Praha - V Česku zahájila ostrý provoz nová pojišťovna, která se bude s klienty dělit o zisk. První klubová pojišťovna se zaměřuje na takzvané neživotní pojištění, tedy například pojištění aut či nemovitostí.
Na rozdíl od zavedených hráčů na trhu nepracuje se sítí zprostředkovatelů ani vlastních poboček. Svoje služby nabízí nová pojišťovna pouze přes internet na principu peer-to-peer, který propojuje klienty navzájem. V tom se podobá například půjčkovému crowdfundingovému projektu Zonky nebo komunitní platformě AirBnb zaměřené na pronajímání bytů.
Hlavním akcionářem projektu je finanční skupina RSJ Karla Janečka. Prostřednictvím svého investičního fondu RSJ Private Equity investovala do základního kapitálu firmy 143 milionů korun. „Očekáváme zhodnocení prostředků. Je to klasická investice, ale není to něco, kde bychom plánovali za dva až tři roky odejít. Náš investiční horizont je v tomto případě deset a více let,“ řekl šéf RSJ Libor Winkler.
První klubová pojišťovna se chce od konkurence odlišit také tím, že se bude s klienty každý rok dělit o zisk. Pracuje s modelem založeném na tom, že z celkového vybraného pojistného za daný rok odečte sedmnáct procent na provozní náklady. Dále bude čerpat částku potřebnou k pokrytí pojistných událostí. Tři čtvrtiny zbylého pojistného pak vrátí klientům, čtvrtinu si nechá pro svoje akcionáře.
Až pětina pojistného mezi klienty
Zástupci pojišťovny, kteří se odvolávají na vlastní matematické modely, tvrdí, že by První klubová takto mohla rozdělovat 15 až 20 procent z celkového vybraného pojistného. Podle člena představenstva firmy Marka Orawského si takový postup bude moci dovolit i díky tomu, že oproti velkým pojišťovnám s pobočkovou a zprostředkovatelskou sítí nebude mít tak velké provozní náklady.
Nová internetová pojišťovna se zaměřuje na oblast neživotního pojištění. V tuto chvíli nabízí pojištění automobilů, majetku a odpovědnosti. Letos přidá ještě pojištění vážných následků úrazu a nemoci. Svoje služby plánuje poskytovat pouze fyzickým osobám. V případě motorových vozidel však nabídne pojištění i živnostníkům nebo společnostem s ručením omezeným, pokud budou vozidla používat běžným způsobem. „Nechceme se pouštět do průmyslových a podnikatelských rizik, protože jsou méně vyzpytatelná z hlediska četnosti a rozsahu škod,“ řekl člen představenstva Marek Orawski, podle kterého budou hlavní cílovou skupinou rodiny s dětmi.
Projekt vymysleli Lubomír Bušek, Miroslav Matocha, Marek Orawski a Filip Saidl. Všichni čtyři mají zkušenosti z manažerských pozic ve velkých pojišťovnách jako je Generali nebo Česká pojišťovna. K založení vlastní pojišťovny je vedla mimo jiné i nespokojenost s tím, jak velké korporace fungují ve vztahu s klientem. Protože ale zákonný požadavek na základní kapitál nové pojišťovny dosahoval 160 milionů korun, potřebovali už od začátku investora. Tím se nakonec stala právě finanční skupina RSJ miliardáře Karla Janečka.
Jeden ze zakladatelů První klubové Marek Orawski počítá s tím, že se firma dostane do černých čísel za tři až čtyři roky. Do té doby by měla mít třicet až čtyřicet tisíc klientů. Letos chce přilákat první jeden až dva tisíce zákazníků. Za deset let by se už měly její tržby pohybovat mezi 700 miliony korun a jednou miliardou. „Projekt bude velmi úspěšný, pokud se dostaneme na jedno a půl až dvě procenta trhu v horizontu sedmi až deseti let,“ řekl Orawski. Všechny české pojišťovny, kterých je nyní na českém trhu celkem 55, pro srovnání loni na pojistném vybraly 116 miliard korun.
Jen na doporučení
Aby mohli noví klienti začít využívat služby První klubové pojišťovny, potřebují mít doporučení stávajícího člena. Případně mohou o doporučení požádat prostřednictvím formuláře na webových stránkách. Podle zástupců firmy takový způsob získávání zákazníků přinese jinou klientelu, než je průměr na trhu. „Naši klienti společně sdílejí rizika i zisk. Takže my musíme opatrně vybírat ty, které přijmeme,“ vysvětlil Orawski.
Podle něj pojišťovna uzavírá s každým novým pojistníkem smlouvu, ve které vymezuje, jak bude zacházet s jeho penězi. Garantuje, že si na provoz vezme maximálně 17 procent z vybraného pojistného a zavazuje se vracet pojistníkům tři čtvrtiny zisku. Zároveň nabízí komukoli možnost odejít i v průběhu trvání smlouvy. Z nespotřebované pojistky pak takovému klientovi vyplatí poměrnou část pojistného. Zástupci pojišťovny slibují, že tento model bude fungovat i v prvních letech její existence. Tedy v době, kdy pojišťovna ještě nebude generovat účetní zisk. Náklady na počáteční rozvoj podle Orawského uhradí akcionáři.
Zlatý důl pro pojišťováky musí skončit, rozhodla vláda. Změní provize za opakovaný prodejčíst článek
Vedení pojišťovny vylučuje, že by vybrané pojistné nestačilo na pokrytí pojistného plnění. Odvolává se mimo jiné na to, že firma disponuje licencí ze strany České národní banky a prošla stress testy. Pokud by na vyplácení pojistek z nějakého důvodu nestačily prostředky vybrané od klientů, může sáhnout do základního kapitálu. A jeho výše je pod dohledem ČNB.
Získání licence trvalo podle Marka Orawského 15 měsíců. První klubová souhlas regulátora obdržela loni v červenci. Pojišťovací činnost a půlroční pilotní provoz, ve kterém svoje procesy testovala na klientech z řad přátel zakladatelů, zahájila o dva měsíce později. Nyní zkušební režim ukončila a přešla do ostrého provozu. Řadu činností včetně likvidace škod, asistence, nebo pojistné matematiky internetová pojišťovna zajišťuje u externích dodavatelů. Například lidkividaci škod má na starosti Axa Assistance.
Na podobném principu jako První klubová pojišťovna funguje několik podobných firem a startupů v zahraničí. Například britská Guevara, francouzská InsPeer nebo německá Friendsurance.
Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas další aktuality a rady! Osobní finance Aktuálně.cz.