Nejen jarní únava bez železa

Pečujete o svou rodinu, ale na sebe zapomínáte? Výsledkem může být únava a ospalost, za kterou stojí nedostatek železa. Proč je tak důležité a jak ho doplnit?


Signály těla


Železo, stopový prvek nepostradatelný pro naše tělo, má vliv na krvetvorbu i řadu dalších metabolických procesů. Jeho zásoba v našem těle se trvale snižuje, a proto ho musíme soustavně přijímat. Nedostatek železa signalizují kromě únavy například bledá pokožka, lámavé nehty a vlasy či rozpraskané koutky úst.


Patříte do některé „ohrožené“ skupiny?


Zvýšené nároky na množství železa má organismus ženy například v období těhotenství a kojení, ale také v případě poruch menstruačního cyklu (silný, nepravidelný či prodloužený). Důležité je zajistit dostatek železa u dětí, v pubertě a také u starších lidí. Dostatečnému množství železa je dobré věnovat pozornost také u sportovců, dárců krve či vegetariánů a rovněž v souvislosti s lékařskými zákroky, při nichž naše tělo přichází o větší množství krve.


Na vstřebatelnosti záleží


Potřebná denní dávka železa záleží nejen na pohlaví, ale i na věku. U většiny žen v produktivním věku jde přibližně o 15 mg. Zdaleka ne vše, co sníme, však dokáže naše tělo vstřebat. Nejlépe vstřebatelné pro něj je železo v takzvané dvojmocné podobě, které je obsaženo hlavně v mase. Také rostlinná strava, jako třeba luštěniny, obsahuje velké množství železa, ačkoliv v hůře vstřebatelné trojmocné formě. „Vstřebatelnost železa lze zvýšit současnou konzumací zdrojů vitamínu C,“ radí MUDr. Mário Bumbera.


Tip pro vás


Pokud jde o míru vstřebatelnosti železa v doplňcích stravy, patří k nejvyšším forma tzv. glukonátu železnatého. Tato forma je obsažena například ve Floradixu, kde jeho vstřebatelnost podporují i další látky, konkrétně vitamín C a výtažky z ovocných šťáv. Floradix dále obsahuje vitamíny B1, B2, B6, B12, med a výtažky z bylin, které mají příznivé účinky na náš organismus.

Vyhledejte si ten nejlevnější Hotel se slevou až 80% !

Nejčtenější zprávy