Nastartujte svůj metabolismus

Být fit a v pohodě znamená mít v pořádku také metabolismus. Dostaňte jej do optimálního nastavení, což vás přiblíží i k vysněnému hubnutí.


Co si představíte pod pojmem metabolismus? Zažívání? Trávení? A říkáte si, že když metabolismus popoženete, cesta za hezčí postavou bude zase o něco jednodušší? Problém je bohužel trochu složitější.
Metabolismus je totiž o látkové výměně. O tom, že vy dodáte do těla energii, která se přemění na energii pro všechny buňky organismu, které pak díky tomu budou šlapat jako hodinky. Anebo také ne, což je bohužel ten častější případ.


Zapomínáme totiž, že ke správnému fungování není třeba jen dobře jíst a hýbat se. Důležité je držet se i v celkové harmonii a rovnováze.


ZÁZRAČNÝ SPÁNEK


„Na začátku dobrého nastavení metabolismu stojí spánek. Věc, kterou ale neustále nedoceňujeme a přesvědčujeme sami sebe, že se nic nestane, když budeme odpočívat o pár hodin méně. Jenže během spánku se uvolňuje hormon leptin, který tělo informuje o tom, jestli má, nebo nemá dost tuků. Funguje vlastně jako jejich odbourávadlo.


Uvolňuje se právě v noci, nejvíce pak před půlnocí. Když je člověk aktivní, není po leptinu ani stopy, musíte jít spát, a leptin pak překontroluje vaše nakládání s tuky,“ upozorňuje MUDr. Kateřina Cajthamlová s tím, že na to, aby se vám dobře spalo, je potřeba jít do postele v pohodě.


Jakmile vás trápí smutky nebo stres, celé tělo je v napětí, což spánek narušuje. Stává se povrchnějším, mění se jeho jednotlivé fáze, nedochází k relaxaci ani regeneraci nebo prokrvení, které je pro metabolismus také velmi důležité, protože kde proudí krev, proudí i látková výměna…


ČAS NA SPRÁVNOU RELAXACI


Dostat se do správného předspánkového klidu ale vyžaduje systematickou péči o relaxaci. „Ta by měla vyvažovat naše celodenní snažení. Pro manuálně pracující je takovou kompenzační relaxací masáž, sauna nebo solárium. Pro lidi se sedavým zaměstnáním by v čase relaxace měla nastoupit pitná kúra spolu s chůzí.


První si vykompenzují fyzickou námahu, druzí to, že ji nemají. Tělo se tak přiblíží k rovnováze, což je pro metabolismus velmi důležité,“ upozorňuje lékařka, podle které bychom pak tuto rovnováhu měli pravidelně završit alespoň jedním dnem volna v týdnu v rámci tzv. psychohygieny.


VSTŘÍC ZIMĚ


Vašemu tělu i jeho fungování prospěje také otužování. „Co si budeme nalhávat, přirozenou termoregulaci už prakticky nevyužíváme, což znamená, že na ni nepotřebujeme žádnou energii, která nám pak přebývá.


Přitom termoregulace je významnou částí spalování. Třeba jen husí kůže: tělo potřebuje energii, aby se vám zježily chlupy zimou a vystavěly tak jakýsi kryt. Nebo když se chvějete chladem? Svaly kmitají ve snaze zahřát se…


Ale my nic z toho vlastně nepotřebujeme. Máme funkční oblečení, doma přetopeno a v létě si zase pouštíme klimatizaci,“ upozorňuje MUDr. Kateřina Cajthamlová. Máte tak několik možností, jak to ve jménu dobrého metabolismu napravit: doma stáhněte topení, i v zimě choďte ven a také se otužujte. I kdyby to mělo být tou pověstnou ranní studenou sprchou, která mimo jiné rozproudí kůži, lymfu a pomůže váš organismus nakopnout na celý den.


MALÉ ZMĚNY – VELKÉ VÝSLEDKY


Jste zklamaní, protože jste čekali zázračnější doporučení? Jenže skutečnost je taková, že metabolismus je křehká věc, která potřebuje jemné zacházení a opatrnou regulaci. U každého navíc funguje jiným tempem a vliv na ni má spousta věcí. „Jsou tu i známé biorytmy, které říkají, který orgán pracuje v jakou dobu a kdy odpočívá.


Metabolismus se mění s věkem, ovlivňuje jej i menstruační cyklus nebo nemoci. Jen si vzpomeňte, jak hubnou lidé po operaci – metabolismus se jim zrychlí, aby se mohli zahojit. Ale jde o přirozený proces, my sami jej nezrychlíme. A je to tak dobře. Mnohem více pro něj uděláme návratem k přirozenému osobnímu tempu bez přepínání se, k dostatku spánku a respektování faktu, že pohodlím nic nevylepšíte.


Jen tak se můžete dočkat velkých změn,“ říká bez obalu Kateřina Cajthamlová. Důkazy, že metabolismu pomáháte, se brzy projeví. Třeba v tom, že se ráno probudíte plní energie do nového dne (a budete moct jít cvičit, mít energii na to, připravit si kvalitní jídlo a ještě si udělat čas na děti). A to je hodně velká věc.


BYLINKY A SPOL.: INSPIRACE S ROZVAHOU


Na internetu najdete spoustu doporučení, jak na podporu metabolismu. Čím je dobré se inspirovat? Zkuste zelené superpotraviny s jejich enzymy a vlákninou. Podívat se můžete i po bylinkách. Ale u nich nepodceňujte to, co umí, a raději se poraďte s někým, kdo jim rozumí.


Například se sice ví, že kopřiva povzbuzuje prokrvování, má podíl na zlepšení činnosti ledvin nebo obnově vlasů. „Ale víte, jestli náhodou nesnižuje účinnost léků, které berete?“ upozorňuje MUDr. Kateřina Cajthamlová s tím, že bylinky sice zvyšují činnost jednotlivých orgánů, tedy i látkovou výměnu v nich, ale je potřeba k tomu přistupovat s rozvahou a odborným doporučením.

Vyhledejte si ten nejlevnější Hotel se slevou až 80% !

Nejčtenější zprávy