Kde se dobře nakupuje? Nejlepší prodejny získají nové ocenění, můžou bodovat v "Diamantové lize"


Praha – Prodejny, které lidem poskytují „nadstandardně kvalitní služby“, mohou získat nové ocenění nazvané Diamantová liga kvality. Od ostatních značek a soutěží se chce odlišit důrazem na hodnocení samostatných prodejen, ne tedy třeba obchodních řetězců jako celku. Podrobnosti o projektu dnes představili zástupci Svazu obchodu a cestovního ruchu, ministerstva průmyslu a obchodu a Sdružení českých spotřebitelů.

Největší váhu – polovinu možných bodů – dostane hodnocení od „auditorů“ pod dohledem České společnosti pro jakost a Sdružení pro oceňování kvality. „Vždy dva lidé navštíví prodejnu bez předchozího ohlášení jako běžní zákazníci a provedou takzvaný mystery shopping,“ říká prezidentka svazu Marta Nováková.
Tito porotci se zaměří na tři základní kritéria zákaznické spokojenosti: Celkový vzhled prodejny i jednotlivých úseků (čistota, přehlednost, přitažlivost nabídky a podobně), kvalitu zboží (čerstvost a nabídka masa, pečiva, ovoce a zeleniny) a úroveň služeb (fronty u pokladny nebo u obsluhovaných úseků, doplňování zboží do regálů, úroveň informačního servisu, schopnost poradit a podobně). Přímo se zapojením spotřebitelů, tedy pravidelných návštěvníků prodejny, ale zatím organizátoři nepočítají.

Třicetiprocentní váhu pak má „hodnocení legislativní shody a systémové dokonalosti fungování prodejny“. Vyškolení auditoři odtajní svou identitu a na místě zkontrolují, jak firma dodržuje předpisy ohledně hygieny, výrobních postupů, oběhu a původu zboží, správného označení masa, ovoce, zeleniny nebo pečiva. Zhodnotí také reklamační řád nebo třeba informace o alergenech.
Zbývajících dvacet procent mají tvořit další kritéria, zejména posouzení „sebehodnotící zprávy“, kterou provozovatel prodejny pošle současně s přihláškou. Organizátoři se zaměří na pravdivost uvedených informací, angažovanost prodejny ve společensky zodpovědných projektech a v práci pro místní komunity, podporu bezbariérového přístupu nebo dostatečnou nabídku „zdravých pokrmů“ z bio produkce. Hodnotit se má ale také třeba „inovační potenciál a inovační realita prodejny“, „hrdost zaměstnanců prodejny na vlastní značku“ nebo jejich „osobní angažovanost“ či „kolektivní sounáležitost“.

Zájemci se mohou hlásit ještě během dubna, slavnostní vyhlášení a předání prvních certifikátů proběhne v listopadu. Pro vstup do projektu je potřeba uhradit vstupní poplatek zhruba od devíti do 17 tisíc korun – nejnižší pro malé pultové obchody, nejvyšší pro hypermarkety. Soutěžit mohou i největší řetězce, ale vždy jen jako samostatné prodejny. V první fázi půjde především o prodejce potravin, v příštím roce by se mohly přidat i další obory. Akce se stane součástí už existujícího programu Česká kvalita.
Certifikátem Diamantová liga kvality se budou moci po dva roky chlubit prodejny, které celkově získají alespoň 150 bodů z možných 200. Méně úspěšné skončí jako „finalista ligy“, „úspěšný účastník ligy“ nebo v nejhorším případě – pod 100 bodů – zcela bez označení.