Stojí téměř osmdesát tisíc, ale řidiči změní noc v den. Vyzkoušeli jsme laserové světlomety


Automobilovou branži čeká v nejbližších letech revoluce, na tom se shoduje většina expertů. Zatím se ale stále v drtivé většině prodávají vozy, které se příliš neliší od automobilů produkovaných třeba před padesáti lety. To ale neplatí o jejich osvětlení. Tady už revoluci zažíváme.

Ještě před pár lety představovaly vrchol technologie osvětlení nových aut xenonové výbojky, které si mohlo pořídit jen mizivé procento motoristů. Ostatní se museli spokojit s běžnými žárovkami. Dnes už si můžete svítit xenony i u nových aut s cenou pod tři sta tisíc korun.
Jedním z největších hitů v automobilové branži poslední doby jsou LED světlomety. Diody znamenají požehnání zejména pro designery, protože jim umožnily pro každý model vytvořit originální světelný podpis a tím rozlišit v některých ohledech hodně unifikovanou produkci masových aut. Zároveň svítí dále a přirozenějším světlem než xenonové výbojky.
Na paty jim už ale šlape technologie laserových světlometů, kterou jsme na vlastní kůži mohli vyzkoušet u nové generace BMW řady 7 (jeho podrobný test čtěte zde). Luxusní prezidentská limuzína je spolu s hybridním sporťákem BMW i8 a sportovním kupé Audi R8 jediným sériově vyráběným autem prodávaným na českém trhu, které laserové světlomety v příplatkové výbavě nabízí.

Nemyslete si, že laserové světlomety "střílí" před sebe přímo laserové paprsky. Ty by za prvé neosvítily moc širokou plochu a za druhé by pochopitelně znamenaly nebezpečí pro oči všech živých bytostí v jejich dosahu. Technologie funguje tak, že laserové paprsky uvnitř světlometů směřují z vysoce výkonných diod do objektivu naplněného žlutým fosforem. Ten při zásahu laserem vyzařuje velmi intenzivní světlo podobné dennímu.
Autor článku testoval laserové světlomety v BMW řady 7 po několik březnových večerů a nocí. Po dlouhé době jsem se zase těšil z řízení auta po setmění, které jsem míval rád, ale první příznaky šerosleposti z něj v posledních letech udělaly neoblíbenou disciplínu. Díky laserovým světlometům u BMW řady 7 jsem měl opět pocit, že vidím stejně dobře jako ve dne. Výrobce udává dosvit dálkových světel až 600 metrů, tedy dvojnásobek toho, co zvládnou LED světlomety.

Druhou důležitou součástí testu byla i reakce protijedoucích a dojížděných řidičů na laserové světlomety. Zkoušel jsem asistenta dálkových světel, který je umožňuje mít nepřetržitě zapnuté, ale v případě potřeby paprsek přizpůsobí tak, aby ostatní šoféry neoslnil. Taková funkce se nabízí i u xenonů nebo LED světel, ne vždy ale v praxi funguje stejně dobře jako na papíře.
I tady laserové světlomety u BMW řady 7 obstály. Za celou dobu se nestalo, že by mě protijedoucí řidič "probliknul". Bylo fascinující vidět, jak systém zvládá paprsek bleskově ovládat i ve svízelných situacích, kdy auto nečekaně vyjede z nepřehledné zatáčky nebo za horizontem. A navíc, jakmile byl "vzduch čistý", okamžitě se dálkové světlomety znovu rozžehly naplno a nenechaly mě pár vteřin v šeru jako podobná zařízení u některých jiných vozů.

Technologie laserových světlometů se podle manažera vývoje společnosti Varroc Lighting Systems Davida Hynara v nejbližších letech rozšíří i mezi cenově dostupnější auta. "Bavíme se ale o světlometech, kde má laser pouze doplňkovou funkci k LED světlometům při dálkovém nebo potkávacím svícení. Žádné jiné se zatím v sériových autech ani nenabízejí," upozorňuje Hynar, že auto s laserovými světlomety, které jsme zkoušeli, například svítí do určité rychlosti výhradně pomocí LED. BMW udává, že laserové svícení funguje od 60 km/h.
Celolaserová světla jsou podle experta z firmy, která se jejich vývojem a výrobou zabývá, zatím ve fázi vývoje. Ten ještě potrvá několik let. "Sériové produkci takových světlometů nyní brání nedostatečný výkon světelného zdroje a vysoká cena," vysvětluje Hynar.