Budou mít Pat a Mat šikmé oči? Čínské studio láká na nízkou cenu, autoři zatím odolávají


V českých kinech měl ve čtvrtek 31. března premiéru nový český snímek Pat a Mat ve filmu. Na stříbrné plátno se legendární čeští nešikové dostali 40 let po odvysílání prvního dílu. Film nevznikal v žádném velkém televizním či filmovém studiu, ale ve sklepě činžáku v Hostivicích u Prahy, který si režisér filmu Marek Beneš předělal na malé studio.

„Je to srandovní, mnoho lidí z baráku ani neví, že zde seriál vzniká. Jednou se mě domovník ptal, čemu se v tom sklepě pořád tak smějeme, tak jsem mu ukázal, co tu děláme, a on byl úplně nadšený,“ popisuje Marek Beneš, syn původního autora postav Lubomíra Beneše.
Když vznikl v roce 1976 první díl, tehdy ještě pod názvem Kuťáci, bylo mu 16 let. Nevystudoval umělecký obor, ale elektroinženýrství na ČVUT. K animaci a „rodinnému řemeslu“ se ale postupem času stejně dostal a v 90. letech pak společně s otcem znovu oživil příběhy postav. Po smrti otce a Vladimíra Jiránka a po vyřešení autorských práv založil studio a začal natáčet nové díly.
Jeho firma působí jako příjemný rodinný podnik. Beneš má kancelář v místnosti, která se dá nejlépe přirovnat k ložnici, místo gauče a televize je v obýváku ateliér, o sociální sítě se mu stará dcera, s marketingem pomáhá syn.

To vše se může v nepříliš daleké budoucnosti změnit. Beneše oslovilo několik čínských studií, která by chtěla seriál o dvou nešicích točit. I když je autor osobně spíše proti, obchodní oddělení firmy se případné spolupráci s Čínou vůbec nebrání
Dnes stojí jeden díl tři škodovky, Číňané to zvládnou za polovic
„V Asii, ať už je to v Koreji, či Číně, chtějí pro seriál třeba sto dílů. My jsme jich sice natočili 90, ale vyrobených za 40 let,“ popisuje Beneš. Číňané přišli s nabídkou natočení 39 dílů za dva roky, samozřejmě s výrazně nižšími náklady. „Dnes nás stojí ten jeden díl tak zhruba jako tři škodovky, Číňané by to dokázali za zhruba polovinu této částky,“ dodává Beneš.
Hlavním lákadlem je právě rychlost. Dnes se na natáčení podílí čtyři lidé: Režisér, výtvarník, kameraman a animátor. Ti na jednom dílu pracují tři měsíce v kuse, každý den osm hodin na place, čínské studio by takovýchto placů mohlo zařídit hned několik najednou.
„Já tvrdím, že to nebude fungovat, že to je typicky české prostředí, že to musí dělat tvůrci a je to pro mě takhle na dálku nepřenositelný. Měli jsme i výhrady k tomu, jak díly natočili ve Zlíně, a to se tam na tom podíleli Češi,“ popisuje Beneš. Připouští však, že kontakt mezi studii je a o spolupráci se jedná. „Už padl i návrh, že bychom díly přetočili se šikmýma očima,“ říká Beneš.

Důležitým faktorem při případném rozhodování jsou autorská práva. Ta vlastní dědicové původních autorů, tedy Lubomíra Beneše a Vladimíra Jiránka. Po vzájemné dohodě je spravuje společnost PatMat, kterou vede právě Marek Beneš. „I tady hrozily problémy s právy, podobně jako u Krtka, je to vždycky boj, ale povedlo se nám to sjednotit a zatím to funguje dobře,“ říká Beneš.
V Íránu jsou postavičky známější než celé Česko
O tom, jestli se při výrobě dalších dílů spojí české studio s Číňany, bude rozhodovat i případný úspěch filmu. Stejně jako nových 13 dílů i film si Beneš zafinancoval sám. Věří, že film osloví i zahraniční diváky. Jako potenciální trh vidí Asii i Spojené státy, kde je podle něj každý „tak trochu Pat a Mat.“

Existuje mnoho zahraničních trhů, kde nebude s hledáním obecenstva problém. Milují ho fanoušci v Polsku či Německu, v Holandsku se seriál dočkal vlastního dabingu i divadelní hry, překvapivým fenoménem je pak v Íránu. Tam lidé sice moc nevědí o České republice, ale Pata a Mata tam zná každý.
„Byl jsem tam na festivalu a požádali mě o rozhovor. Moc se mi nechtělo, ale nakonec jsem tedy souhlasil. Myslel jsem si, že to bude nějaký obyčejný rozhovor pro festivalovou televizi, ale ukázalo se, že to bylo pro národní televizi, takže rozhovor vidělo zhruba 20 milionů lidí,“ popisuje Beneš, který tam byl za skutečnou superstar. 
Ať se firma rozhodne pro spolupráci, nebo ne, poslední slovo bude mít Beneš, který drží licenční smlouvy. „ Od dědiců mám licenční smlouvu, že pokračování budu režírovat já, a chci spolupracovat s lidmi, které si sám vyberu,"  říká a dodává, že jako Krtek Pat a Mat rozhodně nedopadnou.