První třída ve žlutých autobusech? Lidé řekli Jančurovi, jak změnit služby


Praha - Prostornějších sedadel na dálkových linkách se cestující v autobusech Student Agency zatím nedočkají. Dopravce patřící podnikateli Radimu Jančurovi první třídu ve svých žlutých autobusech nezavede. Rozhodla o tom anketa mezi klienty. 
"Zúčastnilo se jí přibližně deset tisíc respondentů s tím, že v naprosté většině nemají o zavedení první třídy zájem. První třída by v jejich očích neznamenala z hlediska rozsahu služeb tak zásadní změnu," říká mluvčí skupiny Aleš Ondrůj. "Jaký podíl cestujících by byl za nadstandard ochoten platit, uvést nechce.

Lidé uvedli, že mají spíše zájem o bohatší nabídku občerstvení a častější aktualizace filmů v palubním systému zábavy. "O rozšíření menu jsme u autobusů ještě nerozhodli," říká Ondrůj. Firma nyní upravila nabídku ve vlacích, kde přibyly některé typy salátů.
Kupte si dvě sedačky vedle sebe
Příplatkový nadstandard chtěla Student Agency zavést na delších mezinárodních trasách. V první třídě měli mít pasažéři například větší monitor a víc místa. Zvláště v sezoně by se tak ale snížila celková kapacita autobusu - kvůli prostornější první třídě by v něm bylo o čtyři sedačky méně.
Zavedení první třídy přitom Student Agency původně zvažovala právě kvůli dotazům cestujících na tuto možnost. Někteří podle Ondrůje v minulosti zjišťovali, zda si - s cílem získat více místa - mohou rezervovat dvě sedadla sami pro sebe. "Cestující má možnost si ji přikoupit v předprodeji, ale za běžnou tarifní cenu," uvádí mluvčí. Pokud je navíc zákazník korpulentnější a zakupuje si jízdenku až u řidiče, stevardka se jej vždy snaží usadit tak, aby měl vedle sebe volnou sedačku. "Na to se ale nedá s ohledem na obsazenost autobusů spolehnout," dodává Ondrůj.
Od tohoto týdne ale cestující mohou ve 45 čerstvě pořízených autobusech španělského výrobce Irizar vyzkoušet nové sedačky. "Celokožený model jsme vyměnili za částečně látkový a polstrovaný," uvádí ředitelka autobusové dopravy Student Agency Ivana Kašická. "Snažili jsme se celý interiér trochu zesvětlit, je tam více bílé barvy," pokračuje. Kromě toho se zvětšil úložný prostor.
Po dokoupení nových autobusů by už na všech vnitrostátních i mezinárodních linkách měli mít cestující k dispozici systém palubní zábavy Fun&Relax. "Starší autobusy si necháme jen jako posilové a záložní spoje," doplňuje ředitelka autobusové dopravy.
Autobusy mění název
Dopravce od pondělí 4. dubna přejmenovává své žluté autobusy ze Student Agency na RegioJet. "Chceme se s vlakovou dopravou rozvíjet společně jako jedna dálková evropská síť. A naznali jsme, že brand RegioJet je pro expanzi mimo Českou republiku silnější," vysvětluje Kašická. Zároveň skupina chtěla využít toho, že teď přebírá 45 nových autobusů, takže je přejmenování jednodušší.
Připomíná, že na Slovensku jezdí vnitrostátní žluté autobusy od loňského vstupu Student Agency na tamní trh pod názvem RegioJet. To, že by byli cestující zmatení kvůli názvu zahrnující slovo "student", podle Kašické za změnou není.

"Přelepeno" už je například pražské autobusové nádraží Florenc, od minulého týdne jsou pod značkou RegioJet na evropských linkách nasazeny i nové autobusy. "Kromě toho nás i na nádražích začínají ohlašovat jako dopravce RegioJet, a to se nebavíme jen o Česku," říká Kašická. Samotná změna polepů podle ní potrvá několik týdnů až měsíců.
Student Agency v současné době jezdí do patnácti zemí Evropy. Kromě sousedních států a západní Evropy to jsou Itálie, Skandinávie či Maďarsko.
Od 18. dubna začne jezdit denně do Ženevy, kam dosud vypravuje autobusy dvakrát týdně. Prodlouží také spoj do německého Düsseldorfu - nově bude pokračovat až do Essenu. Zároveň od 13. května přibude autobus do francouzského Lyonu a zrychlí spoj z Prahy do Vídně - většina autobusů bude do rakouského hlavního města nově jezdit bez zastavení, přičemž z Brna pak budou vyjíždět samostatně.
Přímo v Česku začnou žluté autobusy od 18. dubna jezdit na trase Praha - Znojmo, a to přes Humpolec, Jihlavu, Želetavu, Moravské Budějovice, Pavlice a Vranovskou ves. V květnu začnou dvakrát denně jezdit z Prahy přes Hradec Králové, Jaroměř a Dvůr Králové nad Labem do Trutnova.