Praha je 74. nejucpanějším městem světa, Brno je na tom stejně. Nejhůř se jezdí v Mexiku


V Praze sice dopravní zácpy jsou, zdržení v nich však je v porovnání s těmi nejucpanějšími metropolemi v průměru poloviční.
Vyplývá to z aktuálního žebříčku Tom Tom Traffic Index, který vyhodnotil loňskou dopravní situaci v téměř třech stovkách měst ve 38 zemích na celkem šesti kontinentech. Mezi nimi vypočítal průměrné procento zdržení (oproti dojezdovému času v době, kdy je stanovená trasa volně průjezdná) ve třech městech Česka. Konkrétně v Praze, Brně a Ostravě. Kompletní žebříček najdete zde.
Nejhůře jsou na tom v současné době řidiči v hlavním městě Mexika. Pokud se vypraví do městského provozu, musí počítat, že na trase stráví o 59 procent delší dobu než kdyby jeli v době, kdy jsou stejné silnice volně průjezdné. To je ovšem celodenní průměr. Jestliže nastartují svůj vůz v době ranní či večerní špičky, musí počítat s dvojnásobkem času oproti ideální průjezdnosti.

Za Mexicem následuje Bangkok (57 procent času navíc), kde jsou večerní dopravní komplikace vůbec nejhorší a přidávají k dojezdovému času dalších 114 procent, Istanbul (+50%) a Rio de Janeiro (+47 %). Za nimi následují dvě evropská města. Pátá pozice Moskvy (+44%) asi překvapením není, jen o procento lépe je na tom ale hlavní město Rumunska - Bukurešť. V žebříčku mají stále větší zastoupení čínská města. Ještě horší než Peking jsou Chengdu a Tianjin. V Brazílii také není městská doprava žádný med. V první desítce nejucpanějších sídel jsou kromě zmiňovaného Rio de Janeira také Salvador a Recife.
Z měst, které se nacházejí v relativní blízkosti od hranic České republiky, a občas tam tudíž tuzemský řidič autem zavítá, je na tom nejhůře polská Varšava (13. pozice a +38%), italský Řím (15. místo  a +38 procent) a rovněž Londýn na 16. místě se stejnými procenty průměrného zdržení.
 Tuzemské hlavní město se v porovnání se světovými metropolemi umístilo na 74. místě a je na tom s 27 procenty průměrného zpoždění při jízdě podobně jako třeba Vídeň nebo Frankfurt nad Mohanem. V dopolední špičce se řidiči zdrží v průměru o 52 procent běžného dojezdového času, v odpolední jen o 47 procent.

Dopravní situace v Praze se podle dat Tom Tomu v posledních letech spíše zlepšuje, zatímco v dalších dvou sledovaných městech republiky, což je Brno a Ostrava, spíše zhoršuje. Podle Tom Tomu už Brno dostihlo Prahu ve dvou ze tří sledovaných parametrů - prvním je celková úroveň dopravní zácpy, takzvaná kongesce, druhým pak odpolední dopravní špička.
O něco lépe se řidičům jezdí v Ostravě, kde dopravní zácpy dosahují 18 procent, přičemž v ranní špičce je to 27 procent a v odpolední 30 procent.
Největší kolony se loni v Praze tvořily ve čtvrtek 30. dubna, kdy lidé odjížděli na prodloužený květnový víkend.
Nejlépe se v odpolední špičce jezdí v pondělí, kdy na silnici strávíme "jen" o 42 procent času víc než v době, kdy jsou silnice volně průjezdné," zjistili autoři průzkumu. V ranních špičkách je doprava v metropoli nejhustší mezi osmou a devátou hodinou ranní. Nejproblematičtější bývá v tomto čase úterý. Poněkud překvapivě je ranní špička klidná v pátek.
V Brně jsou ranní dopravní špičky méně krizové, večerní doprava je zde naopak podobná jako v Praze. Ve čtvrtek a v pátek mezi 16. a 17. hodinou, kdy hustota dopravy dosahuje maxima, jsou dokonce brněnské silnice hůř průjezdné než v hlavním městě.