Tesla na rezervacích vybrala sedm miliard. Zákazníci ale můžou na nový elektromobil čekat roky


Tesla může slavit. Její třetí elektromobil, který se díky kompaktní velikosti už cenově může srovnávat s běžnými automobily, zaznamenal obrovský úspěch. Přestože majitel firmy miliardář Elon Musk odhalil na pódiu jen jeho prototyp, posbíral během několika dní už 275 tisíc objednávek. Přitom každý, kdo si chce vůz objednat, musí složit zálohu. V USA je to tisíc dolarů, v Evropě je to tisíc eur. Tesla tak mohla na rezervačních poplatcích v přepočtu vybrat okolo 7 miliard korun. Přitom auto se zřejmě dostane na silnice až na konci roku 2017. Tesla tak má k dispozici velký balík peněz za produkt, který ještě ani neexistuje.

Mohlo by to ale pro ni být Pyrrhovo vítězství. Zatímco na běžné auto zadané do výroby se čeká maximálně několik měsíců, na Model 3 by lidé, kteří nyní složí zálohu, mohli čekat roky. V úterý totiž firma informovala, že za první čtvrtletí vyrobila 14 820 aut, což je zklamání, protože plánovala 16 tisíc kusů. Problémem byl nedostatek součástek. Letos by se mělo vyrobit mezi 80 až 90 tisící vozy. To je špatná zpráva pro ty, kteří si Model 3 objednali v těchto dnech nebo chtějí objednat. Zatímco první zájemci dostanou své auto zhruba za rok a půl (s prvními dodávkami se počítá na západním pobřeží USA), při zachování aktuální výroby by čekací doba vycházela zhruba na pět let. „Tesla asi nepočítala s takovým úspěchem. Rozhodně si ale nemyslím, že by zákazníci na Model 3 museli čekat tak dlouho. Musk chce výrobu postupně navyšovat. V roce 2020 by chtěl produkovat 500 tisíc aut ročně. Produkce proto poroste. Když si objednáte auto teď, mohli byste ho podle mého odhadu dostat na konci roku 2018,“ vysvětluje Radovan Hasala ze společnosti Trendpark, která půjčuje elektromobily. To znamená čekat zhruba dva a půl roku.

Musk má ale výhodu v tom, že řada jeho zákazníků patří mezi fanoušky elektromobilů a značky jako takové, proto budou trpělivější než zájemci o obyčejné vozy. Přesto si ale raději v rezervačních podmínkách kryje záda. Tisícidolarový poplatek slouží jako pořadník k závazné objednávce vozu a sepsání kupní smlouvy. Dokud k tomu nedojde, může automobilka rezervaci kdykoliv stornovat a zákazníkovi poplatek vrátit. Zákazník ale zrušením rezervace o peníze přijde. Po uspokojení prvních stovek tisíc zájemců by se nicméně čekací doba měla výrazně zkrátit, tak jak se to daří firmě s jinými modely. „Na Model S se čeká čtyři měsíce. Model X je samozřejmě žádaná novinka, tam je to delší. Po objednání by měl dorazit asi za půl roku,“ říká Hasala. Tesla podle něj na obrovský zájem zareaguje dalšími investicemi. Kromě továrny ve Freemontu by také mohla postavit fabriku v Číně.