Marže obchodníků přesahuje 23 procent, zjistili statistici. Nejziskovější je Lidl


Praha - Obchodní marže v tuzemském maloobchodu se za posledních deset let zvýšila o 3,4 procentního bodu. Podle údajů Českého statistického úřadu stoupl podíl obchodní marže na tržbách za zboží mezi roky 2005 a 2015 z dvaceti na 23,4 procenta.

Obchodní marže je rozdíl mezi tržbami za zboží a náklady na prodané zboží. Ekonomicky je pak marže de facto výkonem obchodníka, nikoliv jeho ziskem. Obchodník z této částky musí zaplatit veškeré další náklady spojené s prodejem svého zboží - dopravu, skladování a podobně.
Desítka největších obchodníků v ČR vykazuje obrat přes 330 miliard korun, což je zhruba třetina maloobchodních tržeb bez prodejů aut. Pozici jedničky na trhu podle obratu si loni v Česku udržel obchodní řetězec Kaufland. Na druhé místo se po převzetí prodejen Interspar posunul Albert. Třetí zůstává britský řetězec Tesco.
Nejvyššího zisku ve finančním roce 2014/2015 dosáhly diskonty Lidl - 2,6 miliardy korun.
Obchod
Tržby
Zisk / ztráta
Účetní období
Kaufland
55,2 mld. Kč
2,13 mld. Kč
3/2014-2/2015
Ahold
48,3 mld. Kč
--
2015
Tesco
41,7 mld. Kč
-3,9 mld. Kč
3/2014-2/2015
Lidl
33,6 mld. kč
2,6 mld. Kč
3/2014-2/2015
Penny Market
31,3 mld. Kč
523 mil. Kč
2014
Makro
27,6 mld. Kč
--
10/2014-9/2015
COOP
27,3 mld. Kč
--
2015
Geco
25,6 mld. Kč
247 mil. Kč
2014
Globus
22,9 mld. Kč
349 mil. Kč
7/2014-6/2015
Billa
21,4 mld. Kč
339 mil. Kč
2014
Zdroj: účetní závěrky a tiskové zprávy
"Podíl desítky největších řetězců v ČR je již relativně vysoký. Tradičním velkým řetězcům stále přibývá konkurence z řad internetových obchodů, na druhou stranu ale i tradiční řetězce začínají pronikat do online světa," uvedl odborník na maloobchod ze společnosti PwC Audit Pavel Kulhavý.
Celkem loni tržby obchodníků vzrostly meziročně o 5,9 procenta, což bylo nejrychlejší tempo od roku 2008. Podle ekonomů by tento trend měl dál pokračovat. Domácnostem rostou příjmy díky zvyšujícím se mzdám, šetří také díky nízkým cenám pohonných hmot. Rostoucí ekonomika a klesající nezaměstnanost motivují české spotřebitele i k nákupům zboží dlouhodobé spotřeby.