Většina televizorů nemá budoucnost. Na další digitalizaci nejsou připraveni ani prodejci


Praha - Pouhých pět let poté, co Češi museli vyměnit televize nebo si koupit set-top-box pro příjem digitálního signálu, se pro 2,5 milionu domácností chystá další změna: nový televizní standard, který nahradí ten stávající někdy v roce 2020 nebo 2021. Nejsou na něj ale připraveni ani zákazníci, ani prodejci přijímačů. Nikdo s jistotou nedokáže říci, které modely nyní prodávaných televizorů budou v budoucnosti funkční.
Neplacený digitální signál pro příjem televize, s klasickou anténou na střeše domu, využívá asi 60 procent domácností, ostatní mají placený kabelový, satelitní nebo internetový příjem a těch se změna nedotkne. Česko ale už v roce 2018 začne přecházet na systém druhé generace, označovaný jako DVB-T2. Nejméně dva roky potrvá souběh obou systémů, aby se zákazníci mohli na změnu připravit.

Protože se příprava parametrů nového vysílání zpožďuje, není jasné, které televize budou po roce 2020 fungovat. Přitom pro prodejce teď přichází klíčová sezona, která snese srovnání jen s Vánoci – květnové mistrovství světa v hokeji, fotbalové Euro v červnu a srpnová olympiáda v Rio de Janeiru. To je pro mnohé příležitost k nákupu televizorů a prodejci k těmto událostem i směrují své reklamní kampaně.
Podle návrhu ministerstva průmyslu, které plán změny připravuje, bude nové vysílání postaveno na stejném kódování digitálního obrazu, pro nějž se rozhodli v Německu. Zákazník, který chce mít větší jistotu, že jeho přijímač bude ještě v příštím desetiletí fungovat, by měl hledat označení H.265 HEVC. "Ani ten ale nemusí být zárukou, že televizor vysílání regulérně rozkóduje," říká Marcel Procházka, ředitel pro regulaci v Českých Radiokomunikacích, největším provozovateli televizních vysílačů.
Pouhá aktualizace nemusí stačit
Zákazníka tak čeká přinejmenším softwarová aktualizace televize, v horších případech přístroj fungovat nebude a na řadu přijde nákup set-top-boxu. To znamená dodatečný náklad za stovky korun a jeden dálkový ovladač navíc.
Prodejce elektroniky Euronics, který má v Česku síť více než 120 prodejen, má například v současné celkové nabídce televizorů jen 44 procent přístrojů opatřených systémem H.265 HEVC. U dražších modelů – s úhlopříčkou obrazovky 100 centimetrů a více – jsou to dvě třetiny. "Dle informací, které máme od výrobců, by v těchto případech mělo stačit pouze aktualizovat software přístroje, ale stoprocentně neví nikdo nic" řekl Tomáš Krátký, vedoucí obchodního oddělení v Euronics.
Podle Alexandry Čermákové, obsahové manažerky srovnávacího portálu Heureka, má správné technické parametry pro budoucí systém v nabídce e-shopů aktuálně jen necelých 10 procent televizí. V nabídce portálu Mall.cz je těchto přístrojů jen asi čtvrtina.
"Většina lidí sahá po levnějších modelech s tunerem, který HEVC nepodporuje. Když jim říkáme, že s novým digitálním přechodem jim takové přístroje nepojedou, nedají si svou volbu často vůbec rozmluvit," říká Jiří Kašník, prodejce v Datartu na pražském Smíchově. Podle něj se modely se správným kodekem podílejí na prodejích jen asi z desetiny, protože jsou „dražší a spousta lidí chce ušetřit“.
Politicky citlivý proces
Změna souvisí s tím, že se část frekvenčního pásma, které dosud využívala televize, uvolňuje v celé Evropě pro mobilní operátory. Ti spektrum chtějí pro datové sítě chytrých telefonů.

Potřeba obměny přístrojů a přelaďování antén ale nastane relativně brzy po konci analogového vysílání v letech 2011 a 2012. A sami zástupci státu a vysílacího průmyslu nevědí, jak změnu lidem srozumitelně zdůvodnit. Tím spíše, že kromě HD rozlišení u některých programů nepřinese nové kanály nebo funkce. Podle odhadu Českých Radiokomunikací to bude právě veřejnost, kdo ponese největší tíhu nákladů, celkem asi pět miliard korun.
Radiokomunikace se také obávají toho, že vynucená změna poškodí vysílací byznys a přiměje domácnosti odejít k jiným, byť placeným, poskytovatelům televize. Proto na sebe firma bere roli, která by spíš příslušela státu: od září chce začít s testováním jednotlivých modelů televizorů. Zákazník se bude moci při nákupu rozhodovat podle nálepky, kterou televizory dostanou na základě odzkoušení. K dispozici bude také databáze vhodných modelů.
Ministr průmyslu Jan Mládek řekl tento týden na konferenci, která se tématu věnovala, že jeho úřad certifikaci podpoří. "V zásadě jde o to, aby občané dělali obměnu televizních přijímačů postupně, ale zároveň aby si nekupovali přístroje, které potom nebudou schopni použít… Jde o složitý a politicky citlivý proces,“ uvedl Mládek. Stát také plánuje připravit informační kampaň a zapojit by se měla i Česká obchodní inspekce.

Vyhledejte si ten nejlevnější Hotel se slevou až 80% !

Nejčtenější zprávy