Co dělá mechanik závodního auta? Zjišťovali jsme u vozu Seat Leon Cup Racer Petra Fulína


Půl roku ostrého závodního nasazení nyní čeká mechaniky týmu Křenek Motorsport pečující o závodní vůz Seat Leon Cup Racer českého okruhového závodníka Petra Fulína.
Inženýr týmu Ondřej Kolb, se kterým jsme mluvili během závodů na FIA ETCC na slovenském okruhu Slovakiaring, se už nemohl dočkat, až auto odveze do dílny u Prahy a začne ho připravovat na další část sezony.
"Je na něm spousta práce," svěřil se redaktorovi online deníku Aktuálně.cz. Nový speciál pocházející z dílen Seatu Sport si Petr Fulín a jeho mechanici vyzvedli pouhé dva dny před začátkem závodního víkendu na okruhu Paula Ricarda ve Francii a odtud zamířil rovnou na Slovakiaring. "Teď budeme mít konečně trošku času na to, abychom auto připravili na další část sezony, která začíná závodem na slavné severní smyčce okruhu Nürburgring," říká Kolb.
Zatímco dosud byl vůz vlastně sériovým produktem divize Seat Sport, v Čechách teď chystají speciální úpravy. "Máme například vyvinuté a připravené pro zabudování vlastní tlumiče, chystáme úpravy sání, jiné brzdy a rovněž změněné uložení motoru," vypočítává Kolb.
Přesto si nový model vozu, který je odlišný od toho, se kterým jezdil Petr Fulín ještě v loňské sezoně, pochvaluje. "Hlavní předností je sekvenční převodovka s řazením pomocí pádel na volantu místo dosud používané DSG. Ve voze tedy přibyla i spojka, která ale slouží jen při rozjezdech," vypočítává. Díky převodovce byla letos maximální rychlost Fulínova vozu na konci cílové rovinky Slovakiaringu o 7 kilometrů v hodině vyšší než vloni. Telemetrie nyní ukázala hodnotu 235 kilometrů v hodině. 

Maximální výkon vozu je i nadále 330 koňských sil. Další změnou je rovněž použití o palec větších pneumatik než loňských sedmnáctipalcových.
"Právě kvůli tomu jsme ale museli upravovat servisní vozíky a nakoupit nové ohřívací dečky," říká. Mimochodem, nové pneumatiky se na vůz při hlavním závodě nasazují až na startovním roštu a jsou v tom okamžiku ohřáté až na zhruba osmdesát stupňů. Pro sérii ETCC existují jen dva typy povolených pneumatik od jediného dodavatele. Jedny jsou určené pro sucho, druhé pro mokré podmínky.
Celkem může tým pro jeden vůz během závodního víkendu, kdy se jezdí během tréninků, dále se musí absolvovat kvalifikace a dva závody, využít šestnáct pneumatik, z čehož dvanáct je zcela nových.

Na místě konání závodu je tým obvykle ve čtvrtek ráno a první polovinu dne se věnuje budování zázemí. Odpoledne začíná příprava auta tak, aby již v pátek ráno mohlo pouze nasadit pneumatiky a vyrazit na trať k tréninkům.
Hlavní prací inženýra je najít správné nastavení podvozku tak, aby vůz se na dráze choval v souladu s potřebami jezdce.
"Musíme si uvědomit, že Leon Cup Racer vychází ze sériového modelu Leon Cupra. Má tedy velmi podobný dvoulitrový čtyřválec uložený vpředu a poháněná přední kola," vysvětluje Kolb.  Z toho podle něho plyne, že dosáhnout rozložení hmotnosti 50:50 nelze. "Na začátku sezony se dostaneme na nějakých 53: 47 ve prospěch přední nápravy, avšak tak, jak postupně dostáváme výkonnostní závaží, nakonec končíme na na zhruba 60:40.

Konkrétně na Slovakiaringu měl Leon Petra Fulína naloženo v interiéru bezmála devadesát kilogramů závaží, přičemž zhruba polovinu činila dovažovací závaží k dosažení minimální povolené hmotnosti vozu a zbytek byla "trestná kila" namontovaná jako penalizace za předcházející dvojnásobná vítězství ve Francii.
Samotné nastavení vozu se provádí na vahách, které jsou pod každým kolem. Jezdec v dané chvíli samozřejmě sedí v sedačce, auto má také všechny provozní kapaliny. Kvůli tomu, aby bylo možno docílit žádoucího výsledku, se vždy jeden roh vozu zvyšuje nebo snižuje. "Samozřejmě se to ale pak projeví i na kole napříč vozu," dodává Kolb. Dále se v závislosti na charakteru daného závodního okruhu pracuje  s odklonem kol, se sbíhavostí, nastavením tlumičů, pružinami, svorností diferenciálu a stabilizátorů. Vše se pak upravuje po konzultacích s jezdcem, který auto předtím vyzkoušel na dráze, což přináší nutnost hledání kompromisů. Přihlíží se samozřejmě ke zkušenostem z testování a ze závodů v minulých letech. Velkou roli také hraje aktuálně panující počasí.
"Někdy se stane, že nastavení vozu je přes nespokojenost jezdce podle našich měření v pořádku a my se mu naopak snažíme vysvětlit, že rychlejší projetí toho kterého úseku mu zajistí například změna stopy nebo brzdného bodu," dodává Kolb.
Jiné nastavení je pro kvalifikaci a jiné pro závody. "V kvalifikaci se snažíme co možná nejvíce potlačit nedotáčivost a nasazujeme na všechna čtyři kola nové pneumatiky. Při závodě jsou pak nové gumy jen vpředu, naopak dozadu montujeme starší. Přední pneu jsou pak nafoukány dusíkem, zadní vzduchem, který se více zahřívá. 
Až letos v říjnu závodní sezona seriálu ETCC skončí, práce pro čtyřčlenný stálý tým mechaniků, který se na závody doplňuje o dalších 4-5 lidí, bude nadále pokračovat. "Auto se připravuje na různé sponzorské akce a výstavy a poté proběhne komplexní kontrola, při které se vůz rozebere na jednotlivé součástky," vypočítává Kolb. Motor a převodovka projdou repasí. Po sestavení zpět dostane auto nové polepy a je připraveno na testování. "Pokud jde vše dobře, najezdíme denně během testů kolem 600 kilometrů, přičemž každé testování trvá několik dní. "Poté už celý kolotoč začne nanovo," uzavírá Kolb.
Hodně adrenalinu za volantem můžete zažít i vy. Třeba ve sportovním modelu Seat Leon Cupra. Více informací najdete zde.