Zahraniční řetězce ovládají už dvě třetiny trhu, COOP může zavřít další malé prodejny


Praha - Podíl zahraničních řetězců na prodeji potravin v Česku překročil dvě třetiny, což je nejvíce ze zemí střední Evropy. Podle předsedy Asociace českého tradičního obchodu Zdeňka Juračky tak tradiční český obchod bojuje o přežití.
"Pokračující úbytek malých prodejen s potravinami a smíšeným zbožím zejména na vesnicích je velmi znepokojivý jak z pohledu obchodníků, tak i zákazníků," říká Juračka. Další malé prodejny podle něj zvažuje uzavřít například skupina COOP.
Juračka tak reagoval na poslední průzkum společnosti Nielsen, podle něhož loni v Česku ubylo 275 obchodů s prodejní plochou do 400 metrů čtverečních. Podle něj stojí tradiční české prodejny v nerovném boji nejen proti nekalé konkurenci, ale i proti zahraničním řetězcům, které zákazníka masírují letákovými akcemi s prodejními cenami mnohdy pod nákupní cenou. "Avšak menší čeští obchodníci si nic takového dovolit nemůžou. Jejich úloha v obchodní obslužnosti venkova i úloha společenská je přitom však neoddiskutovatelná," dodal Juračka.

Uzavření až desítek menších obchodů zvažuje i skupina COOP, do níž patří téměř 3000 družstevních prodejen zejména v menších městech a na venkově. Podle mluvčího skupiny Lukáše Němčíka jde o obchody s příliš vysokými náklady na provoz. Skupina nyní vyjednává s obcemi a státní správou o možnostech tyto prodejny dotovat.
Obchodní marže v tuzemském maloobchodu se za posledních deset let zvýšila o 3,4 procentního bodu. Podle údajů Českého statistického úřadu stoupl podíl obchodní marže na tržbách za zboží mezi roky 2005 a 2015 z dvaceti na 23,4 procenta. Obchodník však z této částky musí zaplatit veškeré další náklady spojené s prodejem svého zboží - dopravu, skladování a podobně.

Desítka největších obchodníků v Česku vykazuje obrat přes 330 miliard korun, což je zhruba třetina maloobchodních tržeb bez prodejů aut.
Pozici jedničky na trhu podle obratu si loni v Česku udržel obchodní řetězec Kaufland. Na druhé místo se po převzetí prodejen Interspar posunul Albert. Třetí zůstává britský řetězec Tesco.
Nejvyšší zisk ve finančním roce 2014/2015 vykázaly diskonty Lidl, a to 2,6 miliardy korun.
Obchod
Tržby
Zisk / ztráta
Účetní období
Kaufland
55,2 mld. Kč
2,13 mld. Kč
3/2014-2/2015
Ahold
48,3 mld. Kč
--
2015
Tesco
41,7 mld. Kč
-3,9 mld. Kč
3/2014-2/2015
Lidl
33,6 mld. kč
2,6 mld. Kč
3/2014-2/2015
Penny Market
31,3 mld. Kč
523 mil. Kč
2014
Makro
27,6 mld. Kč
--
10/2014-9/2015
COOP
27,3 mld. Kč
--
2015
Geco
25,6 mld. Kč
247 mil. Kč
2014
Globus
22,9 mld. Kč
349 mil. Kč
7/2014-6/2015
Billa
21,4 mld. Kč
339 mil. Kč
2014
Zdroj: účetní závěrky a tiskové zprávy

Vyhledejte si ten nejlevnější Hotel se slevou až 80% !

Nejčtenější zprávy