Sestavte si jídelníček podle povolání

Ať už jste se snažili zhubnout nebo třeba jen změnit životní styl, jistě jste narazili na celou řadu doporučení, od diet podle krevních skupin nebo třeba podle stavby těla.


Zamysleli jste se ale někdy nad tím, že stravování by se mělo řídit hlavně tím, jakou máte práci?


Jinak by měl vypadat jídelníček při fyzické námaze, při sedavém zaměstnání a při silném psychickém vypětí. Zásadní je ale jíst pravidelně, minimálně pětkrát denně.


"Pokud se chceme stravovat a žít zdravě, musíme zohledňovat několik faktorů a typ zaměstnání je jedním z nich. Pokud sedíte po většinu dne u počítače, asi sami velmi dobře znáte ten pocit, když si dáte k obědu knedlíky se zelím a mase a pak máte opět pracovat - únava je zkrátka neúprosná," vysvětluje odbornice a autorka knihy Cesta je zdravý životní styl Blanka Szabó.


A jak by tedy podle ní měl vypadat jídelníček při různých typech povolání?


1) Administrativní pracovnice


Při práci v administrativě nejčastěji trpí záda a páteř, ale často také zažívání. Práce v kanceláři ale přináší několik výhod a tou hlavní je právě zázemí. V kuchyňce si můžete připravit cokoliv. Dbát byste měli především na dostatečný přísun čerstvého ovoce a zeleniny a energii doplňovat celý den minimálně v pěti porcích.


Oběd si můžete připravit do krabičky. Získáte tak alespoň jasnou představu o tom, co sníte. Alternativně samozřejmě můžete zajít do restaurace na lehce stravitelné jídlo. Nezapomeňte ale, že trávení je náročný proces, proto jsou tučná nebo smažená jídla nevhodná. Po takovém obědě se budete cítit unaveně a efektivita klesne.


Dbejte samozřejmě i na pitný režim. Pokud nechcete usínat nad klávesnicí, pak místo kávy zvolte zdravější variantu životabudiče. Připravte si ke svačině smoothie z avokáda, banánu a grapefruitu.


2) Manuálně pracující


Manuálně pracující člověk má logicky vyšší výdej energie. Proto je třeba si hlídat i příjem, aby odpovídal výdeji a organismus tak nebyl vyčerpaný. Nicméně i tady platí, že je třeba pečlivě vybírat potraviny a jejich úpravu.


Rohlík s vlašským salátem nebo jídlo z fast foodu vás sice zasytí, ale výživová hodnota je téměř nulová. K obědu si raději připravte například celozrnné těstoviny s bazalkovým pestem, vařeným hráškem a kozím sýrem. Připravíte je doma během pár minut a v práci můžete buď ohřát, ale  vynikající jsou i za studena.


3) Ženy ve vedoucí pozici


Odlišně by se měli stravovat i lidé, jejichž práce je mnohdy spojena se stresem. Ať už jde o manažerky, advokátky nebo zaměstnankyně reklamní agentury. Rychlé tempo a stres mají vliv na nejrůznější zažívací problémy, které si tito lidé způsobují sami. Už na začátku dne, kdy ve spěchu vynechávají snídaně nebo „snídají“ kafe a cigaretu. Nicméně právě oni by více než jiní, měli důsledně dbát na pravidelnost. Energii totiž potřebují na jasný úsudek při svých rozhodnutích.


Místo energetického nápoje by se měli naučit snídat ovesnou kaši. Oves je bohatým zdrojem energie, který dokáže nakopnout. Příchutě můžete každý den obměňovat jiným ovocem, semínky, medem či marmeládou. Kaši připravíte za pár minut, nají se z ní celá rodina a vybudete mít jistotu, že budete mít energie dost na celé dopoledne.


Dodržovat pravidelnost by měly například i lékařky a zdravotní sestry, které pracují na směny. "Pokud vstáváte na denní směnu, ihned po probuzení nastartujte zažívání sklenicí vody s citronem a snídejte během půl hodiny. S dalším jídlem pokračujte po celý den v intervalech dvou a půl až tří hodin," radí poradkyně pro výživu PestryJidelnicek.cz Petra Skalská. 


Pokud jdete na noční a nespíte před ní, stravujte se jako obvykle až do půlnoci. Po půlnoci stále dodržujte intervaly, ale snažte se jíst převážně bílkoviny. Rozhodně neřešte, zda je den či noc. Při práci vaše tělo energii potřebuje, takže rozhodně na noční směně jídlo ani vodu nevynechávejte.

Vyhledejte si ten nejlevnější Hotel se slevou až 80% !

Nejčtenější zprávy