Německo bude už od května dotovat nákup aut s elektrickým pohonem - jak elektromobilů, tak hybridů


První prémie se začnou vyplácet už v květnu, uvedl ministr financí Wolfgang Schäuble. "Pokud ji chcete, kupujte rychle," řekl ministr s tím, že vyplácet se příspěvek bude jen do roku 2019. Vyhrazený rozpočet na prémie ve výši 1,2 miliardy eur (32,4 miliardy Kč) se podle něj ale vyčerpá mnohem dříve.
Nárok na příspěvek budou mít pouze lidé, kteří si koupí vůz, jehož cena v základní výbavě nepřekročí 60 000 eur (1,6 milionu Kč). Vláda očekává, že celkové náklady na podporu elektromobility dosáhnou 1,2 miliardy eur (32,4 miliardy Kč), z toho polovinu by měly nést automobilky.

Pokud by dotační politika podporující hybrid (auto kombinující klasický spalovací motor na benzin nebo naftu a elekromotor) prémií 81 tisíc korun a elektromobil slevou 108 tisíc korun platila na českém trhu, snížila by se cena aktuálně nejlevnějšího hybridního vozu, Toyoty Yaris Hybrid, z 351 900 korun na 270 900 korun. Hybrid by se tak stal velkou konkurencí pro běžná malá auta na benzin, například Škodu Fabia.
V Německu se ale Yaris Hybrid v současnosti prodává od 17 300 eur, tedy téměř za 470 tisíc korun. Nejlevnější benzinový Yaris stojí necelých 12 tisíc eur, tedy asi 324 tisíc korun. 
Prémii podle Schäubleho dostanou jen zákazníci automobilek, které do fondu elektromobility přispějí. Zatím se k tomu zavázaly firmy Daimler, Volkswagen a BMW, uvedl ministr.  Podpory se tedy dočkají například Volkswagen e-Golf či BMW i3, které stojí v Německu kolem 35 000 eur (946 000 Kč).

Kabinet přijal nákupní prémie, aby motivoval více Němců k nákupu vozu na elektrický pohon. Vláda se tak chce přiblížit splnění svého cíle, že by v roce 2020 mělo jezdit po německých silnicích milion elektrických aut. V současnosti je k tomuto cíli daleko - čistě elektrických osobních vozů je registrováno 25 000, hybridních osobních aut 130 000.
Nákupní prémie mají mnoho kritiků mezi poslanci vládních stran. Poslanci se domnívají, že vhodnější opatření by bylo investovat víc peněz do rozšíření nabíjecích stanic. Těch je zatím nedostatek a jejich chybějící infrastruktura je jedním z důvodů, proč lidé elektrické vozy nechtějí. Vláda zatím na výstavbu nabíjecích stanic uvolnila 300 milionů eur (8,1 miliardy Kč).

Kritika zaznívá i vůči samotnému principu nákupních prémií. Část poslanců upozorňuje na to, že elektrické auto si mohou dovolit jen bohatší lidé, protože jeho cena je výrazně vyšší než u dieselového nebo benzinového modelu. Peníze na prémie přitom půjdou i z daní chudších obyvatel.
Podle některých kritiků také nemusí rozvoj vozů s elektrickým pohonem přispět k omezení emisí oxidu uhličitého (CO2), které si od něj Německo slibuje. Studie Frauenhoferova institutu pro ministerstvo dopravy loni ukázala, že při výrobě elektromobilu vzniká o 60 procent víc emisí CO2 než při výrobě klasického auta a rozdíl se vyrovná až po ujetí 100 000 kilometrů. Emise se také produkují při tvorbě elektřiny, zejména z uhlí.