Zmatek v nových rychlících. Lidé si pletou první třídu s druhou, průvodčí je musí vykazovat pryč


Praha - Paní, tady je první třída, vy jste si ale koupila jen druhou. Přesedněte si, prosím. A vy také, pane. Vás se to bohužel také týká, slečno.
Snad ještě nikdy nebyli čeští cestující ve vlacích tak zmatení jako v nových rychlících InterPanter, které České dráhy nasadily před půlrokem na trati Brno - Břeclav - Olomouc a letos v lednu pak mezi Prahou a Brnem.
Ve čtrnácti soupravách, za které národní dopravce zaplatil svému tradičnímu plzeňskému dodavateli Škoda Transportation přes 2,5 miliardy korun, jsou oproti dosavadní praxi oddíly první a druhé třídy v jednotlivých vozech střídavě namixovány. A třebaže jsou sedačky rozlišeny modrou a červenou barvou, pasažéři si je stále pletou.

"Prakticky každou jízdu musím několik lidí upozorňovat, že sedí špatně. Oni pak jsou rozmrzelí a já poslouchám, jak jsou České dráhy šíleným podnikem," tvrdí průvodčí, který se představí jako Jaroslav. Příjmení odmítá říci, prý z obavy před možným postihem kvůli otevřenému hovoru s novinářem.
Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský potvrdil, že k omylům dochází. Střídavé rozložení sedadel první třídy po celém vlaku však hájí. Náročnější pasažéři, kteří si za jízdenku připlatili, prý nově nemusí při vyhledání kvalitnějších míst pobíhat kolem celého vlaku.
Cestující si ale průvodčím stěžují i na jiné potíže moderních vozidel. Na úzkou uličku mezi sedačkami, kudy neprojede vozík s občerstvením, nebo na stále rozsvícené světlo, které během jízdy v noci nejde ztlumit a ruší ty, kdo chtějí zdřímnout. "Zažil jsem už i poruchu výstupních dveří z vlaku. Jen o pár milimetrů se nedovřely a počítač neumožnil strojvedoucímu, aby se rozjel. Musel jsem dveřní systém restartovat," dodal průvodčí Jaroslav.
"Na vnitřních automatických dveřích je také příliš citlivá fotobuňka, která reaguje i na pohyb rukou v jejich blízkosti, nejen na procházejícího člověka. Zbytečně často tak dveře otvírá," přidává se ke kritice Kamil Krč, který tímto vlakem jezdí na Moravě v první třídě dvakrát denně a své výtky popsal Českým drahám i v oficiálním dopise. "Přišla mi ale odpověď pouze na jednu část stížnosti - na nízkou teplotu. Prý je v pořádku, že cestujícím stačí 18 stupňů Celsia," podotkl Krč.

Dáme automaty s jídlem
České dráhy i výrobce přiznávají, že ne vše se povedlo. Třeba citlivost fotobuněk u dveří nebo chybějící občerstvení, kvůli kterému se dodatečně budou instalovat automaty. Odmítají však, že by šlo o nadměrně poruchové vlaky. "Jednalo se pouze o drobné vady, které náš servis bezodkladně odstranil," řekla Lubomíra Černá z plzeňské Škody.
"Nezaznamenali jsme žádné mimořádné komplikace vybočující od jiných nově dodaných vozidel. Občas dojde k nějaké technické závadě stejně jako u jiných nových a také již delší dobu běžně provozovaných vozidel," podotkl Petr Šťáhlavský s tím, že se zkrátka jen vychytávají "mouchy" v prvních měsících provozu, což je obvyklé i v západních zemích.
O jaké konkrétní závady jde, ovšem neupřesnil. "Není obvyklé tyto záležitosti obzvlášť komentovat, pokud nepřesahují běžný rámec," dodal Šťáhlavský. Připomněl přitom velké potíže při spuštění rychlovlaků Pendolino před více než deseti lety. Tehdy postupně všech sedm nakoupených italských souprav vypovědělo službu. Stávalo se, že ani nedojely do cíle.

"Po vyřešení 'dětských nemocí' se ale jedná o nejspolehlivější a nejvytíženější typ vlaku. Z toho je zřejmé, že ani případné komplikace při spuštění vlaku do provozu nemusí nic vypovídat o kvalitě jeho budoucího provozu," dodal mluvčí.
Pravdou je, že ne všechno je v InterPanteru špatně. Vlak, jehož konstrukce vychází z regionálních vlaků a na první pohled je také připomíná, se stal například prvním bezbariérovým českým rychlíkem. Pohodlně do něj nastoupí vozíčkáři i rodiče s kočárky. Cestující podle Petra Šťáhlavského pozitivně hodnotí i přehledný interiér, čalouněné sedačky, wifi a elektrické zásuvky.
Další nákupy a obří ztráta
InterPantery nejsou posledními vlaky, které České dráhy chtějí nakupovat. V polovině dubna státní železniční firma oznámila, že ve třech soutěžích chce vybrat desítky elektrických a naftových jednotek za deset miliard korun. Nové vlaky bude potřebovat pro budoucí výběrová řízení, v nichž ministerstvo dopravy bude hledat dopravce na domácí i mezinárodní rychlíkové tratě.
Investice do obnovy vozového parku přitom přicházejí v nepříliš příznivé době. V pátek České dráhy zveřejnily výsledky loňského hospodaření, které ukázaly na prohloubení jejich celkové ztráty na 1,4 miliardy korun. Nelichotivou bilanci roku 2015 srazila zejména prohraná arbitráž s dvorním dodavatelem Škodou Transportation o pozdě dodané lokomotivy. Dráhy zaplatily 1,2 miliardy, o peníze se ale chtějí soudit.