Romská módní značka Gypsy MaMa chce mít obchody po celém Česku, získala evropskou cenu


Brno – Šátky, halenky nebo kalhoty módní značky Gypsy MaMa jsou barevné a hodně vzorované. Ušili je brněnští Romové a Romky spolupracující s neziskovou organizací Tripitaka. Sdružení založilo sociální firmu vyrábějící oblečení, které kombinuje tradiční romskou kulturu s moderním stylem oblékání.
"Chtěli jsme vytvořit podmínky pro kreativitu mladých lidí, kteří se rodí zdánlivě do situace bez budoucnosti, a zároveň zmírnit předsudky většinové společnosti vůči romské minoritě," říká Zdeněk Raiser, mluvčí organizace Tripitaka.
První kolekce značky Gypsy MaMa začaly vznikat před třemi lety. V té době nezisková organizace oslovovala brněnské módní návrhářky, které následně ve spolupráci s Muzeem romské kultury začaly s místními Romkami vytvářet první oblečení.
Podpora z dánské nadace
"Pilotní projekt a módní přehlídky měly úspěch, a tak jsme v polovině roku 2015 zahájili výrobu dvou komerčnějších kolekcí," uvádí Raiser. Dodává, že na jednodušších fázích výroby se podílí lidé ze sociálně vyloučené lokality "brněnského Bronxu".

Značku Gypsy MaMa mohou lidé už koupit na internetu nebo v kamenné prodejně v Brně. Brzo by se oblečení mělo prodávat v dalších přibližně 30 obchodech po celém Česku. "Máme ambice být evropskou značkou, chceme spolupracovat s romskými komunitami po celé Evropě," tvrdí.
Projekt zatím žije z peněz dánské nadace The Velux Fundation. Do dvou let by si měl podle představ Tripitaky na sebe vydělat sám. Nápad také nyní vyzdvihla nejstarší evropská cena pro inovativní projekty Sozial Marie. Vídeňská cena finančně odměňuje nejzajímavější sociální podniky ze střední a východní Evropy. Gypsy MaMa dostala dva tisíce eur, v přepočtu okolo 54 tisíc korun.
Zaměstnávání seniorů i vězňů
O víkendu proběhl již dvanáctý ročník této mezinárodní soutěže. Uspěly v ní i další české nápady. Uznání porotců složených mimo jiné z řad podnikatelů nebo univerzitních profesorů také získala Burza filantropie. Myšlenka propojující firmy s veřejným a neziskovým sektorem se mezi českými projekty umístila vůbec nejvýš a celkově skončila třetí.

Cenu si odnesl také nápad na zaměstnávání seniorů Ponožky od babičky od neziskové organizace Elpida. Mezi desítkami nápadů zabodoval i projekt #prsakoule, který upozorňuje na onkologická onemocnění prsu a varlat.
Každý rok má soutěž svého patrona - osobnost ze světa byznysu, která může díky svým zkušenostem projektům nabídnout radu, kam například nápad posunout. Loni Českou republiku zastupoval podnikatel a zakladatel společnosti Linet Zbyněk Frolík. Letos záštitu nad projekty převzal někdejší generální ředitel České spořitelny Pavel Kysilka.
Sozial Marie každoročně rozděluje sumu ve výši 54 tisíc eur, jednotlivé projekty mohou získat peníze v rozmezí od dvou do patnácti tisíc eur. Stejně jako minulý rok, i letos si první cenu odnesl vídeňský projekt zaměřený na pomoc uprchlíkům. Tento rok vyhrál Dispaced_Space for Change.
Mezi loňské nejúspěšnější české nápady se dostal projekt zaměřený na zaměstnávání vězňů Změna je možná. Provozovatel call centra společnost A-Giga se snažila dávat práci recidivistům ve věznici Vinařice. Za více než čtyři roky programem prošlo okolo sto padesáti lidí. Mnozí z propuštěných následně pro společnost pracují jako běžní zaměstnanci.