Němci rozšíří mýtné pro nákladní auta na všechny silnice první třídy


Berlín - Mýtné pro nákladní auta nad 7,5 tuny se v Německu od poloviny roku 2018 rozšíří na všechny silnice první třídy (Bundesstrasse). Na příslušném návrhu zákona se dnes shodla spolková vláda kancléřky Angely Merkelové. Dosud musely nákladní vozy mýtné platit pouze na dálnicích a jim podobných silnicích první třídy.
Návrh zákona ještě musí schválil parlament, v němž má však velká koalice pohodlnou většinu. Podporu mu navíc vyjádřila už i část opozice.
Kabinet chce novým opatřením dosáhnout lepšího rozložení dopravních proudů na silniční síti. Dosud mnoho řidičů zpoplatněná místa objíždělo, aby ušetřili. Některé silnice tak byly nadměrně zatížené.

Vláda chce ale novým opatřením získat i vyšší příjmy do státní pokladny. Ty by se mohly vyšplhat až na dvě miliardy eur (54 miliard korun) ročně. "Příjmy z mýtného potečou přímo a trvale do oprav a rozvoje silniční sítě," uvedl ministr dopravy Alexander Dobrindt.
Tuzemští silniční dopravci podle sdružení Česmad Bohemia promítnou zvýšení nákladů spojené s rozšířením placených úseků do cen pro své zákazníky. "Dopravci nemají žádné rezervy, a proto musejí náklady přenést do cen přeprav. Věříme, že si německá strana dobře propočítala dopady tohoto opatření na zatížení zbývajících nezpoplatněných komunikací," řekl mluvčí Martin Felix.
Podle předlohy by měli řidiči nákladních vozů povinnost platit mýtné na všech 42 300 kilometrech silnic první třídy od 1. července 2018. Dosud platí nákladní vozy nad 7,5 tuny za použití asi 13 000 kilometrů dálnic a 2300 kilometrů silnic první třídy, které mají dva jízdní pruhy v obou směrech. Příjmy z mýtného činí zatím ročně v průměru 4,5 miliardy eur (121,6 miliardy korun).

Platit musejí nákladní vozy o hmotnosti 7,5 až 12 tun od loňského října. Do té doby se opatření vztahovalo pouze na nákladní auta od 12 tun. Na podzim letošního roku chtějí německé úřady začít zjišťovat, zda by se mýtné mělo rozšířit i na vozy od 3,5 tuny a dálkové autobusy.
Německé ministerstvo dopravy chtělo zavést i dálniční mýtné pro osobní auta. Původně ho měli řidiči začít platit už letos, po sporu s Evropskou komisí však Německo odložilo zavedení poplatků pro osobní auta na neurčito. Komise kritizovala, že by se německým řidičům snížila daň z vlastnictví motorového vozidla o výši ročního dálničního poplatku, takže by mýtné dopadlo pouze na cizince.
Německo je poslední velkou evropskou zemí, která dosud nezpoplatnila své dálnice pro osobní auta. Mýtné v navržené podobě však odmítali němečtí sousedé včetně Rakouska, Nizozemska nebo České republiky.