Kde se platí za pořízení a provoz nového auta nejméně v Evropě? V Pobaltí a v Česku


Patří k bontonu zanadávat si na drahotu a vysoké daně. S gustem to dělají i čeští řidiči. Studie, kterou vydala Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA), ale ukazuje, že daňové zatížení při pořízení a provozování nového auta je v Česku jedno z nejnižších v Evropě.

Všechny země Evropské unie uvalují na pořízení auta pro soukromé účely DPH. Nejnižší je v Lucembursku a na Maltě (17 %). Českých 21 procent patří spíše k nižšímu průměru. Například Maďaři platí 27 procent, nejvíce v EU.
Oblíbeným zdrojem daňových příjmů od pořizovatelů nového automobilu jsou ve většině zemí registrační daně. Odvíjejí se buď od ceny auta, nebo od spotřeby, emisí CO2, výkonu, objemu válců, nebo dokonce věku kupce. Někde i od více z těchto parametrů najednou. Extrémní situace panuje v Dánsku, kde registrační daň vždy přesahuje cenu samotného vozidla.
Spousta zemí zavedla také daň z vlastnictví motorového vozidla. I ta se odvíjí od podobných veličin jako daň registrační. Existují pouze tři země v Evropě, u nichž žádnou z těchto daní nenajdete - Česko, Estonsko a Lotyšsko.

Další finanční zátěž pro provozovatele osobního auta představuje spotřební daň z paliva. Tu Evropská unie stanovila na minimálních 359 eur z tisíce litrů benzinu a 330 eur z tisíce litrů nafty.
Nejnižší daň z benzinu vybírá Bulharsko (363 eur) a Maďarsko (384 eur), lépe než v Česku jsou na tom i výše zmiňované Estonsko (423 eur) a Lotyšsko (434 eur). U nás činí 473 eur, například v Nizozemí 770 eur, v Itálii 728 eur a Velké Británii 674 eur.
Minimální daň z nafty 330 eur vybírá Bulharsko a Lotyško, jen o euro ví zaplatí Španělé. Lépe než my je na tom i Estonsko (393 eur), Česko se 403 eury ale stále patří mezi relativně levné země. Zejména v porovnání s Velkou Británii (674 eur) nebo Švédskem (623 eur).

Z výše uvedených čísel vyplývá, že z hlediska daňového zatížení jsou na tom lépe než Češi pouze Estonci a Lotyši. V těchto zemích jsou ale auta dražší než u nás. Například nová Škoda Fabia se tam prodává od necelých deseti tisíc eur, tedy 270 tisíc korun. U nás stojí základní verze 237 900 korun. Český trh aktuálně patří z hlediska pořizovacích cen nových aut mezi nejlevnější v Evropě.
Přesto se u nás kvůli nízkým příjmům a slabé kupní síle stále neprodává ani polovina nových aut jako například v podobně lidnaté Belgii s registrační i vlastnickou daní a mnohem vyššími cenami paliv.