Luxusní, sexy a elektrické: Volvo ukázalo budoucnost svých malých modelů. Byli jsme u toho


Mohlo to skončit nudou a zklamáním. Volvo předvedlo koncepty dvou svých kompaktních modelů, a kdyby si chtělo ušetřit práci, klidně stačilo zkopírovat vzhled velkého SUV XC90 nebo sedanu S90 a zmenšit ho do příslušné velikosti. Ostatně, takto to někteří výrobci dělají. To pak ale auta od sebe skoro nerozeznáte. Šéfdesignér automobilky Thomas Ingenlath má ale pro svou značku naprosto odlišný plán. Dobře to ilustruje na luxusních botách. Na jedné straně má klasickou pánskou lakovku k obleku, kterou by bylo možné používat v několika velikostech, podle toho, jakou má zákazník nohu. "To by bylo logické, ale také velmi nudné. Podívali jsme se na to proto z jiného úhlu. Někdo chce mít čistě formální boty, někdo preferuje boty vhodné k obleku i na běžné nošení, někdo se chce odlišovat," říká během prezentace Ingenlath a postupně odhaluje pánské boty.

První je luxusní, reprezentuje řadu 90, další je semišová – ideální k obleku i na chvíle volna, jako řada 60. Poslední je výstřední mix tenisky a klasické boty od Prady. A taková má podle něj být nová řada 40.
Dva představené koncepty tomu odpovídají. Model Volvo 40.1 je předobraz budoucího malého SUV a model Volvo 40.2 zase praktický liftback. Velká kola, agresivní příď, nápadné světlomety a sportovně střižený tvar dávají jasně najevo, že Volvo míří na mladší zákazníky.
"Jedním z našich hlavních cílů je zaujmout takzvanou generaci Y, tedy mladé lidi, kteří mají jiná očekávání než jejich rodiče. A některé věci jsou pro ně samozřejmostí - zajímají se o moderní technologie a zároveň chtějí, aby ovládání vozu nebo zábavního systému bylo co nejjednodušší,“ vysvětluje Ingenlath.
Podle prvního prozkoumání vzhledu dvou nových konceptů se zdá, že se do vkusu mladých lidí strefil. Představené modely mají i vyloženě futuristické prvky, jako jsou úzká zrcátka s kamerou nebo zapuštěné kliky. Ty se samozřejmě na sériovém voze neobjeví. Naopak ale můžou zůstat pěkné detaily. SUV má zamaskovanou kliku druhé řady dveří, takže připomíná kupé. Liftback zase dostal zajímavě pojatou záď s výraznými brzdovými světly. Mít styl nestačí, lidé chtějí od auta víc. Aby se Volvo dozvědělo, co přesně si od něj budoucí řidiči přejí, oslovilo přímo je. "Dlouho jsme zjišťovali, co lidé od auta chtějí. Například jsme sbírali fotografie toho, co vozí ve svých kufrech. Tomu byste ani nevěřili, co se tam všechno našlo," směje se Peter Martens, viceprezident vývoje Volva, ale nechce být specifický. "Zjistili jsme, že lidé si přejí konektivitu, vzpřímené sezení s dobrým výhledem i prostornost," dodává. U obou modelů tak slibuje, že ačkoliv půjde o kompakty, lidé v nich najdou dostatek životního prostoru.

Nové modely se objeví postupně
Volvo by také rádo využilo nové vlny zájmu o elektrická vozidla. Ve Švédsku proto ukázalo platformu CME, která poslouží jako základ pro všechny jeho kompaktní vozy. Modulární systém umožňuje nejen změny rozměrů, ale i zástavbu nejrůznějších druhů pohonů. Kromě klasických spalovacích jednotek se tak objeví i plug-in hybrid do zásuvky a elektromobil. "Vše je kompaktně umístěno vepředu, tedy nový benzinový tříválcový motor, elektromotor a také nová dvouspojková automatická převodovka. Baterie jsou pak uprostřed vozu, takže má auto správně rozloženou hmotnost," předvádí redaktorovi Aktuálně.cz vystavenou podvozkovou platformu plug-in hybridu Caroline Kjellin, projektová manažerka vývoje motoru T5. Slibuje přitom dojezd čistě na elektřinu okolo 50 kilometrů. Auto tedy může dobře posloužit pro každodenní cestování třeba z domova do práce a zpět bez spálení kapky paliva. Přitom ale u něj není potřeba řešit dojezd. Na rozdíl od plug-in hybridu T8, který najdeme na palubě větších modelů XC90 a S90/V90, má tento hybrid jen jeden elektrický motor. Proto budou mít auta poháněnou jen přední nápravu, což je v kompaktní kategorii žádanější než pohon všech kol. "Ten ale také nevylučuji, ale už bude fungovat pomocí spojky, nikoliv jen díky paralelnímu zapojení dvou elektromotorů jako u větších modelů," vysvětluje Caroline Kjellin. Na údaj o průměrné spotřebě, době nabíjení nebo maximální rychlosti, do které půjde jet čistě na elektřinu, je podle ní ještě brzo. "Vlastně to může být jakákoliv rychlost, jde jen o to, aby se to ještě energeticky vyplatilo," dodává.

U Volva si dobře všimli úspěchu Elona Muska, kterému se před nedávnem podařilo udat přes 300 tisíc elektrickým vozů Model 3, aniž by byly ještě vůbec vyrobené. Hodně tak sází i na příchod svého prvního elektromobilu a je evidentní, že se chce Tesle vyrovnat: "Náš elektromobil nabídne dojezd 350 kilometrů, takže řidič nebude muset tolik řešit dilema, kde a kdy bude auto dobíjet. Čím bude tahle technologie uživatelsky přívětivější, tím se bude víc rozšiřovat," slibuje si Peter Martens. Na novou generaci kompaktních vozů Volvo si budeme muset ještě chvíli počkat. Nejdřív si svou premiéru musí odbýt nové Volvo XC60, středně velké SUV, jehož první generace už dožívá. Hned poté ale přijde malé SUV na základě představeného konceptu 40.1, to bude během příštího roku. Okamžitě elektrické ale nebude. "Znáte nás," směje se Martens, "uvádíme obvykle modely a jejich motory postupně. Dlouho ale čekat nebudete."  Mimochodem, Volvo si od novinek slibuje ještě větší zásah na světových trzích, zejména pak v Číně. Představitelé značky během celého představení neustále zdůrazňují, že jde o vyloženě globální modely. Dosvědčuje to i fakt, že Volvo k vývoji přímo přizvalo i čínského automobilového giganta Geely, pod jehož křídla patří. Pokud nechcete čekat na budoucí modely Volvo, můžete si prohlédnout parametry a ceny aktuálních modelů. Najdete je zde.