Není to tak horké, komentuje příchod vozů s autonomním řízením bývalý šéf Škody Vratislav Kulhánek


Po dlouhých letech se na trať Rallye Český Krumlov vrátil Vratislav Kulhánek, muž, který stál u zrodu této tradiční motoristické akce. Tentokrát nikoli jako pilot ostrého závodního speciálu, ale jako soutěžící v New Energies Rallye, která má za úkol propagovat vozy s alternativním pohonem.
"Řídíte zde Škodu Octavii Combi G-Tec, tedy vůz, který jezdí na stlačený zemní plyn. Myslíte si, že toto palivo má budoucnost v konkurenci s přílivem elektromobilů?
Určitě, u tohoto typu paliva nejsou problémy s emisemi, je ho dostatek, a navíc je u těchto aut, stejně jako u klasických s benzinovými nebo naftovými motory, vyřešen proces ekologické likvidace. Což se podle mého názoru o elektromobilech říci nedá.
Přesto elektromobily, což lze vidět i při této soutěži, získávají čím dál větší oblibu. Nevezmete je přece jen trochu na milost?
Zatím ne. Když tady od posádek slyším, jaké mají obavy, zda s aktuálním stavem energie v bateriích dojedou do cíle, zda stihnout dobít před další etapou... To jsou starosti, které u klasických pohonů nemáte.
Například pověst dieselů je ale teď vinou emisní aféry Volkswagenu dosti pošramocena...
To ano, ale například v Evropě naprosto zbytečně. Zatímco v USA značka skutečně nejednala správně, v Evropě inkriminované motory splňovaly při homologaci příslušné emisní normy.
Dalším velkým tématem současné doby v automobilovém průmyslu je nástup autonomního řízení. Je doba aut, v nichž nebude zapotřebí lidský řidič, už skutečně tak blízko?
I když zrovna velký fanda toho nejsem, já rád řídím a líbí se mi mít věci pod kontrolou, chápu, že pro řadu lidí z mladé generace to bude atraktivní. Jsem přesvědčen, že po technické stránce bude autonomní řízení připraveno již velmi brzy. Obávám se však tahanic, soudních zákazů a dalších problémů, jakmile první takové auto prodané zákazníkovi do někoho nebo něčeho nabourá.

Zisky automobilových výrobců táhnou v současné době vzhůru zejména vozy kategorie SUV. Ta ale na druhou stranu vypouštějí více emisí škodlivých plynů a produkují více CO2 než klasická rodinná auta. To přece není cesta, která je udržitelná delší dobu. Nebo se mýlím?
Samozřejmě že emise těchto aut jsou problémem. Další, a možná ještě více naléhavou otázkou je prostor, který tyto vozy zabírají v historických městech. Proto se jich dříve či později budou týkat určitá regulační opatření.
Před několika lety jste byl členem expertního týmu, který novým majitelům pomáhal stavět na nohy kopřivnickou automobilku Tatra. Stejné majitele má nyní letňanská Avia. Zapojíte se opět do jejího kříšení?
Zatím jsem takovou nabídku nedostal, i když není vyloučeno, že ještě přijde. Zatím ale pracuji na jiném projektu.
Můžete o něm něco prozradit?
Bohužel jsem vázán mlčenlivostí.
Pohybujeme se tady v prostředí motoristického sportu. I o něm se dlouho vedly diskuse ve smyslu jeho nebezpečnosti a společenské nepřijatelnosti. Myslíte si, že rallye a další motoristické soutěžení přežije?
Určitě. Jeho prostřednictvím se vymýšlejí a ověřují určitá řešení, která jsou pak prospěšná i uživatelům běžných aut. Jiná je ale otázka přístupu k organizaci soutěží a také k tomu, jací lidé se jich zúčastní. Za mých časů bývaly kvalifikační soutěže, kdy se do silnějších, a tedy rychlejších aut mohli dostat jen ti, kteří předtím uspěli ve slabších kategoriích. To by se podle mého názoru mělo vrátit.