Cesta autem k Jadranu bez zácpy? Trasu vyberte podle dne a hodiny. Buďte flexibilní


Dobrým pomocníkem pro plánování jsou mapy společnosti Google. Ty umožňují jak sledování aktuálního provozu, tak toho průměrného v jednotlivých dnech v týdnu a časech dne.

Ideální je sledovat provoz ve stejný den v týdnu, na který jste si naplánovali odjezd. Pomůže vám to udělat si představu o tom, kde jsou problematická místa na zamýšlené trase v době plánovaného průjezdu. Může se například ukázat, že při odjezdu z Prahy v pět ráno v pracovní den řidič dojede přímo do dopravní špičky ve Vídni. A bude tedy lepší volit jinou trasu nebo posunout dobu odjezdu. Zdlouhavé popojíždění v kolonách způsobuje v autě únavu a nervozitu.
Mapy pomohou sledovat i aktuální situaci během cesty. Datové služby v zemích EU výrazně zlevnily, navíc většina čerpacích stanic nebo odpočinkových míst nabízí internet zdarma. Získáte tak příležitost podívat se, jak právě vypadá následující etapa cesty. Variantou může být i pověření někoho známého, aby trasu na google mapě sledoval z domova a v případě komplikací poslal SMS.
Nejlepší je úterý
Nejhoršími dny v týdnu jsou na všech trasách pátek a sobota. Naopak nejmenší komplikace tradičně přináší úterý. To je jediný den, u kterého není žádné varování před silnějším provozem.
Ze sobot jsou nejhorší ty, v nichž začínají prázdniny v jednotlivých zemích. Například 2. července se Rakušané, Slovinci i Chorvati chystají na  začátky prázdnin v Česku, na Slovensku i v části Rakouska. O týden později se přidá zbytek Rakouska a první vlna Nizozemců. Nejhorší ale bude víkend se sobotou 30. července. To začnou prázdniny v Bavorsku a vlna německých dovolenkářů ucpe alpské dálnice i průjezd Slovinskem. Obecně se nejsilnější provoz čeká o sobotách od 16. července do 6. srpna.
Náš tip: Buďte flexibilní
Pokud pojedete v pátek či v sobotu a to hlavně mezi půlkou července a půlkou srpna, rozhodně nevolte cestu přes Alpy, kde vytvoří zácpy němečtí turisté. Cestu přes Znojmo volte jen v případě, že dálnice dál na Brno kolabuje. V Brně se pak rozhodněte, co dál, podle toho, co se na trase dělo minulý víkend a jaká je aktuální situace. Pokud se doprava ve Vídni a za ní zasekla, nebo pokud nechcete jet přes slovinské silničky, jeďte spíše přes Maďarsko.

Když pojedete přes Rakousko, raději sjeďte na dálnici A2 mezi Vídní a Grazem (Štýrským Hradcem) už na exitu 138 na město Ilz a vyražte napříč Slovinskem k chorvatskému městu Varaždin. Dá se očekávat, že ani tato trasa nebude ideální, ale kolapsy, které se čekají u slovinské Ptuje, by měly být horší.
Pokud cestujete v méně exponovaném víkendu, průjezd u Ptuje by neměl být tak komplikovaný a zdržení by nemělo být takové, aby se vyplatilo náročné objíždění.
V pracovní dny při cestách přes den je lepší zvážit cestu přes Alpy. Při ranním odjezdu se tak lze vyhnout problémům na D1, v Brně i Vídní. Naopak cesta přes Maďarsko nedává v tomto období zvlášť pro turisty odjíždějící z Čech smysl.
Místo kolapsu Ptuj
Největší problémy se čekají na úseku z Ptuje k chorvatským hranicím, kde se buduje nová dálnice. V místě, kde vytížená dálnice zeseveru na jih zatím končí, a navíc se spojuje s vytíženou okresní silnicí, se přechází do staveniště s jedním pruhem a rychlostí omezenou na 50 kilometrů v hodině. Zde doprava pravidelně kolabovala, i když se dál dalo jet devadesátkou. A to i kvůli blízkému hraničnímu přechodu do Chorvatska.

Slovinci varují až před čtyřhodinovým zdržením a jsou připraveni dopravu odklánět. A uvádějí také, kdy to bude podle nich nejhorší: Všechny pátky a soboty od 15 července do 6. srpna. Katastrofou má skončit víkend 29. července. Pokud plánujete jet v tomto termínu, místu se raději vyhněte.
Možností je buď jet rovnou přes Maďarsko, nebo přes Slovinsko zamířit směrem na chorvatský Varaždin. Navigace přes slovinské vesnice je ale náročnější. Je třeba mít dobrý přístroj, nebo raději zvolit cestu za světla. Častým problémem je, že navigace považují slovinské uzoučké silničky za plnohodnotné okresky. Po nich je ale cesta možná jen velmi nízkou rychlosti. Proto je dobré se na cestu připravit a mít k radám navigace přiměřenou nedůvěru.
Kudy do Dalmácie:  Praha-Brno-Mikulov-Vídeň-Štýrský Hradec-Záhřeb
Nejpoužívanější trasa. Její hlavní výhodou je vysoký podíl dálnic a poměrně nenáročná navigace. Kromě plateb za dálnice tu nejsou další placené úseky, malý je vliv vlny německých dovolenkářů. Ideální noční trasa. Výhodou je i možnost u rakouského města Ilz sjet a zamířit rovnou na chorvatský Varaždin a vyhnout se tak častým problémům u Grazu (Štýrského Hradce) a ve Slovinsku.

Na cestě mohou mít vliv na provoz zejména omezení na dálnici D1. Letos se mezi Prahou a Brnem opravuje minimálně na čtyřech úsecích. Ty ve směru od Prahy začínají na 49.,134.,162. a 178. kilometru. Rychlost je omezena na 80 kilometrů v hodině a na předposledním z úseků by se již měla měřit povolená rychlost. Dopravní kolapsy přinášejí zejména poměrně časté ťukance, které zablokují jeden z pruhů.
Ve Vídni  se opravuje hlavní dálniční průtah. Ve špičkách je zde silný provoz.  Zúžení za Vídní a před Štýrským Hradcem by mělo přinést pouze dílčí zdržení. Dopravní kolapsy se dají čekat kvůli výstavbě dálnice ze slovinské Ptuje do Chorvatska.
Oblíbenou alternativou bývá zkratka z Jihlavy přes Znojmo do Vídně. Umožňuje vyhnout se několika uzavírkám na D1. Letos ale tuto trasu nelze doporučit. Po cestě z Jihlavy jsou dvě velká dopravní omezení s kyvadlovým provozem. Cesta dává smysl pouze pokud bude kolabovat dálnice D1.
Trasa 2: Praha-Tábor-České Budějovice-Linz-Štýrský Hradec
Cesta přes Alpy odrazuje hlavně kvůli nutnosti platit za dva tunely po cestě (Gleinalm 5 eur a Bosruck 8,5 eura, druhý lze ale i po dálnici snadno objet). Oproti trase přes Vídeň je kratší a kvůli nižší rychlosti budeme mít i menší spotřebu. Nevýhodou je, že po části cesty jezdí i dovolenkáři z Bavorska a dalších částí z Německa a to nejen do Chorvatska ale i do Alp a Itálie, což má vliv na intenzitu provozu. Trasu lze doporučit jako denní cestu v pracovních dnech, kdy se lze vyhnout dopravní špičce ve Vídni a zároveň není tak silný provoz německých turistů.
Zdržet mohou opravy v okolí Benešova a Tábora. V Rakousku pak zpomalí omezení kvůli opravám dvou tunelů (Klaus, Gratkorn), kde se dají hlavně o víkendu očekávat zácpy, a mýtnice před placenými úseky (ty lze vyřešit předplacením tunelu).
Alternativou je zvolit do Českých Budějovic cestu přes Písek. Trasa je proti cestě kolem Tábora delší na čas i kilometry. Vyhnete se ale opravám u Benešova. Cesta navíc nabízí snadnější průjezd Českými Budějovicemi, kde část turistů bloudí. Ani tato trasa ale není bez uzavírek. Opravuje se dálnice D4 a obchvat Vodňan. Důležité je vyhnout se na výjezdu z Prahy odpoledním špičkám pracovních dnů.
Cesta přes Slovensko a Maďarsko
Jde o možnost, jak se vyhnout Slovinsku i problematickým místům v Rakousku. Proti loňsku se připravte na změnu v podobě elektronické dálniční známky na Slovensku, jejíž registrace může trvat déle než nákup viněty. Cesta přes bez známky mimo dálnice je sice možná, ale prodlouží cestovní dobu.  
Přes Maďarsko lze jet buď přes západ země bez nutnosti mít dálniční známku nebo po dálnici oklikou přes Budapešť.  Ač trasa nepůsobí svou délkou atraktivně, pokud bude kolabovat provoz v Rakousku a Slovinsku, bude tato cesta nejrychlejší.
Tipy na objížďky drahé slovinské dálnice, reportáž z jízdy do Chorvatska, ale i na Slovensko na vlastní kůži a další materiály týkající se cestování autem na letní dovolenou zveřejníme v nejbližších dnech.