Poprvé v octavii s tříválcem. Zkoušeli jsme, jak jezdí nejprodávanější Škoda s minimotorem


Na vzhledu se samozřejmě nemění nic, ten zvuk je ale jiný. Nastartovaný motor 1,0 TSI, což je nejnovější typ pohonné jednotky určený pro nejprodávanější škodovku všech dob, svým zvukovým projevem tak trochu připomíná motocyklové pohonné jednotky.
I když jsme se snažili po nastartování přiděleného testovacího vozu, kterým byla světle modrá octavia liftback s automatickou sedmistupňovou převodovkou, zachytit nějaké vibrace uvnitř vozu, nic jsme necítili. Také zvuk je příkladně utlumen. Pouze když řidič opravdu razantně sešlápne plynový pedál, ozve se drsnější chraplavý tříválcový zvuk. S kolegou, se kterým jsme tvořili testovací posádku, jsme se shodli, že ho lze přirovnat k tomu, jak znějí středně velké motocyklové motory. Zvuk je to určitě jiný, než jaký vydávají klasické benzinové čtyřválcové agregáty, rozhodně ale nezní nepříjemně.
Tříválcovým motorem 1,0 TSI nahrazuje automobilka Škoda dosud využívaný agregát 1,2 TSI, konkrétně v jeho silnějším nastavení s 81 kilowatty. Podle prezentovaných technických údajů má mít o čtyři kilowatty vyšší výkon než zmíněná dvanáctistovka, kombinovaná spotřeba naopak téměř o půl litru klesla na 4,5 litru na sto kilometrů.

Samozřejmě jsme se snažili ověřit, jak se liší reálná spotřeba od této, která byla dosažena v laboratorních podmínkách válcové zkušebny. V reálu jsme po Praze jezdili za 6,2 litru a mimo město v členitém středočeském terénu poměrně svižným stylem jízdy za rovných šest litrů. Nejpříjemnější překvapení ovšem agregát přichystal na dálnici mezi Mladou Boleslaví a Prahou. Při konstantním tempu povolenou stotřicítkou ukázal palubní počítač hodnotu 5,1 litru. To je údaj, kterým jsou zvyklí se chlubit majitelé vozů s turbodiesely.
Ani při tomto jízdním režimu motor prakticky nebyl slyšet. Daleko ho převyšoval lehký svist proudícího vozu kolem karosérie.
V tuzemských podmínkách jsme logicky nemohli vyzkoušet maximální rychlost, která u nového motoru stoupla oproti 1,2 TSI ze 199 kilometrů v hodině na 202. Obáváme se však, že na německé dálnici při tempu 160 - 180 kilometrů v hodině spotřeba poskočí o dost litrů směrem vzhůru. Lze tedy jednoznačně konstatovat, že auto s tímto motorem bude vhodnější spíše pro klidnější typy řidičů, kteří plynový pedál nesešlapávají příliš často a prudce.

Podle výrobce se zlepšila (opět v porovnání s motorem 1,2 TSI - 81 kW) také hodnota zrychlení - z 10,1 sekundy na 9,9 sekundy. Při akceleraci z klidu ale skutečně nové auto působilo poměrně hbitým dojmem. Pružné zrychlení při jízdě už ale tak sportovní nebylo.
Parametry verze kombi, kterou jsme zatím s tímto novým motorem neměli možnost vyzkoušet, jsou o něco horší. Například maximální rychlost je nižší o dva kilometry v hodině, zrychlení je horší o dvě desetiny sekundy a spotřeba o desetinu litru.
Kromě námi testované automatické sedmistupňové převodovky může být motor spojený také se šestistupňovou manuální.
Octavia liftback s tímto novým motorem bude u dealerů značky v tuzemsku k dostání za nejméně 395 900 Kč, což je vyšší cena, než za kolik bylo možno koupit původní čtyřválec 1,2 TSI 81 kW. 
Nejde zdaleka o nejlevnější verzi tohoto vozu. Vstupní verzí do světa octavií zůstává i nadále motor 1,2 TSI, ovšem naladěný na výkon 63 kW. Takový vůz stojí 354 900 Kč, tedy o celých 41 000 Kč méně. Dříve se podle statistik automobilky prodávalo octavií s těmito malými motory 1,2 litru jen kolem sedmi procent z celkově prodaného množství. Tento podíl by měl zůstat i po zavedení tříválce.

Během mezinárodní prezentace jsme mohli vyzkoušet i další novinku svázanou s počátkem výroby octavií modelového roku 2017, kterou je příplatkový systém DCC (Dynamic chassis control). Jedná se o možnost měnit charakteristiku tlumičů podle zvolené preference. Jsou k dispozici tři režimy - Normal, Comfort a Sport. Zatímco v režimu Comfort je průtok oleje v tlumičích skrze elektricky ovládaný ventil velký a auto tak lépe "péruje", v režimu Sport je naopak otvor pro proudění oleje zmenšený a auto lze pak precizněji ovládat, náklony karosérie jsou menší a zkrátí se rovněž brzdná dráha. I když má řidič navolený Comfort a dostane se do nebezpečné jízdní situace, elektronika samočinně přepne tlumiče do režimu Sport.
Systém je k dispozici za příplatek 25 000 Kč. Zájemce o něj však při objednávání vozu musí splnit další dvě podmínky. Jednak že si vybere některý z agregátů, jehož výkon je roven nebo vyšší 110 kW, a současně musí zaškrtnout buď výbavový stupeň Style, nebo Laurin&Klement, což jsou ty nejdražší.
Jeho účinnost jsme vyzkoušeli na oficiálně vyhlášené nejhorší silnici v České republice, kterou je ulice U Seřadiště v Praze 10. Jet tudy rychleji než třicítkou je nebezpečné jak pro auto, tak pro zuby řidiče, a proto jsme tedy ulicí projeli vždy tam a zpět právě tímto tempem. Nejprve v režimu Sport, což při přejezdu každé díry (a je jich tu nepočítaně) znamenalo pořádný otřes karosérie a vyhození posádky ze sedaček směrem vzhůru. Po přepnutí do režimu Comfort se situace skutečně změnila. Ne že by toto technické řešení dokázalo výtluky zcela "vyžehlit," nicméně jízda zmíněnou třicítkou už byla snesitelná. Většinu menších a středně velkých nerovností zvládl podvozek vyrovnat s relativně komfortním zhoupnutím. Režim Normal je kompromisem, který bude dobrou volbou na většině tuzemských silnic, pokud právě nemají položený nový povrch.
Podrobné testy dalších verzí Škody Octavia najdete zde.

Vyhledejte si ten nejlevnější Hotel se slevou až 80% !

Nejčtenější zprávy