Policie už na silnici zabavila desítky techničáků kvůli stavu aut. Pokuta hrozí také za ostré hrany


Ten zhruba dvacet let starý Volkswagen Golf, který se na silnici první třídy číslo 9 za mostem přes Labe ve směru od Mělníku blížil k hlídce dopravních policistů mělnického inspektorátu, už na první pohled nebudil velkou důvěru. A ještě menší, když jeho řidič zastavil a my jsme auto, společně se členy hlídky, obešli kolem dokola.
Ihned jsme zaregistrovali chybějící sklo ve zpětném zrcátku u řidiče, přední blatníky proděravělé ve spodní části skrz naskrz, tuningové koncovky výfuků a namodralé světlo z hlavních světlometů. To jednoznačně napovídalo, že došlo ke změně zdrojů světla oproti stavu z doby, kdy auto opouštělo výrobní linku v továrně.

Přesto nakonec řidič mohl pokračovat v jízdě. "K zadržení osvědčení na místě nebyl v tomto případě důvod. "Tyto závady nespadaly do oněch třinácti kategorií, které jsou nově definovány ve vyhlášce a za které se ORV zadržuje. Rovněž je policista vyhodnotil tak, že nepředstavovaly ohrožení pro bezpečnost silničního provozu," vysvětlil bezprostředně po skončení kontroly rada Michal Hodboď z Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia ČR.
Oproti tomu majitel a řidič v jedné osobě na první pohled bezproblémově vyhlížejícího modrého vozu Ford Transit, který na místo přijel krátce poté, obdržel od policistů za technický stav vozidla blokovou pokutu. 
Na dodávce chyběla rohová část zadního nárazníku. "Zůstaly obnažené ostré hrany, což by mohlo zhoršit například případné zranění chodce při neopatrném couvání," vysvětluje podstatu problému člen hlídky Martin Lehký, který dříve pracoval i na stanici technické kontroly, a je tedy tím pravým, kdo může posuzovat technický stav vozidel.

Přestože je vypracovaná metodika a policisté již prošli školením o tom, v jakém případě na místě zadržet malý techničák, takový postup není jediný možný. Policisté mohou například vyzvat řidiče, aby je doprovodil na nejbližší stanici technické kontroly. Kromě toho mají možnost přímo na místě zkrátit platnost technické prohlídky na 30 dní, nebo ji odebrat úplně. Následně musí řidič absolvovat prohlídku na STK a doklad stvrzující, že je vůz v pořádku, ukázat na příslušném městském nebo obecním úřadu. Teprve pak může znovu legálně s autem vyjet na běžné silnice.

"Pokud ale přistihneme auto, které má naprosto zjevnou závadu pocházející ze zveřejněného seznamu třinácti okruhů, můžeme na místě zadržet ORV a současně zakázat další jízdu, případně nařídit odtah vozidla. V takovém případě již nesmí být vozidlo na komunikaci provozováno a provozovatel takového vozidla jej musí nechat na své náklady odtáhnout nejprve do servisu a následně na STK," vysvětluje Hodboď. 
Jaroslav Beran, řidič zmíněného modrého transitu, se s policisty nepřel. "O tom, že mi ten kus nárazníku chybí, vím. Najel jsem na jaře do hromady sněhu a ztratil jsem ho, což se mi stalo už podruhé. Je to tam dost nedbale uchycené... Nějak jsem se zatím nedostal k tomu, abych si sehnal náhradní," řekl nám. Vzápětí slíbil, že teď to učiní neprodleně.
"Na kontroly technického stavu v případě osobních aut se zatím nehodláme nijak specializovat," vysvětluje Michal Hodboď. Takové akce se organizují hlavně na nákladní auta, jejichž špatný technický stav může být příčinou těch nejvážnějších dopravních nehod. „Pokud ale v provozu při běžném dohledu odhalíme osobní vozidlo, které má jednu z oněch zmíněných závad, zadržíme osvědčení o registraci také u něj,“ dodává Michal Hodboď.
Nejvíce zadržení osvědčení ovšem nastane u nabouraných aut. "Zatímco ještě vloni nikdo nekontroloval, zda byla vozidla po nehodě opravena tak, aby splňovala všechny podmínky k opětovnému vyjetí na silnice, teď policisté, kteří přijedou nehodu vyšetřovat, mohou vážněji poškozeným autům nebo motocyklům příslušný doklad zadržet," říká Hodboď.

Policie tak chce zamezit tomu, aby se na silnici dostávala auta svařená ze dvou částí, s vyčnívajícími ostrými částmi nebo ta, která znečišťují životní prostředí.
Takto zadržená osvědčení budou tvořit většinu," předpovídá policejní důstojník a první statistiky to potvrzují. Z více než šedesáti odebraných oprávnění během prvních několika týdnů jich bylo odebráno přes padesát u havarovaných vozidel, zbytek připadal na auta přistižená během silničních kontrol.