Dobíjení elektromobilů ze sloupů veřejného osvětlení je geniálně prostá myšlenka. V ČR ale naráží


V Opavě jako zřejmě prvním tuzemském městě mají od května dobíjecí stanici pro elektrická vozidla, která je integrována do jednoho sloupu veřejného osvětlení v centru města.

Plánují ještě letos připravit další čtyři, ovšem v realizaci by jim mohla zabránit nedořešená legislativa. Zatímco za svícení na ulicích si distributoři elektrické energie účtují velmi nízkou sazbu, za dobíjení elektromobilů je třeba platit vyšší.
"Zatím předpokládám, že odebrané množství energie bude tak malé, že se tím distribuční společnost vůbec nebude zabývat. Nicméně na to, že by mohl nastat problém, nás v ČEZu upozornili. Pro všechny případy máme tedy v modulu, kterým se přivádí proud do zásuvky, zabudované měřidlo a jsme připraveni distributorovi zaplatit za elektřinu podle náležitého tarifu," sdělil online deníku Aktuálně.cz náměstek primátora Opavy Dalibor Halátek.
Zásuvka také není pod napětím neustále. Přívod se spouští na základě mobilní aplikace, kterou si majitelé elektrických vozidel mohou stáhnout.
Pokud by ale takových zásuvek na sloupech přibývalo, je dost pravděpodobné, že se kolem toho mezi obcemi a distributory strhne bitva.
"Veřejné osvětlení má – s ohledem na veřejný zájem – určitý výhodnější tarif a ten je logicky omezen pouze pro tento účel," vysvětluje manažer pro elektromobilitu společnosti ČEZ Tomáš Chmelík. Také tarif pro elektromobily je výhodnější v porovnání s cenou běžné energie, avšak není už o tolik levnější jako v případě osvětlení.  

Podle názoru Chmelíka by sice bylo možné diskutovat o možných úpravách cen obou tarifů na příští rok, což je záležitost Energetického regulačního úřadu, ale mohlo by to třeba skončit také tím, že by se tarif na veřejné osvětlení zdražil. "Je otázka, zda by to nebylo kontraproduktivní," zamýšlí se Chmelík, který prý celou záležitost bere jako podnět k interní diskusi o možné změně legislativy.
"Bohužel je to obecně problém toho, když chceme tarif na dva rozdílné účely, z nichž každý je podporován v jiné míře (právě třeba s ohledem na veřejný zájem a podobně)," uzavírá manažer ČEZu.
Šéfredaktor specializovaného serveru o alternativních palivech vozidel Hybrid.cz Jan Horčík se nad neschopností nalézt legální řešení podivuje. "Takový systém dobíjení mají například v Mnichově nebo v Londýně a zavedli to velmi rychle. Obávám se, že jde opět spíše o hledání výmluv," sdělil pro Aktuálně.cz.
Instalace zásuvky do prakticky jakéhokoli sloupu veřejného osvětlení je poměrně jednoduchá záležitost. Celý modul vyvinuli odborníci z Vysoké školy báňské v Ostravě a cena včetně instalace je zhruba deset tisíc korun. Jedná se sice o relativně pomalý způsob dobíjení, protože do sloupů vede napětí pouze 230 voltů, avšak zejména pro menší elektromobily nebo skútry by snadno dostupné zásuvky u sloupů podél komunikací s parkovacími místy byly dobrým řešením. Lampy jsou totiž instalovány jak ve městech, tak i v malých obcích, a dokonce vesnicích, kde by se budování klasických stojanových dobíjecích stanic nevyplatilo.
Vybudování rychlodobíjecí stanice přijde v současné době na 800 000 až půldruhého milionu korun, nabíječka pro napětí 400 Voltů stojí řádově 50 až 100 tisíc korun.