Před patnácti lety skončila socialistická éra automobilky Škoda. Felicia odešla do výslužby


Zjednodušeně se dá říci, že před 15 lety, přesně 20. června 2001, definitivně skončila "socialistická" éra mladoboleslavské automobilky Škoda. V tento den totiž sjela z výrobních pásů poslední novodobá Škoda Felicia. Přestože šlo o velmi oblíbený vůz, po technické stránce to stále nebyl žádný technický výkvět.
Nový typ automobilu na první pohled připomínal jen poněkud kulatější Škodu Favorit, se kterou sdílel i řadu dílů podvozku a základní motor. Přesto ale konstruktéři udělali oproti favoritu velké množství změn. Nová škodovka byla pevnější, zákazníci se dočkali airbagů i dvou nových motorů z produkce VW včetně dieselu.
Vyráběla se s karosériemi typu hatchback, kombi a také jako pick-up.

Nadcházející lepší éru mladoboleslavské firmy předznamenával také název, který automobilka převzala od jedné z nejkrásnějších škodovek všech dob, kabrioletu Škoda Felicia vyráběného v letech 1959-1964. Ve výrobním programu vydržela nová felicie sedm let. Poslední dva roky se vyráběla souběžně s podstatně modernější (ale uvnitř menší) fabií, své zákazníky však stále ještě měla. Její osud pak zpečetily nové ekologické předpisy, kterým už její motory nevyhovovaly a investice do výměny pohonné jednotky neměla pro továrnu smysl.
Felicia se vyráběla sedm let - od roku 1994.
Ve stejný den jako poslední felicii přitom ve Škodě Auto vyrobili i jubilejní třímiliontý vůz od spojení s německým Volkswagenem. Tím byla stříbrná Škoda Octavia, model, který začal v roce 1996 definitivně psát novou éru největší české automobilky.