Turbodmychadlo z Brna opět pomohlo speciálu Porsche k vítězství v závodě 24 hodin v Le Mans


Podíl už na sedmnáctém vítězství v nepřetržité řadě ve slavném závodě 24 hodin v Le Mans mají vývojoví pracovníci z brněnského Honeywellu. Také pro letošní vítězný vůz, kterým se nakonec stalo Porsche 919 hybrid, totiž vyrobili a vyvinuli turbodmychadlo sloužící pro přeplňování jeho benzinového čtyřválcového motoru.
Použitý typ turbodmychadla využívá technologii DualBoost (má oboustranné oběžné kolo na straně kompresoru), to znamená, že automobil s ním akceleruje zhruba o 20-30 procent rychleji než s klasickým turbodmychadlem. Další vylepšení parametrů přineslo snížení hmotnosti tohoto komponentu.

Prakticky po celý závod to ovšem letos vypadalo na vítězství prototypu Toyota TS 050 Hybrid, jehož zážehový šestiválec o zdvihovém objemu válců 2,4 litru přeplňuje dokonce dvojice turbodmychadel Honeywell. O vítězství posádka (tvořili ji bývalí piloti F1 Kazuki Nakadžima, Sébastien Buemi a Anthony Davidson) přišla pouhé tři minuty před vypršením 24 hodinového limitu, když pilot Nakajima ohlásil potíže s motorem. Přestože nakonec do cíle dojel, kvůli překročení časového limitu na kolo byl nakonec vůz diskvalifikován.
Na stříbrný stupínek se tak posunul druhý vůz Toyoty, bronzová příčka spadla do klína prototypu Audi R18. Rovněž tento vůz (tentokrát jde o dieselový čtyřlitrový šestiválec) vozí ve svých útrobách turbo připravené v Brně.
"Tato vítězství ukazují, že Honeywell vkládá do každého produktu vysoké úsilí špičkových kapacit pro dosažení dlouhé životnosti a výkonu," říká k úspěchu Jiří Tomíček, viceprezident a generální ředitel společnosti Honeywell.
Podle něho není spolupráce se závodními týmy, mezi které patří i Scuderia Ferrari F1, samoúčelná. "Zkušenosti získané během Le Mans jsou aplikovány při výrobě turbodmychadel pro širokou řadu osobních a nákladních automobilů po celém světě," dodává.

Právě v Brně například v poslední době vyvinuli turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek pro nový benzinový motor o objemu 1,5 litru. Tato technologie bude v blízké budoucnosti nasazena v řadě vozů koncernu Škoda, s vysokou pravděpodobností rovněž ve škodovkách.
Pro testování připravovaných turbodmychadel se v Brně využívá specializovaná laboratoř, v níž se nachází 33 testovacích zařízení. Výkon i výdrž turbodmychadel, a rovněž použité materiály, se testují například na spalovacích motorech, vibračních stavech či v klimatických komorách.
Stovky turbodmychadel, která jsou určena pro závodní automobily, se v Brně nejen vyvinou, ale i vyrobí, sériová turbodmychadla pak vznikají v řadě továren společnosti Honeywell, například ve slovenském Prešově.
Podle Jiřího Tomíčka se nyní v Brně pracuje již na nových technologiích v oblasti turbodmychadel, která budou v sériových vozech nasazena třeba až za deset let. Nabízí se například možnosti využití energie roztočeného turbodmychadla v době, kdy auto například zpomaluje, a dalších řešení, která jsou již teď aplikována například v monopostech formule 1.

Vyhledejte si ten nejlevnější Hotel se slevou až 80% !

Nejčtenější zprávy