Copak jsem idiot? Proč piloti formule 1 zápolí s volantem jako ze Star Treku


Komentář - V době, kdy displej najdete i na kávovaru a pračka se sušičkou má víc programů než televize, se také z formule 1 stala věda a s vozem si poradíte zřejmě jen s doktorátem z kosmických věd.

Aspoň takový dojem získali fanoušci po nedělní Velké ceně Evropy, kde si hned tři mistři světa stěžovali na nedostatek informací k řízení auta. Problém byl se sofistikovaným volantem, se kterým byste v klidu zvládli i mezigalaktický bitevník ze Star Treku.
Mají pravdu jezdci, že se taková moderní monstra nedají bez rady uřídit, nebo škarohlídi opovrhující touto generací a velebící hvězdy jako byl Ayrton Senna? Inu, jak už to tak v životě bývá, pravda je někde uprostřed.
Vozy formule 1 jsou stále sofistikovanější a tomu musí odpovídat i jejich ovládaní a řízení. Doby, kdy vrcholem byl čudlík na rádiovou komunikaci a maximálně boost pro "nakrmení" turba, jsou ty tam.
Pádly to začalo, LCD displejem končí
Zlom přišel s tím, jak se dvacáté století začalo překulovat do jedenadvacátého. Ve vozech se objevily sekvenční převodovky ovládané pádly pod volantem a hlavně se rozvolnila pravidla pro nejrůznější elektronické "pomocníčky". A to ať už pro jezdce (kontrola trakce, kontrola prokluzu) nebo pro techniku (výkonové mapy, mód úspory paliva).
Elektronika s nastupujícími roky přebírala vedoucí úlohu, vždyť i aerodynamika se už povětšinou řeší místo v drahých větrných tunelech pomocí počítačové fluidní dynamiky. Klíčové prvek volantu dnes tvoří displej jak z navigace v osobním autě, na kterém je možné přenastavit si desítky různých funkcí ovlivňující trakci, diferenciál, omezení rychlosti v boxech, systém DRS, hybridní pohon a bůh ví co ještě.
Vývoj volantu formule 1:

Kdyby byly volanty F1 volně na prodej (za cenu odpovídající jednomu zbrusu novému Superbu),  musely by se k nim přibalit manuály jednou tak obsáhlé jako k osobnímu autu.  Tak komplikovaný systém to je. A čím komplikovanější elektroniku máte, tím spíš se může něco porouchat nebo špatně nastavit.
Pokud nemáte v hlavně celé menu včetně jednotlivých podsekcí, jste rázem nahraní. Přesně to se v neděli stalo (nejen) Lewisi Hamiltonovi, jenž se marně dovolával pomoci svého závodního inženýra.
Volanty v letošních monopostech F1:

Fanoušci si už dlouho stěžovali na to, že piloti jen jako roboti mačkají předem daná tlačítka a moc tomu závodění nedají. Proto FIA zakázala, až na situace ohrožující bezpečnost jezdců, jakékoliv moudré rady z boxů ohledně aktuálního stavu vozu a jeho parametrů.
"Je to nebezpečná situace. Místo toho, abych se věnoval řízení, několik kol jsem na rovinkách koukal na volant. Můžou mi říct jen to, že jde o špatnou pozici přepínače. Tak jsem postupně koukal na každý z nich a říkal si: copak jsem idiot? Udělal jsem něco špatně? Ne neudělal," rozčílil se obhájce titulu.
Mají pravdu šampioni, nebo je Rosberg šikovnější?
Podobně si na nedostatek informací z depa stěžovali i další exmistři světa, Fernando Alonso a Kimi Räikkönen. Svérázný Fin, známý hláškou "Nechte mě být. Vím, co mám dělat," se rady z rádia dožadoval tak vehementně, že ho nezastavilo ani opakované upozornění na zákaz. "Ale já vím, že mi to můžeš říct," trval umanutě na svém. Leč z boxů Ferrari se stejně nic nedozvěděl.
Je řízení dnešní formule skutečně tak sofistikovaná záležitost, že ho ani skuteční mistři volantu nezvládnou sami? Možná... Ale možná je to všechno jen kouřová clona nebo nervy na pochodu.
V Baku měl totiž vítěz Nico Rosberg úplně stejný problém jako Hamilton, ale zatímco tomu trvalo jeho vyřešení div ne čtvrtinu závodu, německý lídr šampionátu si "opravil" Mercedes během jednoho jediného okruhu.
Znamená to, že Hamiltonův vůz je 12krát složitější, nebo bude chyba jinde?

Vyhledejte si ten nejlevnější Hotel se slevou až 80% !

Nejčtenější zprávy