Test navigací v pražském provozu: Nejrychlejší je ta v mobilu, za kterou se nic neplatí


Téměř každý pracovní den je to stejné. Ráno a odpoledne ucpou spoustu měst a hlavních silničních tahů auta a cesta do práce, za jinými povinnostmi nebo zábavou se kvůli nim může protáhnout i na násobky běžného času. V době chytrých mobilních telefonů ale existuje aplikace, kterou má na svém přístroji zdarma většina z nás, a pomůže se zácpám vyhnout - a to nejen těm pražským.
Jde o navigaci v Google mapách, kterou díky čím rostoucí vybavenosti populace smartphony objevuje čím dál větší množství uživatelů. Pokud máte dostatečný objem dat v rámci paušálu, tak se za ni nemusí platit a k plánování cest využívá aktuální dopravní situaci. Data o hustotě dopravy sbírá od uživatelů mobilních telefonů s platformou Android, takže na případné změny reaguje téměř okamžitě.

Připravili jsme malý orientační test. V pondělí 20. června v pět hodin odpoledne odstartovala od dealerství Auto Jarov na pražském Žižkově trojice automobilů s cílem dojet co nejrychleji před terminál 2 letiště Václava Havla při dodržování předpisů. Honza v bílém Opelu Corsa používal jako navigaci jen svou hlavu. Martin v černém Nissanu Qashqai poslouchal pokyny vestavěné navigace v offline režimu tak, aby simulovala i funkci běžných přenosných navigací. Ondra v červené Hondě Civic se řídil navigací z Google map ve svém mobilu.
První polovinu trasy jedou všechna tři auta stejnou cestou. Honza, který se může naplno soustředit na řízení, však volí nejrychlejší jízdní pruhy a získává náskok. Martin naopak uvízne na červené a ztrácí. Chléb se láme při výjezdu z tunelu Blanka. Všichni tři řidiči sice sjíždějí na stejném výjezdu na Letnou, ale pak se jejich cesty rozcházejí.
Martina vede navigace po hlavní trase přes Pevnostní nejkratší cestou k Evropské, kde se krátce zasekne v zácpě. Honza se rozhodne jet trochu krkolomnými vedlejšími cestami přes Petřiny a Ondru vedou Google mapy přes jemu úplně neznámé ulice na Ořechovce. Na telefonu vidí, že přes Pevnostní je to o tři minuty pomalejší.
Všichni tři pak v různých místech najíždějí na Evropskou, a pak už shodně míří po D7 na letiště. Ondra vedený navigací Googlu přijíždí jako první, Honza se svou vlastní hlavou asi o minutu později. Na Martina poslušného offline navigaci čekají pět minut.

Druhá etapa vede z letiště do centra města k sídlu vydavatelství Economia v Karlíně. Honza nečeká, než oba soupeři nastaví navigaci, a s náskokem mizí. Martin s Ondřejem vyrážejí asi minutu po něm. Škoda, že trasa nevedla na Prahu 5. Na vnějším okruhu je totiž nehoda a totální dopravní kolaps. Tam by se ukázaly rozdíly... Směrem do centra nikde žádná velká zácpa není. Google mapy ukazují tři cesty s přibližně stejným časem jízdy.
Aby to bylo zajímavější, rozhodne se Ondra oddělit od Martina u Veleslavína a odbočuje z Evropské. Jenže ouha. Google mapy nevidí, že u přejezdu železniční trati spadly šraňky, takže se asi minutu zdrží. Mobil ho pak vede spíše vedlejšími ulicemi. Sám je překvapen, že do cíle přijíždí opět první. Honza doráží o dvě  minuty později, jeho zkratky se opět neukázaly rychlejší než Google mapy. Martin, kterého offline navigace vedla po hlavních trasách, dojíždí vzápětí.
I tento krátký test ukázal, že bezplatná navigace na Google mapách funguje velmi dobře a dokáže ušetřit čas. Její největší předností je rychlá aktualizace hustoty provozu, největší slabinou to, že nevidí zejména menší uzavírky. Jako nevýhodu vnímáme i to, že když si uživatel nějakou cestu zvolí a v jejím průběhu se kvůli změněné dopravní situaci objeví výhodnější alternativa, navigace na ni samočinně nepřepne. Pouze ji nepříliš výrazně nabídne na displeji telefonu.

Největší výhodu vestavěných navigací představoval fakt, že pracují kdekoli nezávisle na síle signálu nebo datového připojení. Jenomže i na tenhle hendikep už mají Google mapy odpověď. Dají se totiž stáhnout offline, a pak fungují i bez dat. V tu chvíli ale samozřejmě neznají hustotu provozu a chovají se jako jiné offline navigace.
Pokud nemáte držák na telefon, zůstává nevýhoda jeho umístění uvnitř auta v místech, které většinou nejsou v zorném poli šoféra. Sledování navigace tak odvádí pozornost od řízení. Sice se dají zapnout hlasové pokyny, ale ty nejsou zvlášť v husté městské zástavbě vždy úplně jednoznačné.

Některé vestavěné navigace v autech díky čím dál většímu propojení nových vozů s internetem také umí kalkulovat s hustotou provozu a nabízejí bezplatné aktualizace mapových podkladů. Jejich zásadní nevýhodou ale je, že jde z drtivé většiny o docela drahou příplatkovou výbavu.
Existují i další bezplatné aplikace na mobilní telefony, které fungují jako navigace. Oblíbená je například Waze, která funguje částečně i jako sociální síť, takže obsahuje od jiných uživatelů i hlášení o radarech, které třeba Google mapy nemají. Zatím... Google totiž Waze koupil, takže je možné, že obě služby do budoucna spojí.

Vyhledejte si ten nejlevnější Hotel se slevou až 80% !

Nejčtenější zprávy