Volkswagen zaplatí v USA 10,2 miliardy dolarů na řešení skandálu


Detroit - Německý automobilový koncern Volkswagen souhlasil, že ve Spojených státech zaplatí zhruba 10,2 miliardy dolarů (asi 243 miliard korun) na urovnání žádostí o náhradu škod a další opatření v souvislosti se skandálem s manipulacemi emisí.

Uvedly to dnes dva nejmenované zdroje agentury AP. Velká část peněz podle nich půjde na kompenzace pro 482 000 majitelů naftových aut, kterých se aféra dotýká. Další část bude uhrazena americké vládě ve formě pokut.
Volkswagen se na základních principech řešení kauzy v USA dohodl 21. dubna. Řešení kromě odškodného pro majitele aut zahrnuje nabídku firmy odkoupit naftové vozy, které jsou nastaveny na manipulace s emisemi oxidů dusíku. Jeho součástí bude rovněž fond pro řešení otázky nadměrných emisí a fond na podporu zelených technologií v automobilovém průmyslu.
Termín pro dosažení konečné dohody vyprší příští týden v úterý. Podle jednoho zdroje AP je nejnovější dohoda zatím pouze předběžná a její podmínky by se do úterý ještě mohly změnit. Volkswagen se k věci odmítl vyjádřit.
Majitelé inkriminovaných aut s naftovým motorem si budou moci vybrat mezi možností prodat svůj vůz Volkswagenu za cenu před propuknutím skandálu, nebo si vůz ponechat a nechat si ho automobilkou opravit. V obou případech obdrží také částku ve výši 1000 až 7000 dolarů (zhruba 23 900 až 167 000 Kč) v závislosti na stáří auta. Průměrná výše této kompenzace by měla činit zhruba 5000 dolarů, uvedl jeden ze zdrojů obeznámených se záležitostí.

Skandál propukl loni v září, kdy americká agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Koncern pak přiznal, že v USA je tímto softwarem vybaveno takřka 570 000 vozů, z toho 482 000 vozů s dvoulitrovým objemem motoru, o něž v tomto případu jde.
Na technické úpravě aut se právní zástupci majitelů aut, automobilka a vládní agentury podle jednoho ze zdrojů zatím nedohodli. Podle AP lze očekávat, že jakékoli technické řešení bude nákladné. Pravděpodobně bude zapotřebí větší katalyzátor výfukových plynů nebo vstříknutí syntetické močoviny do výfuku. Tato látka pomáhá přeměnit většinu škodlivých oxidů dusíku na vodní páru a dusík.
Podle EPA vypouštějí vozy zasažené skandálem až čtyřicetinásobek povoleného množství oxidu dusíku, který dráždí dýchací ústrojí a poškozuje imunitu zejména u dětí. Volkswagen loni přiznal, že celosvětově je podvodným softwarem vybaveno 11 milionů vozidel, včetně asi 1,2 milionu vozů Škoda Auto.