Češi přecházejí z kombíků na SUV, tvrdí šéf největšího dovozce nových automobilů


Nákupní zvyky lidí i společností pořizujících si nová auta se v poslední době v mnoha ohledech dramaticky mění. „Firemní i soukromí zákazníci dávají čím dál více přednost nájmům a průběžnému financování auta před hotovostní koupí. Za několik let se nebudeme bavit o prodeji aut, ale spíše o poskytování mobility," tvrdí Vratislav Strašil, šéf Porsche Česká republika, největšího dovozce nových aut do Česka.
"Velkou roli hraje i konektivita. Naši zákazníci chtějí být i v autě připojeni a využívat funkcí svého telefonu. Také roste obliba kategorie SUV, tedy poloterénních aut. Za posledních deset let se podíl SUV na českém trhu navýšil desetkrát. Lidé, kteří dřív kupovali kombíky, přecházejí na SUV. A to není jen český trend. V Evropě už jsou SUV číslem 1," připomíná Strašil.

Při pohledu na křivky růstu obliby kategorie SUV a poklesu zájmu o ostatní typy aut to vypadá, že budeme všichni jezdit v autech, která se tváří jako terénní. "Trend tam momentálně spěje, ale sto procent to rozhodně nebude. SUV jsou velmi univerzální vozy, spousta výrobců je označuje i jako crossovery, tedy auta, která si berou vlastnosti z ostatních typů karoserií. Jsou variabilní jako víceúčelové vozy MPV, praktická jako kombíky a někdy i jízdně přitažlivá jako hatchbacky," vysvětluje Vratislav Strašil.
Porsche ČR do Česka dováží nové vozy značek Audi, Seat a Volkswagen, které v segmentu SUV rozšiřují nabídku. Například Seat brzy uvede na český trh svoje první SUV Ateca, Volkswagen přiveze novou generaci modelu Tiguan. Strašil očekává o tyto vozy enormní zájem. "Poptávka po novém Tiguanu je tak velká, že letošní kvótu relativně brzy vyčerpáme," upozorňuje na možnost delších dodacích lhůt.
Ty jsou kvůli obrovskému zájmu o nová auta v Česku problémem i pro další modely. Týkají se těch lidí, kteří chtějí výbavu auta přesně podle svých požadavků a nespokojí se s vozy ze skladové nabídky prodejců. "V průměru se čekací lhůty pohybují na necelých čtyřech měsících. Chceme se dostat ideálně na jeden a půl, maximálně dva měsíce při objednání konkrétně specifikovaného auta. Ještě před dvěma měsíci jsme ale byli třeba u Passatu asi na půlroční čekací lhůtě," přiznává Strašil. "Velký zájem je i o nový Volkswagen Touran a Golf Sportsvan, tady také čekací lhůty dosahují kolem čtyř měsíců."

Porsche Česká republika dováží do Česka vozy koncernu Volkswagen. Pod jeho křídla patří i Škoda, která má ale v tuzemsku samostatnou prodejní organizaci. Dohromady obsazují Porsche ČR a Škoda Auto ČR přibližně polovinu českého trhu s novými auty. Přestože se spolu radí, jejich cenová politika je podle Vratislava Strašila nezávislá.
" V některých segmentech trhu se se Škodou střetáváme, protože máme podobné modely. Existuje tady tržní prostředí a zákony trhu musíme respektovat i uvnitř koncernu. Vzájemné soutěžení koncernových značek může být i motivující. Na druhou stranu se snažíme oslovovat trochu odlišné skupiny zákazníků, jsou tu rozdíly v použitých materiálech, technologiích. Když si do automobilů sednete, mají každý například i trochu jinou vůni," popisuje Strašil vymezování se značek Audi, Seat nebo Volkswagen vůči Škodě.