Místo jízdenky platební karta. První město spouští systém, který vám ohlídá cenu jízdného


Ostrava - Na cestu městskou dopravou v Ostravě od 30. června postačí bezkontaktní platební karta, kterou má v peněžence od své banky už většina Čechů. Obyvatelé a návštěvníci města tak už nebudou muset hledat drobné a studovat nabídku jízdenek v automatu, ani oslovovat řidiče nebo hledat trafiku. Nově jim stačí jen přiložit kartu při nástupu do vozu, o víc se cestující starat nemusí.
V Ostravě půjde platit kartou ve všech 613 vozidlech městské dopravy. Stačí při vstupu přiložit kartu k terminálu. Další možnosti placení jízdného nadále zůstávají - stále si tak lidé mohou koupit klasické papírové jízdenky nebo cestovat na ostravskou dopravní kartu Odiska.

Pokud cestujícímu stačí pouze desetiminutová jízdenka, může se při výstupu z vozu odhlásit. Když se neodhlásí, systém strhne částku za 30minutovou jízdenku. Pokud chce cestující během této jízdy přestupovat, měl by se v každém dalším voze znovu přihlásit.
Výhodou je i to, že systém sám pohlídá, kolik má cestující platit, a ten tak nemusí vůbec zkoumat aktuální tarif. Z účtu se navíc nikdy nestrhne více, než kolik stojí denní jízdenka. Cestující tak nemusí dopředu zvažovat, co je pro něj v danou chvíli výhodnější.
Ostrava je tak dalším městem, kde lze za MHD plně platit platební kartou. Tvůrci systému dokonce tvrdí, že po Londýně jde o druhé evropské město, které je pokryto právě tímto systémem.
Banky a karetní společnosti pokračují ve svém tažení a rozšiřují platební terminály napříč dopravními podniky. Chtějí, aby peníze šly přes ně. A dopravci na to slyší. Stále častěji je proto možné lístek platit kartou.

“Cestování se díky této novince významně usnadní a zpřehlední,“ říká šéf ostravského dopravního podniku Roman Kadlučka.
Později i pro dlouhodobé jízdenky
Cestující nemusí nic mačkat ani si nic vybírat. Zatím služba funguje jen na krátkodobé jízdenky, později by měla umět i ty dlouhodobé. Zatím ale není jasné, kdy to bude možné. Systém se má postupně rozšířit i do dalších dopravních prostředků v Moravskoslezském kraji, který má v budoucnu kompletně pokrýt včetně například regionálních vlaků.
"Možnost platby bezkontaktní platební kartou, která úplně eliminuje papírové jízdenky, je v současnosti největší technologickou inovací v městské hromadné dopravě. Navíc se jedná o úplně první projekt svého druhu v kontinentální Evropě," říká František Jungr, manažer regionálního rozvoje karetní společnosti Visa Europe. Ten doufá, že se služba rozšíří do dalších měst.
Je to bezpečné, říkají autoři projektu
Revizoři budou jízdenky pořízené kartami kontrolovat přes platební terminály ve vozech. Buď cestujícího vyzvou, aby kartu k terminálu přiložil, a ten ukáže, zda jízdenka na kartě je. Nebo budou mít zařízení, které jim při vstupu do vozu stáhne údaje z terminálů.

Autoři projektu ubezpečují, že používání bankovní karty v dopravě je bezpečné. "Nikde není vedeno jméno uživatele ani celé číslo jeho karty," říká Miroslav Albrecht, mluvčí ostravského dopravního podniku. Systém pracuje se zašifrovanou podobou čísla bankovní karty, takzvaným tokenem, k jehož dešifraci vlastní klíč banka. Dopravní podnik má k dispozici pouze prvních šest a poslední čtyři číslice z čísla karty, které se využívají například při řešení reklamací.
Cestující ostravskou dopravou mají možnost si své bankovní karty zaregistrovat ve webové aplikaci, ve které pak mohou prohlížet nakoupené jízdenky a případně si k nim také vytisknout daňový doklad.
Praha zůstává pozadu
Podobná řešení se prosazují i jinde. Konkurenční MasterCard provozuje platby jízdenek například v celé síti MHD v Plzni. Toto řešení ale oproti Ostravě stále potřebuje tisk papírové jízdenky a nekontroluje ani maximální útratu za jeden den.

Pozadu zatím zůstává Praha. “V tuto chvíli mohou lidé zaplatit jízdenku přímo ve voze platební kartou ve dvou tramvajích na lince 22. Během prázdnin pak bude platebními terminály plně vybavena linka 18,” říká pražský radní Petr Dolínek.
Zkušební provoz je tak zatím pro cestující nepraktický. Na terminál v tramvaji nelze spoléhat, zvlášť pokud jde jen o dvě soupravy na frekventované lince. Navíc jde pouze o nákup jízdenky, kterou terminál vytiskne. Bez papíru se cestující neobjedou.
Dolínek ale slibuje, že se podobné terminály objeví ve všech vozech pražské dopravy, pokud se tento pilotní projekt osvědčí. Platba kartou je v Praze možná ještě ve více než padesáti automatech na jízdenky. Placení kartou v dopravě se rozšiřuje i v Liberci, Brně, na Jesenicku či v Karlovarském kraji.

Pro banky jsou tyto malé drobné platby i investicí do budoucnosti. Pokud se lidé naučí používat platební kartu v dopravě při svých každodenních cestách, spíše ji pak budou používat častěji i u obchodníků. A banky tak místo dotování výběrů peněz z bankomatů mohou vydělávat na každé transakci kartou u obchodníků. Dopravcům zase odpadají starosti s hotovostí, kterou mají na starosti řidiči nebo se hromadí v platebních automatech.
Češi si bezkontaktní karty oblíbili a platí s nimi stále častěji v obchodech. Podle šéfa Sdružení pro bankovní karty Romana Kotlána je Česko v relativním podílu bezkontaktních plateb první na světě. Na konci roku 2015 bylo sedm z deseti karet v českých peněženkách s bezkontaktní funkcí.
Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas další aktuality a rady! Osobní finance Aktuálně.cz.

Vyhledejte si ten nejlevnější Hotel se slevou až 80% !

Nejčtenější zprávy