Nová past na vybodované řidiče. Úřad už nebude muset čekat na soud, průkaz jim sebere hned


Praha - Stačilo z přestupkového zákona smazat kratičký paragraf a stát získá účinnější zbraň proti agresivním řidičům, kteří i přes zákaz úřadů dál jezdí.
Umazání dvou právnických vět zařídí, že řidiči, kteří nasbírali za opakované prohřešky 12 trestných bodů a mají na rok přijít o řidičský průkaz, už nebudou moci zákaz řízení oddalovat soudem. Podle současných pravidel totiž stačí, aby si vybodovaný řidič najal dobrého právníka a zažaloval úřad, který o zákazu rozhodl. Automaticky pak o průkaz nepřijde až do pravomocného soudního verdiktu, který navíc může předchozí rozhodnutí zvrátit. Nově už ale úřady nebudou muset měsíce nebo roky čekat a řidičák seberou hned.

Nepříliš známá novinka, která je součástí novely zákona o odpovědnosti za přestupky a má začít platit přesně za rok, nyní leží u poslanců. Vrátila se tam sice ze Senátu, ovšem jen s mírnými změnami, které se zrovna tohoto bodu nedotýkají.
Novelu připravilo ministerstvo vnitra a chce tím zabránit zneužívání žalob, které zahlcují soudy a také působí obstrukčně. Řidiči se podle úředníků jen snaží zdržovat.
Podle mluvčí ministerstva vnitra Martiny Němcové je současný zákon zastaralý. Nevyhovuje především proto, že nutí úřady nechat řidičský průkaz automaticky každému, kdo ho zažaluje, a vůbec přitom neřeší detaily případu: třeba kdo tím silničním recidivistou je, jaká je jeho životní situace a jak velké škody mu zákaz řízení způsobí. "Tato úprava byla ze strany odborníků shledána jako nevhodná," řekla Němcová.
Chystanou novinku ale kritizují někteří právníci. Josef Nekvapil, který se specializuje na řešení dopravních deliktů, varuje před možnou kolizí s Ústavou. Prý proto, že řidič nedostane šanci obhájit se před soudem a trest, s nímž nesouhlasí, bude muset vykonat dopředu. "Je to zásadní zásah do základních práv řidičů," tvrdí Nekvapil, podle kterého hrozí napadení zákona u Ústavního soudu.

Podle autorů novely zákona ale úřad nebo soud budou smět ve sporných případech trest odložit až do vyřešení kauzy. "Takové řešení je vhodnější i z hlediska zamezení možným obstrukcím ze strany účastníka řízení, který podáním žaloby může sledovat neoprávněný prospěch. Například nezaplacení pokuty, neboť se nemusí jednat pouze o zadržené řidičské průkazy," uvedla Němcová.
Riziko pro stát: vysoké odškodné
Právník Nekvapil přesto varuje i před žalobami na stát v případech, při nichž by soud zpětně řekl, že úřad chyboval a řidiči neměl zakazovat jezdit. Stát by pak musel podle Nekvapilova odhadu vyplácet až stamilionová odškodnění ročně. "Může to mít nedozírný dopad na veřejné rozpočty," dodal Nekvapil s tím, že vítězství řidičů u soudů není v jeho praxi nijak vzácné.
Nekvapil už na rizika upozornil i šéfa sněmovního ústavně-právního výboru Jeronýma Tejce (ČSSD). Poslanec připustil, že změna může přinést potíže. "Jde o spornou a do značné míry rizikovou věc," říká Tejc.

Dodává ale, že pro změnu zákona jsou správné důvody. Mimo jiné právě kvůli současným obstrukcím řidičů, kteří se vyhýbají zákazu řízení a spoléhají se na leckdy nevyzpytatelná rozhodnutí soudů, kde mohou uspět.
Tejc navíc zpochybnil, že by se podobné případy týkaly velkého počtu řidičů a stát by se musel obávat tak velkého rizika odškodňování. Přesná čísla ale nejsou k dispozici. Jisté je jen to, že za deset let existence bodového systému se vybodovalo zhruba 70 tisíc řidičů. Kolik z nich se ale poté úspěšně soudilo, statistiky neevidují.
Novinku navíc schvalují i dopravní odborníci. Podle Roberta Vacka z Autoklubu ČR málokdo přijde k dvanácti bodům během jednoho dne a řidič má dost času, aby řešil případné body soudně už v době, kdy o doklad ještě nepřišel. "Proto okamžité pozbytí řidičského oprávnění nevnímáme jako problém," řekl Vacek.