Kontrolujte sváry a tloušťku laku. Odborník radí, jak odhalit ojetiny svařené z více různých aut


Prodám za tisíc korun přední čtvrtku vozu Ford Mondeo z roku 2005, stojí v inzerátu na jednom z velkých internetových bazarů. Další nabízí střechu i se střešním oknem, jiný zase pravý zadní kus. Prý stoprocentně nebouraný. Být šikovný kutil, svaříte si z dílů nabízených na internetu celé auto.

Podle Michala Häckla z největšího českého autobazaru AAA Auto se právě to děje. "Překupníci se snaží prodat auta svařená z několika bouraných a opětovně poskládaných vozů. Pro laika se jedná o ojetiny, které na první pohled vypadají seriózně, ale zároveň může jejich provoz ohrožovat životy," varuje Häckl.
Díly nabízené na internetu jsou podle Häckla zpravidla takzvaně "výřezové". Jde podle něj o kusy aut různých značek, které prodejci získávají z vážně nabouraných aut pojišťovnou označených za totální škodu, nebo rozřezaných vozů z trestné činnosti.
Tento trend potvrzuje i Jan Dryák ze společnosti Cebia, která prověřuje původ ojetých aut. "Ze západoevropských zemí se běžně vyvážejí vozidla, která byla vyřazena z registru například kvůli totální škodě. Třeba v Německu je ročně zbaveno registrace přibližně osm milionů aut, ale jen tři miliony jsou reálně vyřazeny z provozu." Zbytek podle něj překupníci prodávají do sousedních států.
Soudní znalec a odhadce cen motorových vozidel Zbyněk Hozák z firmy FHK Auto si nemyslí, že požití výřezového dílu musí být ve všech případech problém. "Pokud je díl opravdu nepoškozený, oprava provedená kvalitně a prodejce auta na tuto skutečnost upozorní, nejde o nic špatného. Samozřejmě ale nelze takový vůz vydávat za nebouraný nebo neopravovaný."
Svařování auta z více kusů mimo továrnu se podle něj většinou pozná na svárech nebo kontrolou tloušťky laku, která je u neopravovaného auta na všech částech karoserie stejná. "Ideální je pro zájemce ojetinu přijet v totožném autě a porovnat, zda je provedení svárů opravdu identické," radí Hozák.

Tým silniční bezpečnosti varuje také před neoriginálními náhradními díly z asijské produkce. Podle Romana Budského z této organizace představuje až deset procent dílů dodávaných jako originální ve skutečnosti padělky. Jedná se především o filtry, svíčky a žárovky, ale i tlumiče, brzdové součástky nebo airbagy. "Čtyřicet tisíc lidí ročně umírá na světových silnících zbytečně kvůli nekvalitním náhradním dílům," říká Budský.
Zájemce o ojetá auta nepotěší ani zprávy společnosti Cebia. Podle nich ve druhém čtvrtletí letošního roku má průměrná česká ojetina tachometr stočený o 42 procent - samozřejmě směrem dolů. Tato hodnota se proti prvnímu kvartálu o dvě procenta zvýšila.
Podle Cebie vzrostl i podíl omlazených vozidel a to na 24 procent. To znamená, že téměř každé čtvrté vozidlo je ve skutečnosti starší o 1,8 roku, než tvrdí jeho prodejce.

Vyhledejte si ten nejlevnější Hotel se slevou až 80% !

Nejčtenější zprávy