Škoda chrlí nejvíc aut v historii. V celosvětovém měřítku jsou však stále lepší Wuling nebo Changan


Škoda Auto prodala podle údajů společnosti JATO v prvním čtvrtletí letošního roku 271 tisíc aut, což je historicky nejlepší výsledek. Stačí však pouze na 23. příčku v celosvětovém žebříčku automobilových výrobců zaměřujících se na osobní a lehká užitková auta.

První tři místa obsadili Toyota, Volkswagen a Ford. Před Škodu se dostaly i značky, jejichž jména možná slyšíte poprvé v životě. Například na 18. místě se umístila čínská automobilka Wuling. Její velkoprostorový model Hongguang byl ještě loni nejprodávanějším autem v Číně i na světě. Letos ho vystřídala Toyota Corolla a předstihl i druhý Volkswagen Golf.
Dokonce na patnácté příčce celosvětového pořadí značek najdeme Changan. Také v tomto případě jde o čínského výrobce, který spolupracuje například Fordem a Peugeotem. Changan za letošní čtvrtletí prodal 382 tisíc nových aut, tedy o třetinu více než Škoda Auto.
Žádná ze škodovek nefiguruje v TOP 25 celosvětově nejprodávanějších modelů ani mezi TOP 10 v jednotlivých segmentech. O první trojce v žebříčku bez rozdílu velikosti a tvaru karoserie už jsme psali, následuje nejúspěšnější americký model Ford F-Series a Ford Focus.
Na 25. místě najdeme jediné auto vyrábějící se v České republice, které se protlačilo do tohoto žebříčku - nové SUV Hyundai Tucson sjíždějící mimo jiné i z pásů továrny v Nošovicích.
Žebříček podle koncernových skupin vede Volkswagen Group, pod jejíž křídla patří i Škoda Auto. Přesto, že se potýká s aférou Dieselgate, prodala skupina v prvním čtvrtletí letošního roku více než 2,4 milionu aut. Pozice číslo jedna ji patří jak v Evropě tak v Číně. Teprve za VW je Toyota (2,18 mil.), která kraluje v Japonsku, Oceánii nebo Jižní Africe. Následuje Renault-Nissan (1,95 mil.).
Během prvního čtvrtletí letošního roku se celosvětově prodalo více než dvacet milionů nových osobních a lehkých užitkových aut. To je téměř o tři procenta více než ve stejném období před rokem.

Největším světovým trhem je Čína a Tchaj-wan s více než šesti miliony prodanými vozy. Následuje Evropa (4,89 mil.) a severoamerický trh (4,85 mil.). V Japonsku a Koreji se prodalo v prvním kvartálu 1,87 milionu aut.
Pokračuje boom poloterénních vozů SUV. Loni v prvním čtvrtletí jejich podíl na celosvětovém trhu činil 23 procent, letos více než 27 procent. V Česku je to necelých dvacet procent, ale například na Kypru 45 %, v Lotyšsku 38 %, v Kanadě 37 %, v USA 35 %, v Rusku a v Číně 34 %.
Nejvíce vozů kategorie SUV prodávají Nissan, Honda a Ford. Největší podíl v celkovém portfoliu tvoří u Hondy (36 %), naopak u VW Group je to ze všech velkých hráčů nejméně, pouze 13 procent. I to je důvod, proč u koncernu Volkswagen včetně Škody hlasitě křičí o SUV ofenzívě v nejbližších letech.