Nakupujte se skenerem v ruce. Vyzkoušeli jsme novinku, která obejde fronty u pokladen


Vadí vám fronty před zaplacením v hypermarketu, osobní kontakt s pracovníky u pokladny nebo třeba nejistota ohledně toho, kolik zaplatíte? V čím dál více obchodech už můžete vyzkoušet nový způsob nakupování: Při vstupu do prodejny si půjčíte přenosný skener a sami si průběžně počítáte výslednou cenu, na konci už jenom zaplatíte.
Službu s názvem Scan&Go začal v Česku testovat řetězec Globus v roce 2013, letos ji výrazně rozšiřuje. Nyní funguje v sedmi hypermarketech (Praha-Čakovice, Praha-Zličín, Brno, Plzeň, Liberec, Pardubice a Chomutov). „Do konce letošního roku bude dostupná ve všech patnácti hypermarketech Globus,“ říká mluvčí řetězce Pavla Hobíková.

Ještě letos chce stejnou službu v Česku spustit také řetězec Tesco, potvrdil online deníku Aktuálně.cz jeho mluvčí Václav Koukolíček. Právě Tesco bylo dosud průkopníkem jiné moderní formy placení – samoobslužných pokladen. I ty plánuje dále rozšiřovat.
Při využití služby Scan&Go si načítáte čárové kódy už v průběhu celého nákupu, máte tak hned přehled o ceně konkrétního zboží i o průběžném součtu. U speciální pokladny pak už jenom zaplatíte, nemusíte tedy nákup vykládat na pás ani čekat na načítání jednotlivých položek nebo se stresovat tím, že hned za pokladnou chcete nákup rychle uklidit. Oproti samoobslužným pokladnám se proto hodí i pro větší nákupy.
Chce to systém
Redaktoři online deníku Aktuálně.cz vyzkoušeli službu Scan&Go při čtyřech nákupech v různých hypermarketech Globus.
Podmínkou je zákaznická karta Globus Bonus – kdo ji nemá, může ji získat u informačního koutku řetězce. Začínáme jejím přiložením ke čtečce na speciální tabuli u vstupu do prodejny. Poté se rozsvítí jeden z mnoha volných skenerů – právě ten si máme vzít.
Při nakupování pak jednoduše skenujeme čárový kód každého zboží. Přenosný přístroj připomínající smartphone si můžeme průběžně odkládat do speciálního držáku na rukojeti nákupního vozíku.

U potravin, které na sobě čárový kód nemají – typicky u pečiva –, najdeme kód poblíž, například nad koši s rohlíky. U takových výrobků nás pak přístroj ještě vyzve k zadání počtu kusů. U ovoce a zeleniny – pokud nejde o cenu za kus – skenujeme kód, který nám vyjede po jejich zvážení.
Komplikace jsme opakovaně zaznamenali jen u některých mléčných výrobků, které obvykle nakupujeme ve větším množství – typicky u jogurtů či mléka. Zatímco někdy jsme museli více balení stejných jogurtů načíst po jednotlivých kusech, jindy nás to po naskenování druhé položky vyzvalo k zadání počtu kusů (nevěděli jsme ale, jestli do nich zpětně zahrnout i ten první). U mléka pak automaticky naskočilo „počítadlo kusů“ už při načítání prvního.
Na našem skeneru postupně vzniká přehledný seznam nakoupeného zboží. Hned známe jeho cenu a hlavně celkovou částku za celý nákup. Když se u některé položky spleteme nebo si její nákup rozmyslíme, smažeme ji – to ale nejde úplně jednoduše přímo v seznamu, nejdříve musíme zvolit ikonku minus a znovu načíst čárový kód zboží, které dáváme z vozíku pryč.

Při nákupu kávy nebo drobné elektroniky se na přístroji objevilo upozornění, abychom poté u pokladny kontaktovali obsluhu, protože zboží má ochranný prvek proti krádežím.
Snažíme se zvyknout na to, že nákup se skenerem od nás vyžaduje určitý řád či systém. Je jedno, zda jednotlivé položky naskenujeme před jejich vložením do vozíku, nebo vždy až po vložení, nebo zda třeba načteme vždy až několik různých položek najednou – případná kontrola přijde až u pokladny. Každý by si ale měl zvolit takový způsob, aby měl stále přehled o tom, které zboží už naskenoval a které nikoliv.
Máme nakoupeno a přijíždíme ke speciálním pokladnám. Před vstupem do označené zóny musíme načíst ještě čárový kód pro ukončení nákupu. Skener nám dá na výběr, zda pak chceme pokračovat bez obsluhy, nebo zavolat personál. Přestože volíme první možnost, pracovník k nám pokaždé přišel a jen se zeptal, zda všechno proběhlo v pořádku – zřejmě jde o dočasný zájem řetězce při zavádění novinky.

Sami jsme pak – už bez asistence personálu – zaparkovali vozík na určené místo, načetli zákaznickou kartu a jednoduše nákup zaplatili. U lidí využívajících tuto moderní technologii se předpokládá platební karta, u některých pokladen lze nicméně platit i hotově.
Při žádném z testovacích nákupů nás u pokladny nikdo osobně nekontroloval, což nemusí být vždy dobrá zpráva – zřejmě by si nikdo nevšiml, kdybychom si omylem načetli více zboží, než jsme koupili.
„Naši zaměstnanci, kteří mají na starosti podporu zákazníka v platební zóně, provádějí také náhodné kontroly. Ty spočívají v ověření několika položek nákupu. Pokud je zvolené zboží v naskenovaných datech, proběhne kontrola úspěšně. V případě, že se najde nesrovnalost, je celý nákup znovu naskenován,“ říká mluvčí Globusu Pavla Hobíková. Konkrétní podrobnosti ohledně způsobu kontrol ale firma pochopitelně nechce zveřejnit.

Při dalších nákupech na stejnou zákaznickou kartu pak kontrol ubývá, upřesňuje mluvčí. „Na základě dosavadních zkušeností je chybovost opravdu zanedbatelná,“ tvrdí a připomíná, že každý nákup je – kvůli nutnému používání zákaznické karty – přiřazen konkrétnímu člověku. Dodejme, že ztráta soukromí není se skenerem o nic větší než při běžném užívání zákaznické karty (díky níž má řetězec dlouhodobý přehled o tom, co si kupujete).
Úspora času i pokladních
Náš dojem z testu? Nejvíce jsme ocenili, že nemusíme čekat frontu u pokladny, přestože zrovna Globus patří podle našich zkušeností mezi výjimky, protože se snaží využívat maximum pokladen a fronty nebývají takové jako u konkurenčních hypermarketů. Výhodou je i to, že nemusíme vykládat zboží na pás a pak zase rychle zpátky. Uvítali jsme také průběžný přehled o ceně. A zajímavé pro nás bylo samotné zkoušení něčeho nového, alespoň zdánlivě moderního.
„K největším výhodám patří úspora času, rychlé odbavení bez čekání a snadná manipulace se zbožím,“ říká Bronislav Matyšek, vedoucí vývoje nových kanálů Globus. Přestože to firma nijak nezdůrazňuje, chce pochopitelně také ušetřit vlastní náklady – časem by mohla potřebovat méně pokladních.

A nevýhody? Už jsme zmínili drobné komplikace u mléčných výrobků a obavu, že si něco omylem naúčtujeme navíc (nebo naopak zažijeme trapas u pokladny kvůli zapomenuté položce). Trochu nás rušilo pípání skenerů, když s nimi blízko nás nakupovalo více dalších lidí. A hlavně: Otázkou je, kolik času jsme skutečně ušetřili samoobslužným skenováním a neustálou manipulací s přístrojem během pohybu po velké prodejně – nevyšlo to stejně jako počkat si u klasické pokladny na zkušenější obsluhu? Věříme ale, že s dalšími nákupy získáme větší zručnost i jistotu.
Mluvčí Globusu říká, že lidé, kteří si novinku vyzkoušeli, ji pak využívají opakovaně. „Za rok si v jednom hypermarketu samoobslužné nakupování najde přibližně 25 tisíc uživatelů, kteří jeho pokladnami projdou s více než 300 tisíci nákupy. Na prodejích se pak tito zákazníci podílí z 20 procent,“ říká Hobíková. Do poloviny loňského roku přitom Globus nabízel službu Scan&Go pouze v pražských Čakovicích, pak přidal Zličín.

Právě na Zličíně současně od letošního května testuje variantu, při níž si lidé stáhnou mobilní aplikaci přímo do svého chytrého telefonu. Během nakupování pak už nepotřebují speciální skener.
Skenování spustí i Tesco
Řetězec Tesco, který chce skenování během nákupu zavést ještě letos, už od roku 2008 nabízí samoobslužné pokladny. „Ty už lze využít ve všech našich hypermarketech a řadě obchodů malého formátu, celkem se jedná o 120 prodejen,“ upřesňuje mluvčí Václav Koukolíček. Samoobslužné pokladny lidé podle něj využívají stále více – jde už o zhruba dvě pětiny nakupujících, proto je Tesco plánuje dále rozšiřovat.
Samoobslužné pokladny pak zavedly i Albert, Kaufland nebo Globus. „Vybere si je až třicet procent procent nakupujících,“ říká za řetězec Albert mluvčí Barbora Vanko, konkrétní odpovědi ohledně možného spuštění služby Scan&Go se ale vyhnula.

Kaufland nabízí samoobslužné pokladny zatím jen ve dvou prodejnách v Praze. „Jejich využívání pečlivě pozorujeme, jsou oblíbené především u mladších zákazníků, kteří obstarávají menší nákupy,“ říká mluvčí Kauflandu Michael Šperl. „Inovacemi v oblasti placení a pokladen se permanentně zabýváme, zatím však nelze prozradit další vývoj,“ dodává.
Naopak Billa samoobslužné pokladny nakonec nezavedla, přestože to původně plánovala. Nenabízejí je ani řetězce Lidl či Penny Market. „Neplánujeme ani samoobslužné skenování,“ upřesňuje mluvčí Lidlu Zuzana Holá. Lidl se ale zaměří na rozšíření odkládacích prostor u pokladen v modernizovaných prodejnách. V některých prodejnách, kde probíhá více menších nákupů, pak zavedl expresní pokladny (do deseti položek) s obsluhou – podobné najdeme i v Bille.
Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas další aktuality a rady! Osobní finance Aktuálně.cz.

Vyhledejte si ten nejlevnější Hotel se slevou až 80% !

Nejčtenější zprávy