Lístek v tramvaji zaplatíte bankovní kartou. Praha chce dohnat náskok regionů, potrvá to přes rok


Praha – Turista, který v Praze jede například od Národního divadla na Hradčanskou, může nově za jízdenku v tramvaji zaplatit běžnou bezkontaktní kartou od své banky.
Pražský dopravní podnik totiž ve spolupráci s bankou ČSOB a karetní společností MasterCard zprovoznil nové terminály pro nákup jednorázových jízdenek na všech tramvajích linky 18 na trase Sídliště Petřiny – Vozovna Pankrác.

Dosud šlo v Praze takto jízdenku koupit jen ve dvou soupravách na lince 22, kde pražský dopravní podnik začal službu testovat letos v dubnu. Za dva měsíce provozu si cestující v těchto tramvajích koupili 1073 kusů jednorázových jízdenek, třetinu transakcí podle statistik ČSOB provedli zahraniční turisté.
Právě linky 18 a 22 jsou hodně využívané turisty, protože projíždějí centrem města. Služba je ale samozřejmě dostupná i pro jakékoliv další cestující.
"Pokud se ale chceme chlubit chytrou městskou hromadnou dopravou, měl by to být velmi brzy standard nejen v tramvajích, ale i v dalších dopravních prostředcích," uvedla pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO).
Testovací provoz na linkách číslo 18 a 22 má trvat rok, pak dopravní podnik rozhodne o případném rozšíření služby.
V Ostravě inteligentněji a všude
Bezkontaktní platby přitom už dříve pronikly do některých krajských měst. Například v Plzni stejný systém pokrývá všechny dopravní prostředky už od loňského června. A v Ostravě od letošního června zavedli - také do všech vozů - ještě inteligentnější systém. Ten za cestujícího hlídá i maximální denní útratu a nikdy mu nestrhne za den více, než jaká je cena jednodenní jízdenky. Tento systém ostravskému dopravnímu podniku dodává karetní společnost Visa.

Ostrava chce systém v budoucnu rozšířit i na dlouhodobé jízdenky. Pravidelní cestující by tak nově nepotřebovali speciální dopravní kartu, ale svou předplacenou jízdenku by měli nahranou na běžné platební kartě. Tento systém už od ledna testují v Olomouckém kraji ve spolupráci s Českou spořitelnou a asociací MasterCard na vybraných autobusových linkách na Jesenicku. A v budoucnu chce dlouhodobé jízdenky na bankovní kartu nahrávat i Praha, která má za sebou komplikace kolem speciální karty Opencard.
Placení kartou v dopravě se rozšiřuje i v Liberci, Brně či v Karlovarském kraji.
Vytištěná jízdenka už se neoznačuje
Praha zatím tedy ve vybraných tramvajích nabízí jen jízdenky za 24 a 32 korun, celodenní za 110 korun a zlevněné pro děti či seniory za 12, 16 a 55 korun. Terminál po nákupu vytiskne jízdenku, kterou není třeba ve vozech dále označovat. Platit kartou lze v Praze také ve více než padesáti automatech na jízdenky.

"Praha v této oblasti spíše dohání jiná města, proto věřím, že srovnáme krok co nejdříve a možnost bezkontaktní platby se brzy stane standardem,“ říká náměstek pražské primátorky pro dopravu a sport Petr Dolínek (ČSSD).
Pro banky jsou tyto drobné platby i investicí do budoucnosti. Pokud se lidé naučí používat platební kartu v dopravě při svých každodenních cestách, častěji ji pak vytáhnou také u obchodníků. A banky tak místo dotování výběrů peněz z bankomatů mohou vydělávat na každé transakci kartou u obchodníků. Dopravcům zase odpadají starosti s hotovostí, kterou mají na starosti řidiči nebo se hromadí v platebních automatech.

Češi si bezkontaktní karty oblíbili a v obchodech s nimi platí stále častěji. Podle šéfa Sdružení pro bankovní karty Romana Kotlána je Česko v relativním podílu bezkontaktních plateb první na světě. Na konci roku 2015 bylo sedm z deseti karet v českých peněženkách s bezkontaktní funkcí.
Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas další aktuality a rady! Osobní finance Aktuálně.cz.