Lidl bourá desítku prodejen, nahradí je obchody nové generace. Dalších padesát vylepší


Praha – Desítku prodejen „nové generace“ letos otevře obchodní řetězec Lidl. Pokračuje tak v přeměně, kterou zahájil před rokem v Berouně. Lidl tam loni v létě zboural svou klasickou prodejnu a od prosince ji nahradil novou, větší a na první pohled modernější.
Letos zatím firma uzavřela původní prodejny ve Strakonicích, Průhonicích, Karlových Varech (Dolní Kamenná), Praze 19 (Kbelská), Mostě, Pardubicích (Palackého), Mladé Boleslavi, Brně (Trnkova), Zlíně (Nábřeží) a v Hradci Králové (Brněnská). „Otevření těchto prodejen nové generace tam plánujeme do konce tohoto roku,“ říká mluvčí řetězce Zuzana Holá.

Lidl zároveň v těchto dnech zahajuje stavbu zcela nové prodejny nové generace ve Zdibech, jejíž otevření plánuje na leden příštího roku.
Berounská prodejna jako první ve střední a východní Evropě ukázala, jak se německý řetězec plánuje změnit. Už nechce být synonymem skromně vybavených obchodů pro chudé. Nový typ prodejny působí zvenku i uvnitř luxusněji, více například využívá sklo. Má také výrazně širší uličky, prostornější odkládací prostor za pokladnami, větší nabídku čerstvých potravin a pečiva, lze si třeba vzít i kávu s sebou.
Od konkurence se chce Lidl odlišit také širším parkovacím stáním pro auta. Součástí nového konceptu jsou i toalety pro zákazníky včetně přebalovacího pultu. Výrazně se také rozšířilo zázemí pro zaměstnance – přibyly třeba sprchy nebo školicí místnost.
Padesát prodejen čeká částečná přeměna
Kromě nahrazení starších prodejen novými chystá Lidl také „remodeling“ těch obchodů, které v posledních letech prošly výraznou přestavbou a v nejbližší době u nich proto neplánuje kompletní přeměnu na prodejny nové generace. „Tato rekonstrukce interiéru zahrnuje uzavření prodejny přibližně na jedenáct dní a začali jsme s ní tento týden v Chocni,“ říká Holá.

Nový vzhled brzy získají například také prodejny v Praze 5 - Zbraslavi, Otrokovicích, Brně, Nehvizdech, Šumperku, Ostravě či Vsetíně. „Do konce kalendářního roku plánujeme tento remodeling přibližně u padesáti prodejen. Na stávajících prodejních plochách budou využity prvky konceptu prodejny nové generace, jež lidem přinesou vzdušnější vzhled a příjemnější nakupování. Zaměstnancům pak zjednoduší manipulaci s produkty a práci s údržbou,“ dodává mluvčí. Půjde o takové změny, které stavební technologie stávajících budov umožňují.
Nejziskovější z řetězců
Lidl vstoupil do Česka v roce 2003 jako poslední z velkých řetězců a se sloganem "Lidl je levný" se snažil zaujmout hlavně cenou. "V tomto prvním období, které trvalo do roku 2009, jsme se snažili nabízet dobrou kvalitu za nejnižší cenu," připomíná generální ředitel tuzemského Lidlu Pavel Stratil.

Od roku 2010 se slogan změnil na "Lidl – správná volba" a láká na zboží "v nejvyšší kvalitě za nejlepší ceny". Řetězec díky tomu uspěl v řadě spotřebitelských testů i zákaznických průzkumů. Například podle průzkumu agentury Wellen, zveřejněného loni v březnu, se právě Lidl za poslední rok zlepšil nejvíce z tuzemských řetězců a lidé jej uvedli na druhém místě v pořadí řetězců pro nejjednodušší a nejpříjemnější nákup (po Kauflandu, který stejně jako Lidl patří do německé skupiny Schwarz).
Lidl má nyní v Česku zhruba 230 prodejen. "Nebráníme se otevírání dalších poboček, ale po předchozím období rychlého růstu teď dáváme přednost kvalitě před kvantitou," říká Stratil k dalšímu rozvoji sítě. Firma také chystá e-shop, který otevře nejpozději v prvním čtvrtletí roku 2017. Pro internetový obchod buduje nové distribuční centrum v Plzni.

Zisk Lidlu v posledním finančním roce stoupl o 50 procent na 2,6 miliardy korun a tržby o 16 procent na 33,6 miliardy korun. Společně s Kauflandem, který zvýšil zisk o 34 procent na 2,1 miliardy korun a tržby o sedm procent na 55,2 miliardy korun, tak je nejziskovějším řetězcem v Česku.
Konkurenční diskontní síť Penny market investuje v dalších dvou letech do modernizace všech svých 350 prodejen v Česku zhruba 2,7 miliardy korun, daleko větší důraz chce dát na čerstvost (potravin) a kvalitu. Spuštění internetového obchodu zatím neplánuje.